Baby in onvolkomen stuitligging, wie heeft er ervaring mee?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Jasmijn28, 4 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jasmijn28

Jasmijn28 Nieuw lid

4 dec 2010
    4
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik ben Jasmijn en 35 weken zwanger. Mijn kleintje ligt al een poosje in een onvolkomen stuitligging, wat wil zeggen met zijn kont naar beneden en de voetjes en het hoofdje omhoog. :(
    Nu vraag ik mij af wat voor risico's er aan het draaien (door de gynaecoloog) zitten? Wie heeft er hier ervaring mee?
    Wat voor gevolgen heeft het als ik het kindje niet laat draaien (tenzij die het zelf doet)? Ik heb nl. gelezen dat baby's welke lang in een onvolkomen stuitligging hebben gelegen last kunnen krijgen van heupdyslapsie en de beentjes vaak omhoog gooien in de wieg.
    Wie o wie kan zijn ervaringen met mij delen? Het is erg welkom!! :)
    Mijn e-mail adres is jasmijnstaakman22@hotmail.com
    Alvast bedankt!

2. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Mijn kindje is bevallen in onvolkomen stuit, dus met zijn kont eerst. Ze hebben tijdens de bevalling een echo gemaakt zodat ze precies konden zien hoe hij lag op dat moment.
    tijdens de persweeen is hij gedraaid zodat zijn hoofd goed lag. ze hebben mij ingeknipt. Het gedicht moet richting je rug/billen liggen, omdat anders zijn neus kan blijven hangen achter het schaambeen.
    Sowieso had mijn zoontje een verhoogde kans op heupdysplasie omdat dit in de familie zit. Hij had het uiteindelijk niet.
    Met de beentjes omhoog zal je kindje toch wel graag willen, omdat dit de positie is die hij een hele tijd in de buik gehad heeft. Zo wilde mijn zoontje in de tummytub met zijn beentjes voor zijn gezicht, eigenlijk wel heel lief. Ze hebben er zelf geen last van, omdat ze dat gewend zijn.
    Succes!

3. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    Hoi,

Fiona is ook geboren in onvolkomen stuit. Prima bevalling gehad. Wel van te voren gewicht geschat met groeiecho, eerdere bevalling gehad die ook heel soepel verliep en conditie van Fiona bleef goed.
    Ze lag in onvolkomen stuit, met beentjes omhoog en billen naar beneden, in 5 minuten persen was ze eruit! Zonder knip. Wel is er altijd een gyn bij de bevalling en wordt de baby en jij goed geregistreerd. Een stap naar een keizersnede is veel kleiner bij een stuitbevalling, dus bij geringe twijfel grijpen ze in. Ook geven ze standaard verdoving tijden de persweeen mochten ze een knip moeten zetten...
    We hebben beuwst geen draaipoging laten uitvoeren, puur gevoelskwestie. Fiona lag al heel de zwangerschap zo en blijkbaar was dat voor haar een prima positie.
    Mocht je nog vragen hebben dan mag je me altijd een pb sturen.

Succes met je keuzes, Selma

4. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Milou lag vanaf ongeveer 25 weken zwangerschap in onvolkomen stuit. Ze had geen plaats meer om te draaien. Ze lag echt klem. Ze hebben niet eens geprobeerd om haar te draaien.
    Ze is dus met een keizersnede geboren. We hebben wel foto's moeten laten maken ivm heupdysplasie. Ze heeft toen vanaf haar 4e maand tot haar 6e maand een spreidbandage (pavlik) Daarna nog op na controle. Ze heeft er helemaal geen last meer van. Ze ging iets later rollen en kruipen, maar dat kwam omdat ze die 2 maanden alleen op haar rug kon liggen.

Het ligt dus helemaal aan de ruimte in je buik wat betreft draaien. Daarnaast natuurlijk ook de houding. Over een natuurlijk bevalling kan ik je niets vertellen. Dat heb ik nooit meegemaakt.

Ik hoop dat je toch iets aan mijn antwoord hebt!

Anouk

5. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Bij mij ligt ze ook in een onvolkomen stuit. Ben heel benieuwd of ze nog gaat draaien. Tijd zat, maar ik heb weinig vruchtwater, dus de gyn denkt niet dat ze nog gaat draaien.
    Ik blijf hopen van wel...

6. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Jaime lag vier jaar terug ook in onvolkomen stuit. Ze is met ks geboren. Na de geboorte met dat ze een maand was ofzo naar ka geweest en die heeft gekeken naar haar heupen maar geen dysplasie. Haar benen heeft e nooit zo gehouden toen ze was geboren. Daar was ik toen ook bang voor. Wel kan ze nu nog steeds haar benen in haar nek leggen en kon ze toen ze baby was dat ook makkelijk zelf doen (makkelijker dan Sacha kan naar wat ik nu zie)

7. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier ook een onvolkomen stuit sinds ongeveer de 26ste week. Heb de draaipoging geprobeerd, maar was helaas geen beweging in te krijgen (voor alle risico's, die overigens miniem zijn, kun je echt beter met een gyn overleggen: zij hebben altijd jouw belang en dat van je baby voorop staan en kunnen je veel eerlijker en nuchterder inlichten! Hier krijg je alleen maar ervaringen te horen)

Hier dus een ks geworden: ik vond dat behoorlijk pittig (lichamelijk maar ook mentaal), maar had helaas geen keuze. Ik zou altijd de draaipoging proberen: een natuurlijke bevalling is voor jou en je beeb het beste.

sterkte!

8. Maria74

Maria74 Niet meer actief

O ja hier ws niks met de heupjes (krijgen de echo binnenkort ter bevestiging), dat is ook een probleem dat vaker voorkomt bij meisjes dan bij jongens. Binnen een paar uur lag ie gewoon met zijn beentjes. Alleen in de tummy tub ging hij in het begin weer in een onvolk. stuithouding zitten! Schijnen ze allemaal te doen, is heel schattig

9. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Zoontje lag ook vanaf 27 weken in onvolkomen stuit. Heb een draaipoging gehad, maar was geen beweging in te krijgen. Bevalling is heel vlot verlopen. Wel een knip gehad, maar weinig van gemerkt, ook achteraf niet (bij een stuitbevalling krijg je snel een knip).
    Heupjes waren goed en ook weinig gemerkt van beentjes die omhoog wilden.
    Ben nu weer zwanger en weer een kindje in stuit. Is nog wel kans dat het vanzelf draait, maar eigenlijk geloof ik daar niet zo meer in (past bij mij volgens mij gewoon niet anders).
    Mocht deze in stuit blijven liggen dan heb ik besloten geen draaipoging te doen omdat dit de vorige keer heel onnatuurlijk aanvoelde. Zoals ik al zei geen beweging in te krijgen en wel baby achteraf wel een hartslag die een tijdje veel te hoog bleef.

10. Maartje78

Maartje78 Bekend lid

16 nov 2007
    563
    0
    16
    Mijn dochter lag vanaf 20 wkn ook in de stuit, heb met 36 weken een draaipoging gehad en dat is gelukt.
    Na alle horror verhalen vond ik het heel erg meevallen. Gyn had me heel goed voorbereid en was heel rustig. Kreeg een infuus waarvan je hartslag omhoog ging (had hij vantevoren al verteld dus schrok er ook niet van) was niet prettig maar daardoor ontspande je buik.
    Daarna heeft de gyn haar rustig gedraaid, was mooi om te zien! en vantevoren en daarna nog even aan de ctg!
    Ik moest me nu wel even instellen op een natuurlijke bevalling want had me ingesteld op een keizersnee met 38 weken, moest nu wachten tot 41,3 week haha! Maar het blijft het waard, ben blij dat ik het toch geprobeerd heb!

11. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    De tweede bleek met 34 weken in stuit te liggen, geen idee hoe lang al. Dit is uitwendig gekeerd (ja pijnlijk, maar het duurt niet zo heel lang en je kunt vast je adempufjes enzo oefenen). Helaas is hij erna weer naar stuit gedraaid, maar opnieuw laten keren en hij is er daarna netjes hoofd eerst uitgekomen. Wel belangrijk om te vermelden dat ik bijzonder veel vruchtwater heb (nu weer) en dat tuimelen dus makkelijk kan tot ver in de zwangerschap. De 2de heeft zelfs een tijdje echt overdwars gelegen en toen was overeind komen wel heel erg lastig!

12. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Mijn kleine ligt ook in een onvolkomen stuit. Bij 36 wkn 3 dagen is er een uitwendige draaipoging gedaan. Dit is helaas niet gelukt. Het was een erg pijnlijke ervaring. Qua risico's valt het wel mee voor de kleine naar wat mij verteld is. En achteraf wordt je ook nog even aan de CTG gelegd om te checken hoe het met de kleine gaat.

Wij kregen de keuze: keizersnede of vaginale stuitbevalling. De gyn had er vertrouwen in dat ook vaginaal goed kon. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om het eerst vaginaal te proberen. Nu dus maar afwachten tot de kleine eruit wil!

13. junimama

junimama Lid

14 nov 2010
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een zoon die in een onvolkomen stuitligging lag, 2x draaipogingen gedaan, maar hij wilde er niks van weten.
    Uiteindelijk vaginaal bevallen. De hele bevalling vanaf de eerste wee tot hij op mijn buik lag duurde slechts 6.5 uur (had al eerder kunnen zijn mits gyneacoloog aanwezig was geweest). Kan dus allemaal heel snel gaan.
    Waar ik wel enorm van geschrokken was, wat niemand even van te voren had gezegd, was dat zijn billen en piemeltje / balzakje bont en blauw waren en enorm opgezet.
    Hij heeft nog 2 dagen met mij in het ziekenhuis gebleven, kreeg iets tegen de pijn en mocht geen luier aan.
    Wees dus wel voorbereid dat ze blauwe plekken kunnen hebben op de billetjes.

Deel Deze Pagina