Moeten flessen/spenen/fopspenen e.d. voor gebruik uitgekookt worden? Dus vlak nadat ze uit de verpakking komen zeg maar? Of kan je ze dan meteen gebruiken?
Ik heb gehoord dat het tegenwoordig niet meer hoeft, maar ik zou het zelf wel doen. Het geeft mij althans een prettiger gevoel. Wie weet wat voor chemische stofjes er nog aan zitten van de verpakking ofzo.
Hier een kraamverzorgende. voor het eerste gebruik, dus als je beeb geboren is, adviseer ik de mensen altijd om de flesjes en spenen uit te koken. Dit vanwege hygienische redenen en dan is het plastic smaakje er ook af. tegenwoordig hoef je het idd niet meer uit te koken. Gewoon na ieder gebruik omspoelen met een flessenborstel en 1x per dag met een sopje afwassen. Ze mogen ook in de vaatwasser als je dat wilt. Verder is het de keuze aan de mensen zelf wat ze willen. het mag wel iedere dag uitkoken maar hoeft dus niet meer. Bij premature kindjes, zieke kindjes of kindjes met spruw is het weer een ander verhaal.
Wij hebben ze ook altijd voorgekookt. Ik heb 1 keer bij de etos gestaan, en was in dubio of de etos speen op de avent fles paste. Een meneer van de etos (bedrijfsleider?) hielp me door het gewoon uit te proberen. Die heeft dus de aventfles en de etos speen uit het doosje gehaald en in zijn handen gehad. Voor mij genoeg reden om de spenen uit te blijven koken voor het gebruik..
Raar toch eigenlijk die verschillende adviezen.... Volgens mij staat idd op gebruiksaanwijzingen dat je ze voor het eerste gebruik moet uitkoken... Verder is de "uitkooktijd".... ook al vaak gewisseld in de afgelopen jaren... en nu hoor ik zelfs dat het advies niet meer uitkoken is.... (?)... Tja heb t bij mijn zoontje altijd gedaan... 1x per dag alles uitkoken... (kolf, + flesjes).. hij was toen wel al wat ouder... en verder... och ik vind het toch een prettiger idee....
hoe kook je ze uit en hoelang doe je zo iets? ik heb ook een magnetron sterelisator hoe vaak moet je dat gebruiken?
Als je gewoon in een pannetje uitkookt dan moeten de harde onderdelen 3 minuten in kokend water (eerst een pan water opzetten aan de kook brengen en dan pas de onderdelen erin), de siliconen dingen maar 1 minuut. Na het koken op een schone theedoek zetten en afdrogen. Dan weg zetten in de koelkast. Uitkoken is voor een pasgeborene elke dag en als ze een paar weken/maanden oud zijn dan kan je het af met 1x in de week. Voor een magnetron sterilisator moet je even kijken in je boekje als je dat erbij gekregen hebt. Daar staat vaak op hoeveel watt je hoeveel minuten de spullen moet steriliseren. Ik geloof dat het bij de aventsterilisator op 900 watt 5 minuten is en dan 2 minuten in de magnetron laten afkoelen. Voor dat je de spullen gaat steriliseren moet je 200 cc water in de bak gieten en dan de spullen goed verdelen in de sterilisator. Een magnetronsterilisator gebruik je net zo vaak met uitkoken als dat je dat met een pannetje dat moet doen. Zie hierboven.
Ik heb niks uitgekookt dat hoefde niet meer van de kraamzorg, dus lekker makkelijk. Inge was wel al zes weken toen ze voor het eerst de fles kreeg. De spenen en flesjes heb ik voor het eerste gebruik een keer in de afwasmachine gedaan (minimaal 55 graden) en daarna gewoon een keer per dag de flesjes afwassen en als het uitkomt een keer in de vaatwasser (zorg wel dat als je de spenen in de vaatwassen doet er geen spagheti borden of zo in staan want dan krijg je rode spenen) Ik zou dus wel altijd voor het eerste gebruik de spenen en flesjes afwassen om inderdaad verpakkingsviezigheid of andere viezigheid eraf te krijgen. Ik zou zelf ook niet uit een nieuw glas of beker drinken zonder hem af te wassen.
Niet uitkoken? Huh wat lees ik nou... haha... ik kook echt al maanden alles elke dag uit in de Avent magnetronsterilisator... toevallig bedacht ik me vandaag dat ik het eens in de week ofzo ga doen... Gewoon doen wat goed voelt!
Nou, mijn kraamverzorgster adviseerde juist om alles 1 x per dag uit te koken en dat doen wij dan ook braaf Maar idd, doe wat goed voelt!
alleen de 1e 3 maanden is het aan te raden om elke dag te doen, daarna deed ik ze in de vaatwasser en dan is het automatisch schoon genoeg..
ik weet niet wat onze kraamzorg adviseerde, wij deden het toch dagelijks in de magnetronsterilisator.
de spenen ga ik dus mooi uitkoken voor ik ze de eerste keer ga gebruiken ga borstvoeding geven maar mocht ik was flesjes ofzo gebruiken kook ik het mooi de eerste keren uit daarna spoel ik het gewoon goed om
Mijn flesjes voor pap steriliseer ik toch nog dagelijks hoor, toch altijd veiliger. De flesjes voor drinken deed ik eerst in de vaatwasser, maar ben nu toch terug overgegaan op steriliseren. De speentjes verkleuren namelijk en of ik ze nu afwas met de hand of in de magnetronsterilisator, dat is evenveelwerk, dus.
Je kan ook gewoon in de magnetron uitkoken, zonder sterelisator... Ik werk op een kdv en daar deden wij altijd warm water in een plastic bak ( die tegen hitte kan) en dan een aantal minuten goed uitkoken!
ik steriliseer de flessen en spenen nu ongeveer 3x per week. tot een paar weken geleden ging alles iedere dag in de magnetron sterilisator. bij die van mij (van prenatal) staat dat ie 7min. in de magnetron moet. de meeste zeggen dat je de spenen maar 3min. mag uitkoken maar ik doe alles er tegelijk in en er is nog nooit iets mis gegaan. de sterilisator maak ik iedere week grondig schoon met afwasmiddel vanwege de kalkafzetting in de sterilisator. ik kook alles waar alyssa van eet of uit drinkt eerst uit. vaak de spenen gewoon ff in een bakje kokend water of in de magnetron als ik toch bezig ben. liefs doris
Ook lepeltjes, bordjes en dergelijke? Lijkt me zo nutteloos, ze stoppen speelgoed in hun mondje maar waar ze vanaf eten wordt helemaal gesteriliseerd. En wordt zo wel weerstand opgebouwd?