Ervaringen met pessarium ter preventie van vroeggeboorte?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jomay, 27 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hoi,

Ik ben nu 23 weken zwanger en heb sinds vandaag een pessarium arabin gekregen, omdat mijn baarmoederhals steeds korter wordt (nu rond de 2.6). Dit wordt gemeten bij mij omdat ik vorig jaar een vroeggeboorte heb gehad met ong 20 weken, oorzaak onbekend. Daarvoor een zoontje gekregen met 40 weken zwangerschap, geen problemen.
    Rond de 18 weken was de baarmoederhals nog mooi lang, zo'n 5 cm. rond de 20 weken was ie ineens 3 cm. Heb sindsdien bedrust en nu wordt ie toch wat korter, rond de 2.6 dus. En ook al wat verweekt hoorde ik vandaag bij het plaatsen :(
    Cerclage vonden ze nu te risicovol en nog niet nodig dus heb nu iets relatief nieuws en eenvoudigs gekregen, een pessarium arabin, een soort siliconen ring die ze om je baarmoedermond schuiven en die zo je baarmoedermond verstevigt en wat dichthoudt. Wordt vooral, en nog experimenteel, gedaan bij tweelingzwangerschappen ter preventie van vroeggeboorte, en lijkt goede resultaten te hebben, ook bij eenling zwangerschappen.

Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee?? Ik hoop echt dat het helpt om de kleine binnen te houden....

2. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    Goedemorgen

Ik ben 23 weken zwanger van de 1e en bij mij hebben ze afgelopen vrijdag ook zo een ring geplaatst.

Onze kleine man trapt zelf de bmm open en deze varieert bij mij van 3,8 cm tot 6 mm (was hij bij de laatste meting)
    Ligt eraan hoe hij trapt en ligt

Opgenomen geweest in het ziekenhuis ervoor en mag alleen maar rusten en geen "werk" meer verrichten.

Ook ben ik gestart met een hormoonbehandeling (zijn nog geen onderzoeken of uitslagen over bekend in NL ben de 1e die deze is gestart)

Is en hormoon (progesteron) met nog iets vermengd wat word ingespoten en ervoor zorgt dat de bmm breder/steviger word.
    In spanje en amerika zijn er onderzoeken geweest waar dit goed bij heeft geholpen.
    Krijg wekelijks op vrijdag deze injectie en meteen inwendige echo ivm breedte van de bmm.

Voel de ring niet meer zitten (1e dag wel) maar de kleine trapt er wel nog eens flink tegen.

Ik straaf nu naar de 24, 26 en 28 weken dat zijn mijn mijlpalen en na de 32 stoppen ze met hormoonbehandling en mag de kleine man komen.

Heel veel succes en snap de onzekerheid en emoties die je voelt

3. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hallo Dani86,

Wat 'fijn', een lotgenoot!
    Ik voel de ring niet zitten tot nu toe (vond het plaatsen wel een gefrut).
    Wel apart dat de bmm zo varieert bij jou! 6mm of 3.8 is wel een groot verschil. Dan heb je liever dat de kleine de andere kant op trapt!

Bij welk ziekenhuis zit jij, dat je dat medicijn krijgt?
    Ik krijg wel wekelijks progesteron injecties, maar dat is dan blijkbaar niet hetzelfde als wat jij krijgt.
    Ben 2 weken geleden ook een nachtje opgenomen geweest maar toen was de bmm daarna weer langer (3cm) dus weer naar huis gestuurd. Nu toch weer korter dus vandaar het pessarium.

Heb jij weeen/harde buiken? Ik niet volgens mij, maar wel soms een vervelend/strak gevoel, soms menstruatieachtig gevoel waarvan ik ook niet meer weet wat ik er van moet denken, word een beetje hypochonder door dit alles. Vind het wel een eng idee dat dat ding er eerst nog uitgehaald moet worden als je gaat bevallen, wat nou als het ineens heel snel gaat...

En lig je nu ook de hele dag plat? Ik had al bedrust en deed al nauwelijks wat, maar hij wordt toch wat korter. Ik hou me ook vast aan de mijlpalen: eerst 24 weken, dan 26, 28 etc.... maar moet er toch vooral niet aan denken, zo vroeg....

Jij ook veel succes en misschien kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden en steunen!

4. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    hallo

Ik vond het plaatsen best pijnlijk.
    Hoop dat de kleine zich draait maar ligt al weken met zijn voetjes naar beneden (hij ligt er laag dus voel hem bij mijn vagina in de buurt) erg pijnlijk.

Ik zit in Heerlen (Atrium) en bend aar al 2x opgenomen geweest.
    1e x met een bmm van 11mm en heb 5 dagen daar gelegen. had harde buiken/weeën en kreeg weeënremmers en rust opgelegd
    Na 5 dagen naar huis, rustig aan doen en na 5 dagen weer op controle en toen was de bmm nog 8 mm
    toen weer nacht daar gelegen met rust en toen inwendige echo. daar varieerde hij van in het begin 3,8 cm tot de kleine hem open trapte tot 6mm

Dus naar huis gestuurd (wilde het zelf want kunnen daar net zoveel doen als thuis
    Vrijdag terug gekomen voor plaatsen van de ring en de spuit.

Ben erg onzeker geworden, kan niet genieten van de zwangerschap, voel me "alleen" en onbegrepen.
    Wil zoveel doen en mag niks. niet een de afwas mag ik.
    als ik ga lopen max 30 min (boodschappen of blokje wandelen) dit ivm trombose niet alleen liggen dus.

Maar mijn dag bestaat uit opstaan, verzorgen, op de bank liggen: tv kijken, laptoppen, lezen, puzzelen en wat koken en dan saonds naar bed.
    soms wordt ik opgehaald door mijn ouders voor evene een andere omgeving te hebben maarja erg frustrerend

Bij welk ziekenhuis ben je in behandeling?

momenteel geen harde buiken of wat ook gehad sinds die 1e opname en ook geen pijn.
    voel de kleine wel vaak trappen en ligt qua groei en gewicht 1 week voor op schema (THANK GOD)

Ze halen bij mij de ring met 32 weken eruit daarna mag hij vanuit zh komen. dus ben benieuwd.
    Hebben iig gezegd dat ik dit jaar nog moeder word en niet eind januari zoals verwacht.

Dit kindje was ongepland en na lang praten er volledig voor gegaan, ouders die erachter staan, kinderkamer die af is enz en dan gebeurt dit.
    Een onzekere, emotionele periode. We hebben veel gepraat wat als hij toch eerder komt wat doen we dan enz.
    Maar nu met die ring en spuit een beetje en beter gevoel.
    Vl is ervan overtuigd dat onze kleine man sterk is en het overleeft en het is nu aan hem wanneer hij zich meld enige wat ik kan doen is veel rusten

Zeker fijn om elkaar op de hoogte te houden enz.

5. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hoi Dani86,
    Jeetje jij hebt ook al een stressvolle tijd achter de rug!
    Kan me zo goed voorstellen dat je emotioneel en onzeker bent! Als je zo veel thuis zit/niks mag heb je ook nog veel meer tijd om te piekeren...

Ik vind het zelf doodeng, zit bij elk inwendig onderzoek/echo te trillen als een rietje, en tijdens de ziekenhuisopname had ik echt een paniekaanval. Ook omdat het me te veel herinnert aan de vorige keer, toen het misging. (toen was ik er wel veel te laat bij, toen had ik al ontsluiting en uitpuilende vliezen met 19 weken).

Genieten van de zwangerschap is inderdaad ver te zoeken als je je zo'n zorgen maakt. Vind t ook altijd zo'n stomme opmerking: 'probeer ook te genieten!'. ik probeer het kind wel zo lang mogelijk binnen te houden, laat dat genieten maar even zitten...

Ik heb ook wel veel verhalen op internet gelezen van vrouwen met verkorte baarmoedermond en zelfs al ontsluiting die het met bedrust tot ver in de 30 weken hebben volgehouden, dus daar klamp ik me maar aan vast.... (een van de gynaecologen die ik heb had zelf een bmm van 0.5 cm met 25 weken en heeft het tot 40 weken volgehouden met stricte bedrust thuis).

Ik zit zelf in amsterdam, in het Boven het IJ ziekenhuis. Het pessarium hebben ze geplaatst in het OLVG, ook in a'dam.

Hier is vooral de bedrust lastig te organiseren ivm mijn zoontje van 2,5. En mijn man is door zijn rug gegaan dus kan ook bijna niks.

Daarom ga ik vanavond voor een aantal dagen met mijn zoontje naar mijn ouders, in zuid-limburg. Daar is het dichtstbijzijnde ziekenhuis ook het Atrium in Heerlen, heb maar alvast even geinformeerd voor de zekerheid. Goed om te weten dat ze daar iig ervaring hebben met zo'n pessarium.

Het enige wat je kan doen is zvm rusten inderdaad, hoe moeilijk ook (zeg ik ook maar even tegen mezelf). Hier nog lang geen babykamer klaar, nog vol in een verbouwing vd zolder nu die niet verder komt hierdoor en door rug man, ook frustrerend.

Nou,
    Zag dat jij ook 23 weken en 1 dag bent, dus op naar de 1ste mijlpaal, over 6 dagen!

6. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    Ja zag dat we even ver zijn! dus ik ga die mijlpaal ook uitgebreid vieren!

Ja genieten daar kunnen ze me de boom mee in. ik probeer hem binnen te houden en die roze wolk is een donder wolk geworden!

Waar wonen je ouders precies?
    Ik in Landgraaf (Nieuwenhagen)

Als je in het atrium moet zijn vraag dan naar Dr Roumen, Monfrance of Dr Devies dit zijn 3 leuke, goed opgeleide artsen! en weten erg veel vanalles af!
    Rust is idd belangrijk om het zolang mogelijk vol te houden dus probeer het toch te doen ondanks je 2,5 jarige peuter!

Lijkt me heftig dat je het al 1 x mee hebt gemaakt en nu dit weer een keer meemaakt kan je onzekerheid enz heel goed voorstellen!

1 vriendin van mij heeft de laatste 15 weken met 5cm ontsluiting gelopen en de kleine is met 39 weken geboren dus alles is mogelijk!
    Weet dat het moeilijk is maar probeer moed te houden.

Beterschap voor je man.

Hoe lang ga je in het zuiden blijven? Ik moet morgen weer voor de spuit naar het Atrium (om 11.00 uur) enmeteen weer inwendige echo (brrrrr)
    zal je zo een foto plaatsen van de inwendige echo de laatste keer daar is de bmm nog 6mm en zijn de voetjes van de kleine man goed te zien.

Succes met de verbouwing en probeer het toch eerder af te hebben
    Bij ons is de kans erg groot dat de kleine man zich begin December al meld dus houd er rekening mee!

We gaan voor de 24, 26 en 28 weken!

7. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    Owja heb het ook gehad over de overlevingskansen van de kleine zie hier:
    Ook gehad over de overlevingskansen
    met 24 weken is die 46%
    met 25 weken is dat 67%
    met 26 weken is dat 78%
    met 27 weken is dat 85%
    met 28 weken is dat 93%
    En dat is ook een geruststelling voor mezelf

En hier de foto van de inwendige echo:

Heel veel sterkte!!

8. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hoi,
    Oja op die foto zie je de voetjes goed zitten. Mijne draait nog veel volgens mij, laatste keer hoofd beneden.

Ja die overlevingskansen zijn fijn om aan vast te houden idd! Moet zeggen dat ik ook bang ben voor complicaties/handicaps ed. Al is kans daarop vanaf een week of 28 volgens mij ook veel minder.

Mijn ouders wonen in Klimmen (bij Voerendaal). Ben zelf voor groot deel in Maastricht opgegroeid.

Bedankt voor de namen van de artsen in Heerlen! (al hoop ik dat het niet nodig is en alles gewoon rustig blijft).
    Ik blijf waarschijnlijk tot dinsdag in het zuiden, moet woensdag weer naar ziekenhuis voor controle en prik.

Spannend, jij hebt morgen weer echo! Dan kunnen ze ook zien hoe jouw baarmoedermond het houdt met het pessarium! Misschien is ie wel weer langer nu...

Ik zit zelf de hele tijd te twijfelen of ik harde buiken heb. Heb wel vaak een vervelend strak gevoel, beetje af en aan. Maar niet zo duidelijk van: daar is er weer een. Ik heb tot nu toe ook bij de vorige zwangerschappen moeite gehad om (voor)weeen als zodanig te herkennen, alhoewel als het echt veel pijn ging doen merkte ik dat wel.

Ik moet maar proberen het een beetje los te laten en niet op alles wat ik voel letten, veel meer dan rust, progesteron en pessarium kunnen ze nu toch niet doen.

Alvast veel succes gewenst morgen met de echo, laat maar weten hoe het is gegaan!

9. Mamavan2schatte

Mamavan2schatte Actief lid

8 jun 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Meiden.

Heb er geen ervaring mee maar leef erg met jullie mee.
    Wil jullie veel sterkte wensen komende weken en dat de kleintjes zo lang mogelijk warm binnen blijven zitten.

Liefs

10. willow23

willow23 Niet meer actief

Ik heb het ook gehad en mijn zoon is daardoor blijven zitten tot 36 weken

bij mij hebben ze hem toen met 20 weken gezet omdat mijn baarmoedermond ook korter werdt en ook aan het verweken was.
    bij mij heeft het dus geholpen

11. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    @willow: dat zijn nog eens goede berichten!! Heb je ook al die tijd bedrust gehad?

@mammavan2schatte: bedankt voor je sterktewens!

@dani86: hoe was het in het ziekenhuis?

Ik merk wel dat ik het een beetje eng nog vind, dat ding in me. Ik voel hem niet zitten maar toen ik onder de douche van binnen voelde voelde ik hem wel zitten, heel gek....

En heb nog wat oud bloedverlies van het het plaatsen gister, ook niet fijn.

En wat betreft afscheiding, ik hoorde dat je dat meer kon krijgen, hadden jullie dat? Ik heb tot nu toe (sinds gister dan) juist vrijwel niks, kan het ook zijn dat het juist wordt tegengehouden door het pessarium? anders maar eens vragen aan de gyn.

En heb een beetje menstruatieachtig gevoel in buik waar ik me zorgen over maak, pfff word een beetje gek van mezelf...

12. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    Ik moet zometeen nog gaan voor spuit en inwendige echo om 11uur afspraak. ben erg zenuwachtig en onzeker. Bang dat ze me misschien weer daar houden.

ik heb wel veel meer afscheiding sinds het plaastsen moet echt een inlegkruisje in doen echt vies!

Hier geen bloedverlies gehad en durf niet te voelen dus doe ik ook niet.

als je het niet vertrouwd bel dan even voor het geval dat.

Succes ik ga zo vertrekken

13. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Hoi meiden,
    Jeetje wat een verhalen zeg! Ik heb alles vol verbazing zitten lezen.. ik dacht dat zwanger zijn leuk was..! Ik heb hier totaal geen ervarig mee, maar dit doet me wel beseffen dat het niet zo vanzelfsprekend is als dat het lijkt allemaal!
    Ik wil jullie heel veel succes wensen, en k hoop dat jullie ukkies nog lang in jullie buiken door mogen brengen!

X

14. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    @annabel ik dacht ook dat zwanger zijn een mooi leuk iets was op een roze wolk en genieten maar helaas is mijn wolk veranderd in een donderwolk en wil ik niet nog een keer zo een zwangerschap.

@jomay hier vanmorgen naar zh geweest. Ze doen GEEN inwendige echo ivm pessarium die moet er dan steeds in en uit dus nee dank je.
    Wel gevoeld aan de buik en hartje gehoord.
    De vele afscheiding is normaal en niet vreemd tenzij het groenig wordt.
    Helaas is er wel wat fout gegaan met de spuit. die was niet binnen en moet besteld worden omdat ik de enige ben kunnen ze geen voorraad aanleggen.
    die aanvraag is nu wel geplaatst geworden voor 3 stuks op voorraad te hebben
    Dus moet Maandag terug voor de spuit te halen en dan wekelijks op vrijdag weer.
    Was even van slag en erg bang maar ja pessarium zit er nog en doet ook veel opvangen zei de dokter dus daar reken ik dan maar op!!

Hoe ishet bij je ouders?

15. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    @dani86, fijn dat het meeviel in het ziekenhuis, ze hebben je in ieder geval niet daar gehouden! Maar begrijp wel dat je baalt dat ze de spuit niet hadden.

Wel gek dat ze niet meer meten (of misschien ook wel fijn, al dat gefocus op een paar millimeter meer of minder word ik zelf ook gek van).
    Tegen mij zeiden ze dat je met pessarium ook kan meten, alleen het is lastiger. ze zeiden ook dat je in geen geval het pessarium eruit moet laten halen, omdat het kan zijn dat ze het er dan niet meer om krijgen. De boel zwelt blijkbaar toch een beetje op door de ring. Iemand was daardoor bij hun met 28 weken bevallen, omdat ze hem er niet meer om kregen. Dus niet eraf laten halen inderdaad, tenzij er een dringende reden is natuurlijk.

Ik zat er zelf gisteravond nogal doorheen, voelde van alles, harde buiken, buikpijn, was ook doodmoe en supergestresst en paniekerig. Wel gebeld met vk maar die konden zo door de tel er ook niet veel van maken. En ik wilde zelf niet savonds laat nog naar ziekenhuis en dan daar moeten blijven snachts.
    Heb een oxazepam genomen (dat mocht voor deze keer) en gelukkig goed geslapen, voel me nu weer wat beter.

Kan hier bij mijn ouders wel goed relaxen, zij zorgen voor mijn zoontje en mij, dus hoef echt niks te doen, alleen maar liggen en beetje lezen, en nog even bezoek gehad.

Weet jij/julllie of je met een pessarium in bad mag? Ik dacht van wel.

Nou, we zijn weer een dagje dichter bij de volgende mijlpaal!

16. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    Goedemorgen

Ja idd flink balen maarja moet morgen terug dus op hoop van zegen.

Vanmorgen misselijk opgestaan en wat minder lekker in mijn vel maarja zal er allemaal wel bijhoren.
    Ja ik zelf ben ergens nu rustiger nu ze die inwendige echo niet meer doen VRESELIJK vind ik dat.
    Weet niet of het kan maar de arts zei dat als ze wilde gaan meten het pessarium eruit moest en het nog maar de vrag is of het nog een keer goed terug gezet kan worden.
    Dus ik pas.

Je mag met een pessarium in bad, douchen, lopen (niet teveel) maar GEEN sex hebben :(
    Dat begin ik nu wel te merken aangezien DE fase daarvan is aangebroken bij mij haha
    Nog niet gevraagd of ik evt mag gaan zwemmen (zou ik graag willen doen)

Woensdag is DE mijlpaal voor ons nog even volhouden kleintjes

17. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hoi,
    tja, ik voel me nu weer wat beter maar 2 dagen geleden ook heel slecht in mijn vel met allemaal pijntjes waar ik me druk over maakte. of zoals mijn vader zegt: je ligt de hele dag maar zwanger te wezen en op je lijf te letten en je zorgen te maken, daar word je ook niet vrolijk van.

Maar volgens jouw gynaecoloog mag je dus geen sex? Die van mij zei dat het wel mocht. Maar dat veel mensen het toch niet durven (ik ook niet, helemaal nu ik dat ding heb voelen zitten). Waarom mag het dan niet? Zwembad wist ze niet of dat mocht. Volgens mij mag dat alleen niet als je vliezen zijn gebroken, maar zeker weet ik het ook niet. Ik zou ook wel willen zwemmen maar denk dat het ook te veel actie is, vooral het vervoer ernaar toe enzo.

En woensdag komt steeds dichterbij, de eerste mijlpaal!

succes morgen nog!

18. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    Ja geen sex ivm weeën die opgewekt kunnen worden
    En zwemmen is ivm teveel bewegingen dat het kan zijn dat het niet mag. kans op 'verzakking' groter dus ja vraag het eerst even voor de zekerheid

Hier hele dag erg moe maar toch even wezen wandelen nu in pyama op de bank en filmpje kijken en boekje lezen. Zal wel op tijd in bedje liggen!

Laat je lekker verwennen door je ouders, doe rustig aan en geniet van het weertje

19. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Hallo Meiden,

Ik heb er geen ervaring mee.. Maar ik wilde jullie heel veel succes wensen. Ik duim met jullie mee dat jullie kindjes lekker blijven zitten!!

groetjes

20. Lynn1302

Lynn1302 Actief lid

28 dec 2011
    267
    1
    16
    he meiden, ik heb geen ervaring met het pessarium, maar verder weet ik precies hoe jullie je voelen! Pff wat een ellende hè die onzekerheid! Ik ben in december mijn dochter verloren met 23 weken, zonder enige aanleiding. Kerngezond meisje maar ze kwam net te vroeg om een kans te kunnen hebben. Momenteel heb ik vandaag een mijlpaal van 28 weken bereikt maar lig ik met complete bedrust in het ziekenhuis. Baarmoedermond 1,9 en funneling. Ze zijn gelukkig erg alert, heb voor de zekerheid longrijpings spuiten gehad en volgende week weer meting! De proluton injecties doen volgens mij hun werk goed want ik heb gelukkig geen harde buiken nog. Hier ook soms de vraag wat ik nou voel, maar echte harde buiken niet gehad. Dat strakke gevoel herken ik wel, alsof hij met zijn rug, kont even goed tegen mijn buikwand gaat zitten!
    Die onzekerheid is killing,, men kan zich inleven en zeggen dat je positief moet zijn, dat weten we dondersgoed, maar ga maar eens in onze schoenen staan!!
    Ik hoop dat we onze wondertjes voorlopig nog even binnen mogen houden dames!! Elke week is een mijlpaal om even bij stil te staan!
    Woensdag zal ik aan jullie denken, dan zit ik op de 28,5...dus ik vier mee :)

Deel Deze Pagina