Als je in de avond of nacht na de bevalling naar huis mag (in het ziekenhuis bevallen), komt de kraamzorg dan pas in de ochtend? Normaal gesproken komt de kraam overdag, maar ik bedacht me nu pas (al bijna uitgeteld), dat ik geen idee heb wat er gebeurt als je bijvoorbeeld laat in de avond of midden in de nacht thuiskomt. Het lijkt me een eng idee om net na de bevalling geen hulp te hebben. Denk aan borstvoeding en laten slapen e.d.
Hebben ze dat niet gezegd bij de intake? Of heb je geen informatie gekregen waar dat in staat? Ik zou ze anders even bellen. Hier vertelde ze mij dat als we 's nachts thuiskomen, we altijd nog mogen bellen om iemand voor de nacht te laten komen. Die komt dan meestal een uur of 2 en dan de in de ochtend komt er gewoon weer iemand. We kunnen er ook voor kiezen om gewoon 's ochtends te bellen en dat er dan een paar uur later iemand komt. Maar ik denk dat als we 's nachts/'s ochtends heel vroeg thuiskomen, ik toch wel naar de kraamzorg bel omdat ik me waarschijnlijk niet erg zeker voel, die eerste uren alleen met een baby'tje...
Bij ons is het zo dat als je Savonds naar huis mag Kraamzorg Savonds bij je thuis komt om alles beetje op te starten(mocht je dit willen)
Je kan dan gewoon opstarthulp krijgen. Als je belt naar de kraamzorg dan komt er iemand je 2 uurtjes op weg helpen, vervolgens komt dan sochtends de normale! Tenminste dat hadden wij bij onze dochter!
Dan kan je opstarthulp krijgen.de dingen zoals kruik, temperatuur ect uitgelegd krijgen.maar het kan ook zijn dat je pas smorgens naar huis gaat zoals bij ons in het ziekenhuis gebruikelijk is.hier bij beide bevallingen dus pas smorgens naar huis gegaan.
Hier konden we idd ook opstarthulp krijgen. Ze helpen je dan even met het bedje, uitleg over wat dingetjes etc. Maar hier sturen ze je niet midden in de nacht naar huis als je in het zkh bevalt, ik meen dat je als je na 20u bevalt je hier de nacht kan blijven. Met de oudste kwamen wij rond 17u thuis, ervoor gekozen de kraamzorg niet meer te laten komen die dag. Ging prima! Met de jongste weet ik het eigenlijk niet meer... Ik geloof dat we 's middags in een huis vol familie thuis kwamen, na 48u zkh, en daarna hebben we de kraamzorg gebeld voor de dag erna.
Met onze eerste waren we rond 18.00 thuis en mochten we zelf aangeven of de kraamverzorgster nog langs moest komen. Die is toen idd zo'n twee uurtjes geweest. Ze heeft nog even het bedje iets korter opgemaakt, spulletjes voor de ochtend klaar gezet, visite van koffie voorzien en nog wat tips voor de nacht gegeven. Bij onze tweede kozen we er juist voor om eerst samen te genieten. Met haar waren we rond 12.00 alweer thuis. De keus is dus geheel aan jullie!
Mijn nicht is bij hun eerste om 22:00 naar huis gegaan, hadden geen kraamhulp maar hun kindje bleek 's ochtends veel te koud te zijn... Dus dat zou ik sowieso niet aanraden... Ik ben van de eerste bevallen om 18:38, de kraamhulp was er al omdat ik thuis ben bevallen en ze is tot 22:00 gebleven zodat we wisten wat te doen.
Bedankt voor de reacties. Nee, tijdens de intake is er niets over gezegd (of ik heb een slecht geheugen). Ik weet wel dat je de kraam al eerder kon laten komen, maar dat ze 's avonds of 's nachts eventueel kunnen komen om op te starten is erg fijn. Inderdaad best logisch dat je waarschijnlijk de nacht in het ziekenhuis kan blijven als het zo zou uitkomen.
Ik zou in het ziekenhuis blijven die nacht hoor. Dan heb je de eerste uren hulp bij alles waar je dan ook maar hulp bij nodig hebt. Vooral bij een eerste kindje is dat fijn. Een tip: laat je vriend/man wel lekker naar huis gaan. Dan kan hij nog een goede nacht maken (hij is ook moe van de bevalling!) Een uitgeruste papa is heel wat waard hoor.
Je bepaalt een beetje zelf wanneer je naar huis wil. Eerst nog uitrusten, douchen, evt bezoek ontvangen. Je kan dan op een geschikter tijdstip naar huis. Wij waren 6u s avonds thuis en kregen toen enkele uurtjes de kraamhulp op bezoek voor wat uitleg. Gewoon de kraamzorg bellen als je bent bevallen dan helpen ze je vanzelf verder. Kraamhulpen zijn s nachts ook gewoon aan t werk dus is geen probleem
Bij ons is het normaal als je zonder medische indicatie in het ziekenhuis bevalt de kraamhulp naar het ziekenhuis komt om te helpen bij de bevalling en gaat dan ook met je mee naar huis. Als je met medische indicatie bevalt na 9 uur dat je die nacht in het ziekenhuis moet blijven.. Ik heb zelf het laatste ervaren en vond het heel prettig, ml mocht op de kamer blijven slapen en ik vond het heel fijn dat hij in elk geval heeft kunnen slapen die nacht en de verpleging me heeft geholpen met de borstvoeding..
Volgens mij ligt het wel beetje aan de kraamzorgorganisatie, heb ook websites gezien waar ze de volgende ochtend kwamen als je na bepaalde tijd thuis kwam, dus die heb ik niet gekozen Ik ben 18.40 bevallen en iets van 22.15 thuis, heel blij dat kraamzorg nog kwam! Ik wou echt niet nacht in ziekenhuis blijven... (had er uberhaupt niet willen bevallen maar toch ) man had naar huis gemoeten, vond ik echt niet leuk... In ziekenhuis ben ik wel beetje geholpen mer aanleggen, maar kraamzorg thuis heeft dat echt goed gedaan. Ik mocht van ziekenhuis ook alleen naar huis als ik dan nog kraamzorg had. Ben ook erg blij dat ik op de adrenaline nog de trappen op kon, woon 3 hoog zonder lift. De dagen erna kon ik nauwelijks lopen, heeft 2 wkn geduurd voor ik de deur uit kon, zonder de adrenalinekick gan de bevalling weet ik echt niet hoe ik boven had moeten komen
Ik moest toch echt 's nachts om 3 uur naar huis toe, hoor. Totaal niet fijn en voor mij waarschijnlijk ook de reden waarom ik een volgende keer thuis zou bevallen. Maar mijn kraamhulp kwam gelijk toen ik thuis was, bleef even om alles uit te leggen etc en kwam de volgende ochtend weer.
Hier komen ze niet bij de eerste beviel ik rond 8 uur in de avond maar ik moest in het ziekenhuis blijven tot de volgende ochtend. Bij de volgende wilde ik sowieso heel erg graag naar huis toen belde ik om 5 uur maar ook toen kwamem ze niet meer. Ik heb gezegd gewoon naar huis te gaan en in overleg met de vk ook gewoon gedaan. Ook onder het mom van jij red je wel je weer heel duidelijk wat je moet doen.