hypno birthing?

Discussion in 'De bevalling' started by J00S, Jan 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. J00S

J00S Actief lid

Apr 22, 2010
    223
    0
    0
    poli kliniekmederwerkster
    noord-holland
    Hallo allemaal,

Hebben er hier dames ervaring met het fenomeen hypno birthing?

Na een artikel te hebben gelezen hier was ik erg blij te lezen dat er dus een manier is om lekker te blijven ontspannen tijdens het hele bevallings verhaal.
    Ik ben iemand die niet snel schrikt van verhalen van andere vrouwen, en had al bedacht dat ik het maar moest laten gebeuren, maar ik ben wel iemand niet zo graag naar medicijnen grijpt en ik zag daar maar geen oplossing in totdat ik het artikel begon te lezen.

Nu ben ik het boek gaan lezen en luister trouw naar de bijgeleverde cd en doe dan echt mee en ik merk dat idd ik heel verweg kan zakken maar nog wel bij bewust zijn ben. Ik heb de techniek zelfs toegepast nadat ik door het (waggelen) lopen pijn in mijn rug kreeg en zelfs die begon te ontspannen en de pijn verdween.

ik heb op het internet alleen nog maar verhalen van amerikaanse vrouwen gevonden en was dus benieuwd hoe het met de nuchtere hollandse dames is?

Groet Joos

2. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

May 20, 2008
    261
    0
    0
    Ik las het ook in een tijdschrift en zou er ook wel meer van willen weten. Bij mijn eerste bevalling heb ik het denk ik van nature al deels gedaan. Had alleen maar rugweeen maar kon het erg goed hebben. Ben nu net weer zwanger en zou er ook wel meer over willen horen. Welk boek heb je?

3. J00S

J00S Actief lid

Apr 22, 2010
    223
    0
    0
    noord-holland
    Ik heb hypno birthing the mongan method gekocht bij bol.com ik vind vooral de theorie er achter en hoe het is ontstaan goed en veelvuldig beschreven

4. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

Oct 21, 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Leuk dat er meer mensen met hypnobirthing 'bezig' zijn!
    Ik las er ook iets over op internet, toen heb ik het boek gekocht (en heel snel uitgelezen) en ik vond het super interessant!
    Ik heb een tijdje geleden ook de film 'Orgasmic birth' gekeken (je kan hem downloaden..) dat heeft ook veel overeenkomsten met hypnobirthing, echt heel erg leuk om te kijken (ik heb hem nu al 5 keer bekeken :) )

Ik vond ook vooral de geschiedenis van het bevallen (in het boek over hypnobirthing) heel interessant om te lezen, hoe het hele pijn-aspect is ontstaan. Ik schrik er soms zo van hoe mensen de bevalling beschrijven als een gruwelijke horror film, terwijl andere het de mooiste ervaring van hun leven vonden en het graag nog eens zouden willen meemaken.
    (en die gruwelijk horror film is dan vaak bij mensen die een hele normale bevalling hebben meegemaakt, als het niet goed gaat begrijp ik ook dat het verschrikkelijk kan zijn!)

Zo jammer dat bij gezonde vrouwen met een (hoogst waarschijnlijk) normale bevalling toch alles gemedicaliseerd wordt.. we zijn toch niet voor niks vrouwen.. we kunnen zelf bevallen!

5. J00S

J00S Actief lid

Apr 22, 2010
    223
    0
    0
    noord-holland
    @ Bloembloem nou dat was nou net wat ik altijd dacht over de bevalling ons lichaam is er voor gemaakt en hoe hebben de vrouwen het eeuwen geleden dan gedaan het is pas sinds dat er verdovende middelen zijn uitgevonden dat de bevalling ineens zón horror verhaal werdt. Mijn oma heeft er 16 gebaard en ik heb haar nooit horen zeggen dat het zo gruwlijk was ja het deed wel een beetje pijn maar ja wat verwacht je je lichaam krampt om de baarmoeder te stimuleren maar zij vertelde altijd hoe meer ze kon ontspannen hoe minder pijn het deed.(zal zij ook onbewust met hypnose bezig zijn geweest)

dank je wel voor de tip over de film ik zal hem gelijk downlouden!

6. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Toevallig heb ik denk ik het zelfde artikel gelezen en was eigenlijk direct geboeit. Alleen ik vraag me af in hoeverre mij dat gaat lukken. Ik MOET op medische indicatie in het ziekenhuis bevallen en kan mij nog herrinneren bij mijn vorige bevalling, dat er om het kwartier iemand aan m'n bed stond..... In het ziekenhuis bevallen is volgens mij minder ontspannend dan thuis....

7. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,170
    2,283
    113
    Ik weet niet zo heel veel van de methode hypnobirthing, maar heb wel het idee dat je vanzelf in een soort roes komt.
    Bij mijn eerste had ik dat heel erg, ik heb ook zulke goede herinneringen aan die geboorte. Ik was thuis, het was naar mijn idee schemerig in de kamer (Zal wel meevallen, anders konden ze het niet zien, denk ik) en iedereen hield netjes z'n mond. Ik kan me nog heel goed herinneren hoe het voelde dat hij steeds iets verder zakte en weer wat terugschoof en zag het ook zo voor me. Het deed wel pijn, maar het was echt heel goed te doen. Mijn man zei later dat ik in een soort trance was tijdens het laatste uurtje van de bevalling en zo herinner ik het me ook eigenlijk wel.
    Bij de tweede ging het wat heftiger, die hele bevalling was nogal snel en daardoor wat chaotischer. Daar heb ik dat trance-gevoel ook minder bij, hoewel ik me wel herinner dat ik op de baarkruk zat, naar een knoopje op de bodywarmer van de verloskundige zat te staren. Op dat moment kon ik mijn ogen niet van die knoop afkrijgen, dat was echt mijn houvast in die enorme weeënstorm waar ik in zat. En ik had toen ook heel veel aan de yoga-oefeningen die ik tegen rugweeën had geleerd. Daarmee laat je als het ware de pijn langs je rug door je stuitje naar buiten glijden. Klinkt vreselijk zweverig, maar het werkt wel. Ik gebruik die oefeningen nu nog als ik menstruatiepijn heb of als ik gewoon niet kan slapen, want het werkt erg ontspannend. Dus misschien kan een yoga-cursus ook geen kwaad als je hiermee bezig bent?

8. J00S

J00S Actief lid

Apr 22, 2010
    223
    0
    0
    noord-holland
    Hoi Luppy,

bedankt dit was idd een beetje wat ik graag wilde horen dat het dus echt helpt als je je zo goed kan ontspannen en consentreren op de bevalling dat je er dus met een goed gevoel op terug kan kijken.
    Ik doe idd ook al aan joga maar nu goed luisteren en meedoen met de bijgeleverde cd van het boek kan ik nog veel dieper weg zakken.
    @ moonlight ook ik Moet in het zh bevallen maar wil toch echt mijn best doen om me niet te storen aan wat er allemaal om me heen gebeurt en gelukkig heb ik een hele grote waakhong(lees man) die volledig achter mijn geboorte plan staat en er dus ook wel voor waakt dat het gaat zoals ik het zou willen tenzij het echt niet anders kan door complicaties.

9. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb hier ook filmpjes van op youtube gezien, echt super om te zien joh dat die vrouwen er zo rustig onder kunnen blijven

bij de eeste heb ik een ruggenprik gehad en moest ik in het ziekenhuis blijven

bij deze beeb moet ik ook in het ziekenhuis bevallen maar hoop geen ruggenprik te hoeven en dan ook snel naar huis te mogen

ik ga me hier denk ik ook wel meer in verdiepen

want ik weet nog van mijn eerstebevalling

ik had ook weeeopwekkers, dat ik geen controle over de pijn had en dat was echt Heel naar!

10. J00S

J00S Actief lid

Apr 22, 2010
    223
    0
    0
    noord-holland
    @ mupet ja die filmpjes zijn zeer zeker erg inspirerend. Ik hoop voor jou dat het allemaal wat makkelijker gaat de 2e keer.

ik merk nu al als ik goed in mijn ademhaling zit en diep weg ben ik de dalings pijnen heel goed kan buiten sluiten dus ik houd mijn vingers dan ook maar de hele dag gekruisd dat hij alles gaat doen zoals het in de boekjes staat dat heeft hij tot nog toe gedaan dus hij moet het maar goed afmaken :D

11. simple

simple Bekend lid

Dec 3, 2010
    951
    0
    0
    limburg
    Ik heb ook al wat gelezen over deze methode en als ik vaginaal mag bevallen ben ik van plan om dit te gaan toepassen voor zover het lukt in een ziekenhuis. Bij ons in de buurt geven ze er een cursus over, en die ben ik zeker van plan om te volgen. Ik weet dat er in het land een aantal vrouwen zijn die hier meer uitleg/cursus over geven.

12. J00S

J00S Actief lid

Apr 22, 2010
    223
    0
    0
    noord-holland
    @simple ja er worden echte cursussen gegeven voor hypnpbirthing alleen is het wel behoorlijk prijzig en helaas zit ik niet zo ruim in de slappe was dat ik ook nog 260 euro daar aan uitkon geven (we gaan verhuizen half april)

13. Luun

Luun Bekend lid

Mar 24, 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Ik heb tijdens m'n eerste zwangerschap een cursus hypnobirthing gevolgd en met een persoonlijk bandje en m'n man geoefend. Ik moet zeggen dat ik er wel wat aan heb gehad, maar ik denk dat het beter was geweest als ik de tijd had gehad om er even in te komen. Helaas waren de eerste weeen al best heftig, dus dat maakte het wat lastiger om dat stadium van diepe ontspanning te bereiken. Dat kostte mij toch wel een minuut of 10 over het algemeen, misschien had ik wat meer moeten oefenen, hahaha. Maar ik gebruik het ook nog regelmatig als ik niet goed kan slapen en ook nu bij m'n derde ben ik van plan het toe te passen. Nu alleen nog wel even oefenen...
    Ik denk dat veel mensen afknappen op het 'zweverige' imago, maar het is niets anders dan een ontspanningstechniek en ontspanning = minder pijn, zo simpel is het eigenlijk. Ik zou het zeker aanraden, maar je moet wel blijven oefenen. ;)

14. J00S

J00S Actief lid

Apr 22, 2010
    223
    0
    0
    noord-holland
    @ Luun ik zal zeker blijven oefenen heb nog als hij blijft zitten 6 wk om er helemaal in te komen maar kan nu al binnen 5 min naar mijn rust plekje komen. Ook erg fijn om de dalings weeetjes op de vangen.

15. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ben erg benieuwd naar namen/auteurs van goede artikelen of boeken hierover!

16. tazzy180

tazzy180 Bekend lid

Mar 23, 2009
    578
    0
    0
    west brabant
    Hypnobirthing lijkt mij heerlijk om toe te kunnen passen. maar bij de eerste bevalling kreeg ik weinig tijd om te ontspannen.na het breken van de vliezen kwamen de weeen gelijk regelmatig en sterk op gang.En er was ook wel een stukje angst denk ik:). Ik heb wel zw.yoga gevolgd en ik kan mijzelf onder "hypnose" brengen (en dus ook pijn buitensluiten) maar op 1 of andere manier niet in deze situatie. mischien als ik er meer bezig mee zou zijn. Binnenkort dient de 2e zich aan en ik hoop dat ik me dan beter "af kan sluiten" van de pijn. ;)

17. J00S

J00S Actief lid

Apr 22, 2010
    223
    0
    0
    noord-holland
    @chantico lees even een stukje terug daar heb ik neer gezet welk boek ik heb en van welke auteur en verder staat er best veel op youtube aan filmpjes

18. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb op ineternet enzo allemaal gekeken, maar de cursus die het dichtste bij is is een uur rijden.. :(

uur heen rijden, uur ofso daar zijn, dan weer uur terug.. hmm niet handig en we hebben hier al een kleine rond lopen..

wel balen want het lijkt me echt super om te kunnen, ik denk wel dat ik het boek ofso ook ga lezen, maar ik weet niet of je er echt zo veel aan hebt en het ook echt leert als je de cursus niet doet..?

iemand die het zonder cursus gedaan heeft en werkte het dan ook echt?

19. J00S

J00S Actief lid

Apr 22, 2010
    223
    0
    0
    noord-holland
    meiden ik heb vanacht voor het eerst heftige oefenweeën gehad ze hielden wel 20 min per keer aan maar toen ik eenmaal bedacht dat het weeën konden zijn en ik dus me op mijn ademhaling en rust ging consentreren merkte ik dat ik al na 5 min in diepe trans was en dat ik nog wel voelde dat er wat gebeurde maar de gemene pijn was echt gewoon weg. Ik hoop echt dat het bij het echte werk ook zo snel mag gaan lukken

20. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    @J00s wat super dat het bij de oefen ween nu al zo goed werkte! dat geeft goede hoop voor het echte werk! en heb jij dit nu gewoon jezelf aangeleerd via het boek of? ik kan het boek alleen maar in het engels vinden, is het er ook int nederlands dat iemand weet?

Share This Page