Badbevalling ervaringen gezocht, en omgeving niet heel positief

Discussie in 'De bevalling' gestart door Suze29, 12 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suze29

Suze29 Fanatiek lid

20 okt 2014
    2.709
    740
    113
    Sinds enkele weken heb ik bedacht dat ik een badbevalling thuis zou willen. Inmiddels ook een fijne kleinschalige praktijk gevonden die dit wil begeleiden en openstaat voor mijn ideeen.

Nu hebben wij beste wat huisdieren, een klein hondje en 4 katten en heeft de vk mij aangegeven dat het het beste is om in de woonkamer het bad neer te zetten, met een los matras voor als je toch wil liggen. Daarnaast ben je dan vlakbij de toilet (hebben wij boven niet).
    Nu sprak ik er met mijn familie over, maar die staan er niet heel positief in.
    Wat doe je met al die katten en de hond? Wat als het bad het begeeft? Wat als je nieuwe vloer nat wordt etc.
    Ik baalde hier flink van, alhoewel het natuurlijk wel praktische vragen zijn natuurlijk.

Hoe doen jullie dat met huisdieren en een badbevalling? En lekt zo'n bad wel eens?
    Verder ben ik ook op zoek naar positieven en negatieve verhalen.

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Mmm wat negatief allemaal zeg.
    Ik denk dat ze vooral denken dat je weer wat geks bedacht hebt, terwijl het juist iets heel moois is.
    Nog geen ervaring met badbevalling. Wil wel in bad bevallen. Morgen ga ik het bad ophalen, woensdag ben ik 37 weken.

Wij gaan het bad op de slaapkamer zetten, hebben daar ruimte voor, dan kan ik ook zo het bed op. En eventueel naar de badkamer. En daarna de trap niet meer op.

Ik heb geen seconde nagedacht over dat het bad kapot kan gaan en dan alles nat is.

De katten gaan echt niet in de buurt van het bad komen, die willen waarschijnlijk op het moment niet eens in de buurt van die drukte komen.
    Hoe je hond reageert is natuurlijk de vraag, maar dat is met elke hond zo. Ik denk dat het sowieso wel handig is om voor de hond opvang te zoeken als het nodig is. Als je bevalling lang duurt, is het niet fijn als jij of je partner nog aan de hond moeten denken.

Ik heb m'n familie niet eens verteld dat ik een bad gehuurd heb. En wat zij ervan vinden, maakt me ook niet uit. Het lijkt mij heel fijn en mooi.
    Maar misschien dat je ze juist de voordelen en positieve dingen over bevallen in bad kunt vertellen, zodat ze er wat positiever tegenaan kunnen kijken.

Suze29 vindt dit leuk.
  3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Geen ervaring met huisdieren (al zou ik daar denk ik voor zo nodig opvang voor regelen (back up) net als je voor een evt broertje/zusje zou doen).
    Maar ik heb 2 keer een bevalbad in de woonkamer gehad, is allemaal perfect gegaan :thumup: ik zou niet anders meer willen haha.
    Die baden kunnen echt wel tegen een stootje hoor!

En ik zou me ook niet tegen laten houden door familie, zou dan gewoon terugkaatsten: oh, ga jij dan ook de bevalling voor me doen? Nee? Dan doe ik het liever op mijn eigen manier ;)

Suze29, Marria en Gruffalo vinden dit leuk.
  4. Marria

Marria Actief lid

6 jan 2015
    182
    42
    28
    Wbt de huisdieren heb ik geen ervaring. Maar ben het met bovenstaande dames eens.

Mijn eerste bevalling was een badbevalling in het ziekenhuis...helaas de uitdrijving niet in bad vanwege meconiumhoudend vruchtwater.
    Nu wil ik het thuis proberen en heb een huurbevalbad gereserveerd. Mijn familie en man weten daar nog niets van, omdat ik weet dat zij er ook niet op staan te wachten. Mijn man moest in het zkh het bad alleen legen/opruimen en dat vond hij een gedoe.
    Ik zal het pas vertellen als het bad binnenkomt :p
    Het is zooo fijn om de weeën heerlijk in warm water op te vangen. Het is echt ontspannend en verlichtend. Iedereen zou het moeten proberen!

5. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Suze29 en Marria vinden dit leuk.
  6. Suze29

Suze29 Fanatiek lid

20 okt 2014
    2.709
    740
    113
    Vooral mijn vader was niet heel positief, mijn moeder luistert het dan aan wat ik vertel en zegt er voor de rest niet zoveel over.
    Overigens ziet mijn vader bij altijd alles apen en beren op de weg.

Ik denk zeker dat ij denkt dat ik weer iets geks heb bedacht. Toen ik zei dat ik in het zh wilde bevallen hoorde je er niemand over, want dat is schijnbaar heel normaal.

Oppas regelen is wel een goede inderdaad, dat kunnen we wel regelen voor de hond. De katten gaat wat lastiger, maar die moeten dan maar tijdelijk even boven. Onze woonkamer is niet zo heel groot namelijk.

Fijn die tips, en ik ga het verhaal even lezen!

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Jij moet bevallen, zij niet. Dus jij bepaalt ;)
    Zo’n bad kan echt wel tegen een stootje. Vriendin van me had een groot zeil onder het bad liggen, zo werd de vloer totaal niet nat. Geweldige ervaring lijkt me!
    Ik heb bij de oudste weeen opgevangen in een gewoon bad, dat was heeeerlijk, helaas kon ik er niet in bevallen vanwege de positie van het bad (vk kon er niet bij). Bij de tweede wou ik heel graag een badbevalling in het ziekenhuis, maar door de ctg kon dat helaas niet :(

Suze29 vindt dit leuk.
  8. Suze29

Suze29 Fanatiek lid

20 okt 2014
    2.709
    740
    113
    Ja dat is ook zeker zo dat ik bepaal, dus het gaat ook gewoon gebeuren :)
    Maar ik had gehoopt dat ze blij voor me zouden zijn, dat ik iets had gevonden waar ik me prettig bij voelde.

9. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Je familie lekker laten kletsen! Iedereen heeft wel een mening over hoe je moet bevallen maar jij bent degene die het moet doen en ik zou echt helemaal kiezen voor waar jij je goed bij voelt! Ik heb beide bevalling 'gepland' als een badbevalling, maar uiteindelijlk toch beide keren op bed bevallen. Bij de eerste wel tot volledige ontsluiting in bad gezeten, maar het water was iets te warm en dat voelde niet lekker. Toen ik uit bad stapte had ik volledige ontsluiting en toen wilde ik er niet meer in. Bij de tweede kon ik mn draai niet vinden in bad en ben ik er met 6/7 cm weer uitgegaan. Het laatste stukje ging zo hard dat ik het bad ook niet meer in kon. Heb het vrije rondbewegen in het water wel als heel fijn en ontspannend ervaren! Bij een eventuele derde zou ik het toch weer willen proberen.

Wat betreft de huisdieren, de katten kun je met kattenbak en brokjes in een andere kamer 'opsluiten' (al denk ik persoonlijk dat de gemiddelde kat ver weg blijft van een bad met water :p ) De hond kun je misschien op laten halen door iemand als het zo ver is :)

Suze29 vindt dit leuk.
  10. Marria

Marria Actief lid

6 jan 2015
    182
    42
    28
    Ik snap heel goed hoe je dit ervaart. Ik deel dezelfde gevoelens. Jammer he. Maar ach ze zien op dat moment wel hoe fijn een badbevalling is.

11. manaolana

manaolana Niet meer actief

Misschien is het ook gewoon even iets waar ze aan moeten wennen? Dat was hier in ieder geval zo toen ik met het idee van een badbevalling kwam. Het is niet standaard dus geef mensen even om aan het idee te wennen ;).

12. Bailief

Bailief Niet meer actief

Jammer dat je gelijk zulke reacties krijgt, maar er zullen altijd mensen zijn die wel iets kunnen bedenken ;)

Onze katten zouden zeer zeker wel op de rand van zo'n bad gaan springen. Ik heb een badbevalling overwogen bij mijn eerste. Katten zouden dan naar een kamer boven gaan met alles wat ze nodig hadden. En voor de hond had ik sowieso opvang geregeld want ik moest er niet aan denken dat ze ineens uitgelaten moest worden terwijl ik mijn vriend nodig had. Of dat ze zenuwachtig rond zou lopen ofzo..

13. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik heb geen bevalbad of badbevalling gedaan wel heb ik tijdens de weeën in bad gelegen misschien is dat heel anders dat weet ik niet maar bij mij hielp het warme water niet. Ik wil je niet zenuwachtig maken ofzo maar bedenk dat het warme water niet altijd hoeft te helpen. Maar als het wel helpt kan het heel mooi zijn en je moet zeker doen wat jij wilt. Het is jouw bevalling dus jij beslist.

14. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Bad in de woonkamer moet meestal ook omdat veel vloeren op de eerste verdieping het gewicht niet aan kunnen. Bij ons kon het wel omdat de vloeren van gewapend beton zijn en wij hebben een wc boven. Wc in de buurt is sowieso handig.

Wat je familie zegt over het bad dat stuk gaat... wat een onzin. Die baden zijn zo stevig, het is geen opblaasbadje van een tientje.

Ik adviseer je wel om een groot zeil neer te leggen. Niet alleen er onder, ook ernaast. Voor als je zelf het bad uit moet stappen (handdoeken alleen zou ik niet doen, die laten teveel vocht en bloed door).
    Heb je een inklapbed of kan je die lenen? Lijkt me fijner dan een los matras.

Hond is beter af bij een oppas. Zo kan je partner bij je blijven en hoeft de hond niet uitgelaten te worden. Je weet tenslotte nooit hoe het loopt.
    Ik had met mijn buurvrouw afgesproken dat wij de sleutel bij haar naar binnen zouden gooien zodat zij de kat naar binnen/buiten kon laten en uiteraard eten en drinken. Het werd uiteindelijk een ziekenhuisbevalling dus buurvrouw heeft de kat verwend.
    Katten eigen plek boven is prima als je beneden in bad bevalt. Katten blijven meestal wel uit de buurt van alle drukte, helemaal wanneer er water bij zit.

Lekker je eigen plan trekken hoor. Mensen hebben altijd wat te zeuren. Dat ik thuis wilde bevallen, nou nou dat was toch veel teveel gedoe? Mensen hebben het dan over de troep, bloed overal en blablabla. Ben van mijn 2e thuis bevallen en thuis wordt er veel netter gewerkt dan in het ziekenhuis. Na de bevalling heerlijk onder mijn eigen douche en in mijn eigen bed. Kraamverzorgster had alles alweer aan de kant toen ik klaar was met douchen, inclusief schoon bed.

Marria vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina