Dag dames, De bevalling komt er aan en ik denk al een beetje na over wat erna komt. Met onze derde kindje op komst heb ik eindelijk een compleet gevoel en vroeg mijn man hem te laten steriliseren maar zijn reactie was niet echt positief Zou ik mezelf ook laten steriliseren? Wat denken jullie? Ik was wel goed met een spiraaltje maar weet het niet goed nu. Ze stellen voor een sterilisatie te laten doen als het kindje 1 jaar is. Wanneer de man dan? Hetzelfde? Als jullie kinderwens voldaan is, wat doen jullie? Heb je na een sterilisatie nog steeds je regels? En heeft het dan zin dat je dat laat doen als je toch nog iets moet nemen om je regels onder controle te krijgen???
Er stond deze week een mooi stuk in de Flair geloof ik over bij hij/zij. Dat veel vrouwen verwachten dat de man degene zal zijn die zich laat steriliseren, aangezien zij kinderen hebben gedragen en de bevalling hebben ondergaan. Mijn man zal zich in de toekomst niet laten steriliseren. We zien het echt als iets onnatuurlijks en horen veel te vaak dat mannen prostaatkanker hebben/krijgen en die gesteriliseerd zijn. Overigens vind ik dit wel iets waar je samen achter moet zijn en het er over moet hebben met z'n twee. Je mag niet zomaar verwachtingen van elkaar hebben.
Mijn vriend wil zich absoluut niet laten steriliseren, en ik ook niet trouwens... We willen voorlopig eerst maar 1 kindje, en over een paar jaar zien we wel verder
Mijn man laat zich in januari (als goed is) al steriliseren, hij wil geen kinderen hierna meer (qua leeftijd) dus de keuze was bij ons snel gemaakt
tjsa, een van ons beiden. We hebben het er nog niet echt over gehad. In onze omgeving zijn er veel familieleden waarvan de man de knip heeft. Maar een vriendin heeft vorige maand zelf de knip gehaald. Ze vond het wel meevallen.
Mijn man heeft zich afgelopen maandag laten steriliseren. Het is echt een ingreep van niets, halve dag thuis en weinig last gehad. De link met prostaatkanker is echt onzin, wetenschappelijk onderzoek laat zien dat die er niet is. Omdat heel veel mannen (met name die in de leeftijd waarop prostaatkanker zich openbaart) gesteriseerd zijn, lijkt er een link, maar die is er dus niet. Overigens laat ik mij ook steriliseren mocht deze bevalling wee uitdraaien op een keizersnede, 7 is echt genoeg
Ik zou voor het spiraalje gaan hoor... Misschien denk je er nu zo over maar over een jaar of 5 wil je een 4de kind... dat kan. weet verder niet hoe oud je bent maar steriliseren lijkt me echt niets. Dat betekend dat je nooit meer kinderen kan krijgen. Zie ster echt niet als de perfecte oplossing. Maar ja dat ben ik.
Mijn vriend wil zich laten steriliseren. Of ze het daadwerkelijk gaan doen weet ik nog niet want hij is 27. Maar hij wilt het heeeel graag. Ik had het ook wel willen doen, maar dat is een onmogelijke zaak zowat als je 24 bent. Maar mijn vriend is erg vruchtbaar en wilt dus niet het risico lopen dat we in situaties terecht komen die niet goed zijn voor ons (weer ongepland zwanger bijv.) Daarom heeft hij heel stellig gezegd dat hij zich laat steriliseren. Nu 20 weken later denkt hij er absoluut nog hetzelfde over dus hij is heel zeker .
Ik vind sterilisatie echt een no-go, maar ja, dat is persoonlijk. Ik zou dus zelf voor een andere oplossing gaan, inderdaad vind ik het te rigoreus en ook een beetje tegennatuurlijk. Maar nogmaals, dat is mijn mening, als iemand het echt wel wil staat het je natuurlijk vrij om de ingreep te ondergaan.
Ja maar ja als je het zo bekijkt (onnatuurlijk) is de pil net zo onnatuurlijk. En andere anticonceptie. Nou kan ik niet goed tegen de pil en heb 1 keer een spiraal gehad en die wil ik nooooit meer! Wat een pijn had ik daarvan! Dus dan blijft er al niet veel over. Ben als de dood voor naalden..
Precies, de pil vind ik nog onnatuurlijker, want dan heb je al die hormonen in je lijf. Zelf heb ik na mijn tweeling een spiraaltje laten plaatsen, en ben toch zwanger geworden, met alle risico's van dien. Ik ben dus blij met de sterilisatie van manlief!
Mijn vriendin wilde dit ook doen... toen ze 23 jaar was... Zij hebben gewoon nee gezegd... mag niet. te jong. 27 jaar is ook jong. Zwangerschap kun je echt voorkomen ook door andere dingen te gebruiken... Steriliseren is echt niet DE ultime oplossing vind ik. zeker niet als je nog een 20ger bent (tussen 20 en 30)...
Wij zitten er ook over te denken om deze maatregelen te nemen als ons gezin compleet is (alleen is nog niet duidelijk wanneer dat precies is, dus dat is issue nr. 1 ) Ik heb bijna het gevoel, of allebei wél of allebei niet. Kan het voor mijn gevoel niet van mijn man vragen als ik het zelf niet wil (en andersom). We hebben ons ook nog niet verdiept in alle voor- en nadelen van beide opties. Ik heb soms ook wel wat moeite met het definitieve karakter ervan, maar wie weet verandert dat als we écht het gevoel hebben dat ons gezin compleet is. Qua andere voorbehoedsmiddelen: condooms vinden we allebei vreselijk en dus zijn we daar niet betrouwbaar mee , ik wil geen hormonen meer in mijn lijf en een spiraaltje vind ik een beetje griezelig... Kortom.... we wegen alles nog af hier... ik lees dus even mee!
Nou is de situatie bij ons ook anders dan bij de meeste hoor. We hebben beide een kind en krijgen er nu 1 samen. En mijn vriend wil het graag. We willen ECHT geen kinderen meer. Het is ook niet echt aan te raden in onze complete situatie. Dan daarbij lopen de zwangerschappen ook nooit probleemloos bij mij. BI en voorweeen zijn standaard al heeeeel vroeg. Ik heb beide zwangerschappen vanaf heeeel vroeg 100% thuis gezeten. Nee dit is voor mij echt de laatste keer. Klopt dat ik zowiezo te jong ben. Maar mijn vriend willen ze waarschijnlijk wel doen na een psychologische test.
Ik heb het zelf onlangs laten doen middels de essuremethode. Was echt een behandeling van niets (plus geen verdoving, narcose, naald, bloed, mes nodig). Heb daarna wat krampige pijn gehad en dat was het. Nu alleen nog een controle echo en dan is het helemaal klaar. Ik wilde voor mezelf echt zeker weten dat ik niet meer zwanger kan worden. Trek het niet om dat nog een keer mee te maken. Dit was echt de ideale oplossing.
Voor de man is de ingreep bijna "peanuts" te noemen, plus dat het natuurlijk omkeerbaar is. Dat vind ik wel een belangrijk argument om het als vrouw niet te doen als de keus is óf hij óf zij. En ja, eerlijk gezegd komt het al zo vaak aan op de vrouw om voor anticonceptie te zorgen dat ik het wel een mooie kleine bijdrage voor een man vindt. Ik zal er zelf nooit meer over hoeven nadenken, want manlief heeft toch traag zaad.
Bedankt voor de vele reacties! Ik had nog nooit over de essuremethode gehoord, komt er wel op neer dat je nog een pil of spiraal moet nemen voor de menstruaties op pijl te houden. Ga binnen 14 dagen inlichtingen vragen bij gynaecologe, is voor in de toekomst maar hoe meer info, hoe beter. Ik laat het aan mijn man over. Ons gezin is zeker compleet, mijn man had bij onze tweede zoon al een compleet gevoel dus die is zeker voldaan. Hij heeft gewoon schrik voor de ingreep. Ik zal eind december 32 worden trouwens mijn man is er 37
wij weten ook nog niet wat we gaan doen als on gezin compleet is. vraag me nu al af hoe we het gaan doen na de bevalling. tegen de pil kan ik niet en van condooms krijg ik infecties. verder heb ik de prikpil ook al gehad en dat is ook nier ideaal. voor mij blijft alleen een spiraal over. ik vindt wel dat hij mag meewerken aan de anti conceptie als we compleet zijn. hoe weet ik nog niet. vind het wel iets om goed over na te denken en goed te bespreken met elkaar. als je er allebei geen goed gevoel bij hebt moet je het niet doen en misschien kunnen jullie het allebei laten doen zodat het wel zo eerlijk is.