Omdat ik een beperking heb, heeft de gyn en de vk besloten om mij met een ruggenprik te laten bevallen. Ze zijn bang dat mijn spieren het anders niet aan kunnen om zonder verdoving te bevallen. En een keizersnee zit ook best een risico aan. Nu vraag ik me af of hier nog meer dames bevallen zijn met een ruggenprik. Hoe hebben jullie het ervaren. En hoe is het gegaan met persen en zo? Ik hoop dat ik hier wat antwoorden kan krijgen.
ik heb alleen ervaring met ruggenprik bij keizersnede ze hadden me 2 keer mis geprikt maar goed je voelt het dan niet en denk dat je op de monitor mee kan kijken of je een wee heb en dan uit je eigen goed persen als ze dus bij jou de verdoving erin laten als je mag persen dus
He, ik heb een ruggenprik gehad bij mijn bevalling. Ik ben ingeleid en ze hadden me gewaarschuwd dat een inleiding lang kan duren. Daarom werd mij aangeraden een ruggenprik te nemen. Deze hebben ze gezet toen ik 5 cm ontsluiting had. Het eerste stuk heb ik dus "zelf" gedaan. Daarna was het een verademing, ik lag lachend in bed naar de monitor te kijken die echt hele sterke weeen aangaf maar ik voelde er helemaal niets van. Later kreeg ik wel een pers gevoel, dit gewoon door de ruggenprik heen. De hebben de pomp toen lager gezet toen bleek dat ik volledige ontsluiting had en ik voelde de persweeen ook duidelijk. Als we voor een 2e kindje gaan zal ik denk ik ook weer om een ruggenprik vragen. Ik heb een hele fijne bevalling gehad en heb er een goed gevoel aan over gehouden. Ik hoop dat het bij jou ook zo zal gaan! Veel suc-6!
Hier dezelfde ervaring met de ruggeprik als mamvanjason; heerlijk gewoon, lekker relaxed de weeen opgevangen. Bij mij tot 5 a 6 cm zelf gedaan en toen ruggeprik. Uiteindelijk toch een ks gekregen en toen opnieuw de ruggeprik gehad. Mijn vriend vond het verschil in weeen opvangen met en zonder ruggeprik wel erg groot bij mij
Ik krijg ook een ruggenprik en een inleiding, maar ik krijg meteen de ruggenprik. Ik word smorgens vroeg meteen naar de OK gereden om de ruggenprik te krijgen en dan door naar de verloskamers waar ik de weeenopwekkers krijg. Dus ik ben erg benieuwd hoe het verder allemaal gaat. Ik ben ook benieuwd naar jullie verhalen!
Ik heb ook een ruggenprik gehad icm een keizersnede, ik had daarvoor heftige weeen en heb dus de ruggenprik als een ware verlossing gezien...eerst beginnen je voeten te tintelen en dan voel je niks meer. In jouw geval denk ik dat ze de dosering iets anders doen omdat je persweeen krijgt en die moet je natuurlijk wel kunnen voelen. Ik zou niet bang zijn...
Hey, Bij mij is het nog niet duidelijk of ik ingeleid moet worden of niet, dat hoor ik pas een paar weken van tevoren. Dan kunnen ze zien of mijn kleintje de gang door het kanaal lichamelijk aankan ivm een afwijking in zijn rug. Ik heb best wat gelezen over ruggeprikken, maar... Ik ben vreselijk, maar dan ook vreselijk bang voor prikken. Ik weet van "ervaringsdeskundigen" dat je je moet ontspannen. Maar in mijn verdraaide fantasie is het een spuit van minstens een centimeter dik en tien centimeter lang! Ik ben er dus heeeel bang voor, maar dat lijkt me wel duidelijk! Hoe voelt het nou precies, als ze dat ding erin rammen? En hoe kan ik me op dat moment nou ontspannen???? xxx mama2778 29 weken zwanger
Ik vond de ruggenprik HEERLIJK. Ik had al vrij vroeg flinke weeën. Ik had voornamelijk rugweeën en door mijn zware bekkeninstabiliteit kon ik weinig doen om deze op te vangen. Ik vroeg al vrij snel om een ruggenprik en heb daardoor de ontsluitingsfase in een roes doorgemaakt. Heerlijk. De persweeën heb ik heel goed aan voelen komen en toen de ruggenprik uitgezet was en ik mocht persen, was mijn zoon er binnen 10 minuten.
Hoe is je ruggeprik bevallen ivm je BI? Heb je daarna nog veel last van je bekken gehad? Mijn gyn raad een ruggenprik juist af bij BI omdat je je houding tijdens de bevalling niet goed in de gaten kan houden wat de klachten na de bevalling juist weer kan verergeren?
Hallo Arja, Er is tegen mij eigenlijk nooit gezegd dat een ruggenprik juist af te raden was. Ik denk wel dat jou gyneacologe een oged punt maakt, omdat ik inderdaad gemerkt heb tijdens de ruggenprik, dat ik geen pijn voelde in mijn bekkengebied. Ik moest op een bepaald moment bijvoorbeeld even mijn benen optrekken naar mijn billen en dan mijn kont een beetje optillen om een nieuw matje onder mijn billen te krijgen. Zonder de ruggenprik kon ik dit echt niet vanwege de pijn, maar nu wel. Ik denk wel dat ze goed rekening gehouden hebben met de bekkenklachten. Toen het tijd werd om te gaan persen, werd ik met mijn benen in stijgbeugels gelegd en zo heb ik zelfstandig geperst. Toen mijn zoon er bijna uit was, hebben ze me zelf mijn knieën en benen vast laten pakken, dus niemand heeft aan mij bekken lopen sjorren. Ik heb op dit moment wel veel pijn aan mijn bekken, maar dat komt omdat ik een speeduitdrijving heb gehad. Dat heeft mijn bekken een optater gegeven. En dat had ik ook gehad zonder ruggenprik.
Ik kreeg vrijwel meteen een ruggenprik (na langdurige inleiding en zware rugww-en) en heb er niks van gemerkt en het was een verademing! Hier ook iemand die als de dood is voor prikken, maar je ziet er niks van; 't zit immers op je rug. Hier ging het tussen twee ww-en door en het was echt zo gepiept! Als je echt heel veel pijn hebt, geef je je er wel aan over! Ik had ook ernstige BI/symfysiolyse en het nadeel vond ik wel dat je niet van dat harde bed af kon of op je zijn kon liggen (de pijn is niet helemaal weg, maar sterk verminderd). Na 18 uur toen de pomp uitging -omdat ik mocht gaan persen- kwam de pijn in mijn rug en bekkengebied dubbel hard terug! Dat vond ik wel minder.
Ik heb bij de bevalling van ons zoontje ook een ruggenprik gehad. Ze hebben me naar de ok gereden en daar moest ik met m'n benen over de rand van het bed gaan zitten. Eerst werd m'n rug verdoofd en toen werd de daadwerkelijke ruggenprik gezet. Ik kreeg op dat moment even een "stroomstootje" door de linker helft van mijn lichaam heen... Binnen de kortste keren was mijn lichaam verdoofd, alleen helaas alleen de linker helft van mijn lichaam... Ik kon wel janken, want bleef rechts natuurlijk alles voelen... Ze hebben eerst geprobeerd door wat verdoving bij te spuiten of dat wilde werken, maar uiteindelijk hebben ze het iets verplaatst en toen moest ik op m'n rechterzij gaan liggen... Wat een verademing hee! de ruggenprik deed eindelijk wat ie moest doen! Ondanks dat het dus niet helemaal verliep zoals het zou moeten, zou ik de volgende keer als ik het weer "TE" vind worden toch voor een ruggenprik kiezen! De perseweeën voelde ik duidelijk door de ruggenprik heen, alleen deden ze niet zeer... Dus ik mocht zodra ik die voelde aankomen mee gaan persen... Dit ging ook gewoon goed... (de ruggenprik is toen wel uitgezet...) Suc6!
hoi ik ben 6mei bevallen van me zoontje met een ruggeprik ik wilde dat eerst niet omdat ik het eng vond maar het is me alles meegevallen was blij dat ik even uit kon rusten en het steld echt niks voor hoor je voelt een klein prikje en dan worden je benen beetje warm dan moet je weer gaan liggen dan geven ze je de medecijnen en dan voel je niks meer is alleen beetje vreemd maar echt niet eng ik kreeg toen ik op 8cm zat weeen opwekkers en dan voel je de weeen gewoon dus weet je ook wanneer je moet persen enzo maar het is echt nie eng en als je er echt zo tegenop ziet zeg het tegen degene die hem zet dan kunnen ze je gerust stellen succes
Hoi Chantal, Ik ben ook bevallen met een ruggeprik. Let op: je hebt daar twee soorten van. De ruggenprik die ze ook gebruiken met een keizersnede, maar er bestaat ook een andere en die heb ik gehad. Ik kon gewoon mijn benen nog bewegen, had er ook gevoel in, maar kon er niet meer op staan. Ik heb hem gekregen met 3 cm ontsluiting en was toen al ruim 12 uur bezig. Een verademing. Maar......de druk op je darmen kunnen ze niet wegnemen dus die pijn bleef. Toen ik volledige ontsluiting had, is de pomp uit gezet. Ik zag daar enorm tegenop. Probleem is dat het kan zijn dat je niet voelt wat je doet. Maar bij mij was dat totaal geen probleem. Ik was het na 2 nachten en 1 dag niet slapen helemaal zat en heb daarom uit alle macht geperst. Ik voelde totaal geen pijn, maar had direct in de gaten hoe ik moest persen. Alleen toen het hoofdje stond vond ik het ff niet uit te houden, maar dat was maar heel even. En toen was mijn kindje er! Al met al echt aan te bevelen hoor. Groetjes Emma
Zo even alle verhalen gelezen, misschien word ik maandag opgenomen en ingeleid dus ik dacht bereid me alvats even voor op alles wat kan komen!
Ik had een hele dag weeën kort op elkaar die lang aanhielden, maar bleef op 1 cm ontsluiting hangen. Toen heeft de vk me naar het ziekenhuis doorgestuurd en heb ik een ruggenprik gekregen. Het zetten viel me reuze mee, ik vroeg wanneer hij er in zou gaan en toen zat hij er al in! Het effect was niet echt optimaal, het verlichtte de pijn wel aardig, dus ik kon wel een uurtje weer op krachten komen, maar toen begon alles er gewoon weer doorheen te komen. Net voor ze de anestesist erbij wilden roepen om de hoeveelheid op te hogen, bleek dat ik in een paar uurtjes wel aardig wat ontsluiting erbij had gekregen. Toen werd de ruggenprik gewoon helemaal uitgezet en moest ik het weer helemaal op eigen kracht doen. Ik moet er wel bijzeggen dat mijn lichaam vaak überhaupt niet eens reageert op verdovingen, lichte roesjes etc. Kreeg alleen alle bijwerkingen, maar verder niet. Wie weet speelt dat ook wel mee dat die ruggenprik bij mij maar half werkte.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar bij mij was de ruggenprik een drama. Wel fijn dat ze je van te voren al een ruggenprik adviseren trouwens. Is bij mij niet gedaan. Ik heb reuma en werd ingeleid, het duurde uren voordat ik van 4 naar 5 cm ontsluiting ging met heftige weeen. Om 20:00 kreeg ik een ruggenprik (vliezen waren om 18:00 uur gebroken) maar hij kon niet tussen mijn ruggenwervels komen. Heeft in totaal 7!!keer geprikt, maar zonder succes. Ik heb misschien een half uurtje niks gevoeld. Om 06:50 de volgende ochtend is Christiaan geboren en tijdens de kraamweek heb ik nog lang pijn gehad aan al die prikken in mijn rug. Alsof ze hem hadden gebroken! Zoals je leest in dit forum zijn er ook een hoop succes verhalen, dus ik denk dat de kans groot is dat je het als een verademing mag ervaren. Ik wens mezelf dit ook toe bij de volgende hahaha. Succes met de laatste loodjes!!
Dat is heel erg balen! Mijn anesthesist kon ook moeilijk mijn wervels voelen; ik stond helemaal bol van het vocht en was 40 kilo aangekomen, dus het was een hele opgave tussen 2 rugww-en door, maar de man klaarde het klusje wel en de pijn verminderde meteen; ik kon die man wel zoenen! Dit was 's ochtends en 's avonds kreeg ik alsnog een ks en was hij er weer bij. Bij een operatie krijg je gewoonlijk een andere ruggenprik (spinale), maar hij spoot me bij op de epiduraal.
Er zijn twee soorten pijnbestrijding met een ruggenprik: de epidurale pijnbestrijding en de spinale anesthesie (verdoving). Epidurale pijnbestrijding wordt ook wel peridurale pijnbestrijding genoemd. Bij de bevalling wordt vaak epidurale pijnbestrijding gegeven. Bij een keizersnede maakt men meestal gebruik van spinale anesthesie.