weeenremming/voorkoming van vroeggeboorte

Discussie in 'Prematuur' gestart door wennepen, 25 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Hebben jullie weeenremming gehad?
    Wat hebben jullie gehad en met welk termijn?
    Is op een andere manier de kans op vroeggeboorte beperkt?

Met de zwangerschap van mijn zoon kreeg ik met 22 weken harde buiken. Dit kon erbij horen volgens de vk tot ik met 26 weken in het ziekenhuis kwam te liggen met weeen. Dit werd gelijk geremd met tabletten: adalat. Uiteraard kreeg ik bedrust. Uiteindelijk heb ik uit weten te houden tot precies 37 weken. Ondanks onze zoon te klein was viel hij niet meer onder de vroeggeboorte.

Na twijfel of ik weer zwanger durfde te worden bleek ik zwanger te zijn. We zijn super blij natuurlijk!
    Tot ik met 15 weken al wat gerommel voelde. Ik ben nog onder controle bij de vk, maar heb ook metingen van de baarmoederhals bij de gynaecoloog. De eerste keer was hij 4.2, dit is "normaal". De tweede keer was hij 3.8, iets verkort maar nog geen zorgen. De derde keer was hij nog steeds 3.8.

Gistermiddag hadden mijn man en ik gemeenschap en daarna kreeg ik toch buikpijn! Het begon met harde buiken die steeds pijnlijker werden. Uiteindelijk kreeg ik iedere 1 a 2 minuten harde buiken/beginnende weeen en ben ik naar boven gestrompeld en in bad gegaan. Het ging niet over dus ik kon naar het ziekenhuis. Daar werd ik aan de ctg gelegd en ze konden goed zien dat het onrustig was. de vk had getoucheerd, maar er was nog geen ontsluiting. De pijn werd minder dus ik mocht naar huis. Eenmaal thuis werd het weer erger dus terug naar het ziekenhuis. Daar hadden ze de gynaecoloog gebeld, maar met dit termijn doen ze niks dus hij kwam niet. Ik heb 1 weeenremmer gekregen om de scherpe randjes eraf te halen en dat was het. Mijn urine is nog nagekeken en deze was schoon. We konden dus weer naar huis, want ze konden niks doen. Eenmaal thuis weer in bad en toen werd het rustiger. 's avonds kreeg ik bloedverlies maar waarschijnlijk kwam dat door het toucheren. Het is gelukkig rustiger geworden, maar het zit nog niet lekker.

Ik vind het zo spannend! Ben ook echt heel bang. Ik weet niet wat ik moet denken of hoe ik me moet voelen.
    Komende dinsdag heb ik al een afspraak staan bij de gyn voor een meting en groeiecho, omdat met de 20 weken echo bleek dat ons kindje aan de grote kant is.
    Hopelijk kan hij me verder helpen, want ik zit zo in onzekerheid. Ik ben echt heel bang om ons kindje te verliezen.
    Ik heb al wat vragen opgesteld die ik wil vragen, oa of ik toch niet eerder geremd kan worden omdat het bij onze zoon ook zo goed hielp of dat er niet preventief iets aan gedaan kan worden omdat ik nog zo lang moet/wil.
    de gyn zei steeds dat als er iets was ik moest bellen en langs moest komen. Nu heb ik dat gedaan en doen ze niks. Tja waarom moet ik dan bellen? Voor mijn gevoel klopt dat niet helemaal zeg maar.

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    bij mij eerste kindje heb ik ook veel harde buiken gehad maar die gingen nooit over in weeen.

Maar bij de 2de kreeg ik met de 33 weken weeen om de 5 min. Ik kwam in het zh en had ik al 2 cm en een verweekte bm ofzo. Ik heb 1 week in het zh gelegen met weeenremmers adalat en longrijpingsspuiten. Na 1 week deden ze niets meer omdat ik 34 weken was het kon nu doorzetten of gewoon nog blijven zitten. gelukkig bleef onze dochter tot 39+1 zitten.

Bij mij weten ze niet waardoor ik weeen heb gekregen dus ik zou ook niet weten of ik het bij een evt volgend kindje ook meer risico zou hebben.

Preventief remmen denk ik idd dat ze dat niet doen harde buiken kunnen ook betekenen dat je teveel hebt gedaan. Ik zou wel rustig aan proberen te doen misschien al minder gaan werken enzo! ik weet dat het niet zo makkelijk gaat als je al een kindje hebt

3. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Ik ben idd al minder gaan werken, 3x4uur en probeer verder heel rustig aan te doen. Helaas was het afgelopen week heel heftig door overlijden van opa en de crematie. Dan heb je toch extra stress.
    In het ziekenhuis zeiden ze ook dat het nu zo erg kan zijn doordat we gemeenschap hebben gehad. in sperma zit een stof die alles op kan wekken en als je zelf klaarkomt maak je ook een stofje aan. Daarbij wordt alles van binnen geprikkeld en al die dingen bij elkaar kan ervoor zorgen dat het actief wordt. maar goed, eigenlijk hoort dat bij dit termijn nog niet.
    Daarbij heeft de gyn het tot nu toe nog niet gehad over dat we niet mochten vrijen omdat de lengte van de bmh nog goed was.
    Uiteraard doen we dat nu niet meer!

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    hoever ben je nu? misschien lees ik erover heen hoor.

maar bij een tweede heb je wel veel meer gerommel en eerder harde buiken enz.

probeer ook te genieten want het is toch al zo snel voorbij!

5. adi

adi Niet meer actief

Hoe ver ben je nu idd?

Mij is altijd uitgelegd dat weeenremmers pas werken als je echt weeen hebt, serieuze weeen. Daarnaast worden ze bij ons in het zkh gegeven vanaf het eerste ingrijp-termijn (25 weken dacht ik) tot 32 weken, EN ze worden alleen 48uur gegeven om de longrjjping in te laten werken.

Ik heb adelaat gekregen met 27 weken, toen de bevalling bijna op gang kwam. Dat heeft geholpen. Heb ze daarna nog 1x met 30 weken gehad om de longrijpers in te laten werken, net voor mijn bevalling.

Bespreek alles goed met je gyn. Ik weet niet hoe ver je bent, en is het kindje al levensvatbaar?

Daarnaast is je bmm nog mooi lang hoor. Artsen maken zich pas zorgen als het onder de 2,2cm komt. Ik had na 27weken helemaal geen bmm meer, en een ontsluiting en heb nog 3,5 week een drieling binnen gehouden.

Leg je zorgen op tafel, en lees je goed in! Informatie betekent zoveel, maar vooral dat je weet wat er kan komen (of niet) en of er een reden is om bang te zijn.

6. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Ik ben vandaag 22 weken dus nog in de fase dat ze niet aan weeenremming doen. Bij ons doen ze dit pas vanaf 24 weken. Het enige wat ik nu kan doen is rust houden. Afgelopen zaterdag kwam de gynaecoloog die dienst had niet eens langs om de baarmoederhals te meten, want hij kan geen actie ondernemen.
    Morgenmiddag moet ik naar mijn eigen gynaecoloog en die gaat wel de baarmoederhals opmeten. De vorige keer was hij nog mooi lang, maar de vk heeft nu al gezegd dat hij een stuk korter is dan de 3.8cm die de gyn 1 1/2 week geleden heeft gemeten.
    Ik ben echt heel erg zenuwachtig voor morgenmiddag! Tot die tijd blijf ik maar op de bank liggen.

Ik ben voor mezelf een aantal vragen aan het opschrijven, hebben jullie nog tips of ideeen die ik kan vragen?

7. nedjla

nedjla Fanatiek lid

16 jun 2008
    1.773
    40
    48
    hoi ik heb weeen reming gehad met 30+6 maar bij mij heeft de reming niet gewerkt onze zoon is gewoon geboren als er iets mis is van binnen dan kan je proberen te remen wat je wil maar als je lichaam zegt het moet er uit dan werkt niks ik had bij me zoontje een infectie zitten dat komt door een vlies scheur wat ik boven in me buik had en daar liep ik toen al een week mee gewoon veel rust nemen en niet te gekken dingen doen zodat je kindje langer kan blijven zitten succes

8. flower28

flower28 Actief lid

13 mei 2011
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb met de zwangerschap van mn zoontje weeenremmers gehad in tablet vorm (adelaat) met 27 wkn en had verplichte rust. Met bijna 34 wkn moest ik ermee stoppen en de weeën/harde buiken kwamen gelijk terug ben toen 2 dgn later op controle geweest bij de gyn en kreeg verplichte bedrust. 24 uur later braken helaas mn vliezen met 34 week uiteindelijk heeft mn ventje tot 36 weken in buik gezeten.

Sterkte hoop dat je kleintje nog heel veel weekjes in je buik mag blijven zitten.

9. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ha Wennepen, wat een angst! Mijn vliezen braken met 24 weken en ik ben toen meteen 48 uur geremd, ook al had ik nog geen weeën. In een ziekenhuis met NICU doen ze dat al vanaf 23 weken en een paar dagen. Bespreek dat met je arts.

Het is afschuwelijk als je nog voor die kritische grens zit en er niet eens een gyn komt omdat 'ze toch niets kunnen doen'. Voor de vliezen braken heb ik ruim een maand bloedverlies gehad, en toen konden ze ook niks doen als het mis zou gaan, maar er kwam ALTIJD een gyn bij om de hals te meten, al was het midden in de nacht.

Ik hoop dat het toch meevalt en dat je kleintje nog flink lang binnen blijft. Echt niets meer doen, en zeker niet vrijen, maar dat doe je al niet meer, schrijf je.

O, en hebben ze je plasje gekweekt? Er worden nogal veel blaasontstekingen over het hoofd gezien, omdat ze dan alleen een dipstick gebruiken. Maar ze moeten het dus kweken, of sediment doen. Vraag dat ook even na...

Sterkte!

10. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Maria999, wow wat heftig dat bij jou zo vroeg je vliezen braken. hoe is het afgelopen?

Mijn urine is niet op kweek gezet denk ik, want dat kost toch wel een paar dagen? Ik had nu binnen een uur de uitslag.

Morgen heb ik de afspraak met de gyn en zal ook aangeven dat ik ervan baal dat de dienstdoende gyn niet wilde komen. Mijn gyn zei steeds dat als er iets was ik moest bellen en moest komen, dan doe ik dat en wordt er niks gedaan/komt er niemand. Dat maakt me dan ook onzeker.

Ik ben echt zo benieuwd naar morgen!

11. adi

adi Niet meer actief

Ik zou het ook aangeven hoor.

Urinetest duurt 2min en hoeft niet op kweek. Hier was het urineonderzoek altijd klaar terwijl ze mijn bloeddruk meten. Ik zou echt vragen om naar je urine te kijken.

Daarnaast idd je bmm meten. Dit doen ze alleen niet te vaak, omdat ze daarmee de bmm.ook kunnen prikkelen.

Succes vandaag! Met deze termijn kun je helaas alleen rust houden. Sterkte!

12. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    ...

13. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    ...

14. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Jeetje dat is even schrikken zeg.

Ik heb met 22 weken weeenremmers gekregen, ik geloof adelat. Ik had met 22 weken bloedverlies, in het ziekenhuis kwamen we er achter dat ik al 2 cm ontsluiting had. Ik moest direct blijven en kreeg weeenremmers en de dag erna kreeg ik een nood cercalge. Daarna nog 3 dagen weeenremmers moeten slikken. Toen ik met 26 weken weer voor controle kwam was mijn baarmoedermond zo erg verkort dat ik werd opgenomen en daar heb ik weer weeenremmers gekregen. Ik weet niet precies hoelang, geloof tot dat ik beviel. Ik ben bevallen met 28 weken.

Ik zou er zeker om vragen als je buik zo onrustig blijft. En voor jezelf zou ik zoveel mogelijk rust houden

Veel sterkte

15. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Vandaag bij de gynaecoloog geweest. De baarmoedermond was 1 1/2 week geleden 3.8 cm en nu 2.6. Afgelopen zaterdag waren dus toch weeën die werk hebben verzet. Ik zit nog niet in de "kritieke fase" want dat is pas als je bmh 2.0cm is.
    De gyn mag echt voor de 24 weken echt niet remmen.
    Een cerlage plaatsten is geen optie voor mij omdat ze het vaak doen bij een slappe bmh en dat heb ik niet. De harde buiken en andere prikkels zorgen ervoor dat deze verkort en de ingreep zou te prikkelend zijn.
    het enige wat hij kon doen voor me is contact opnemen met het ziekenhuis in rotterdam omdat ze daar bezig zijn met een onderzoek. Hierbij moet een vrouw 3x per dag een capsule inbrengen met hormonen die ervoor zorgt dat de bmh sterker zou worden. Maar hij moet dus kijken of ik ervoor in aanmerking kan komen.

Verder is het dus echt rustig aan doen (een boodschapje doen of een rondje buiten lopen mag wel) maar geen huishouden, boodschapen, vrijen etc.
    En maar hopen dat we eerst de 24 weken kunnen halen. Dan zien we wel verder.

16. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Dat is toch wel een verschil in 1,5 week tijd. Vond je gyn dat zorgwekkend of niet?

Wat vervelend dat ze in verschillende ziekenhuis anders handelen met die weeenremmers.

Zou je aan zo'n test mee willen doen?

Ik hoop dat je goed je rust kunt krijgen, zo min mogelijk doen en zoveel mogelijk plat liggen.

Nogmaals sterkte

17. Babystew

Babystew Niet meer actief

Veel sterkte meid, lijkt me vreselijk die onzekerheid. Doe maar heel rustig aan!!
    En inderdaad zou ik nog urine op kweek laten zetten, met de dipstick leek ook alles schoon bij mij maar door op kweek te zetten kwamen ze erachter dat de GBS-bacterie in mijn urine zat (en dat hoort daar absoluut niet thuis).
    Succes...

18. Babystew

Om nog even terug te komen op je vraag: hier geen weeënremmers of longrijpers gehad, mijn bevalling begon met het spontaan breken van mijn vliezen en er was geen tijd meer voor helaas. Ik heb het idee dat het wel een heel pak scheelt als dat wel gegeven wordt want mijn meisje heeft het echt zwaar te verduren gehad die eerste weken. Wat dat betreft is het dus een positief punt dat jij weet dat het aan het rommelen is en ze het zo snel mogelijk kunnen geven zodra je 24 weken bent.

19. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    #19 Maria999, 28 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2012
    Bij mij dus ook GBS in de urine, en een aantal dagen ervoor was mijn urine schoon volgens de dipstick bij de huisarts. Ik heb toen snel antibiotica gekregen en merkte toen pas dat dat vele plassen en de krampen, wat ik al maaaanden had, niet door zwangerschap of groei van de baarmoeder kwamen, maar door de blaasontsteking. Sta dus, nogmaals, op sediment of kweek! GBS-kweek duurt drie dagen, dus er moet snel worden gehandeld.

En Wennepen, misschien kun je zelf ook naar het Erasmus bellen? Ze geven daar Utrogestan (progesteron). Dat zijn capsules, en ik heb ze ook gebruikt. In het academische ziekenhuis waar ik lag met de gebroken vliezen vanaf 24 weken kreeg ik ze niet, maar in Gent, waar ik ook onder behandeling was wél. Ik heb het nog zes weken met gebroken vliezen uitgehouden op deze manier.

Ik denk overigens dat ze in het Erasmus ook al eerder remmen, met 23 weken en 4 dagen meen ik. Ze zijn daar sowieso voor op de rest. Omdat zijn destijds eerder zijn gaan remmen en behandelen, is de landelijke behandelgrens 2 jaar terug naar voren opgeschoven. Ik bedoel maar...

Ik zou daar dus even heel goed informeren. Remming kan zo cruciaal zijn. Voor je gyn is het een protocol, voor jou is het veel meer. Niemand is zo bezorgd om je kind als jij. Dat klinkt hard, maar soms moet je knokken om de zorg te krijgen die je nodig hebt.

O, en ik zou ook geen rondjes lopen of boodschapjes doen. Ik heb 6 weken in het ziekenhuis gelegen met platte bedrust, en geloof me, als je nu 24 weken zou zijn, zou je voorlopig ook niet mogen rondlopen! Dat mag pas weer als je situatie een tijd stabiel is.

Succes, en sterkte.

20. Babystew

Hier precies hetzelfde! Helaas was het hier ook te laat, maar toen Mila geboren was werd er geen infectie gevonden bij haar of bij de placenta dus officieel is er geen reden gevonden voor de vroeggeboorte. Maar ik denk echt dat dat een grote reden gespeeld heeft (als het niet de reden was).

Deel Deze Pagina