Hallo dames, Ik ben nu 23 weken zwanger en sinds 14 weken is mijn astma enorm aan het toenemen. Ik heb 2 prednison kuren gehad van 30mg en dat heeft even rust gegeven. Maar nu ik dit typ zijn mn longen weer flink aan het rommelen. Ik gebruik nu sochtends 1 serevent, 2 salbutamol & 4 Qvar, tussendoor 2 x 2 atrovent en savonds weer 1 serevent, 2 salbutamol & 4 Qvar. Zolang ik niets doe en niet praat is het vol te houden. Zodra ik in beweging kom ben ik aan het happen naar adem. Morgen moet ik weer naar de longarts en ben bang dat ze me weer aan de prednison gaat zetten. Ik ben benieuwd of iemand ervaringen heeft met medicatie die aansloeg en of ik een beetje gerust gesteld kan worden dat die medicatie echt niets doet met de kleine. Ik zit nu op 18 pufjes per dag en nog gaat t niet beter, voelt allemaal niet goed Ook ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met astma die erger werd en hoe dat verliep in het derde trimester en vervolgens ook tijdens de bevalling. Dit is mijn tweede kindje, eerste kindje bijna nergens last van gehad. Alle tips zijn welkom!
Ik kom net terug uit t ziekenhuis na 3 daagse opname. Weer aan de prednison en nu vernevelen 6 x per dag met ipratropium & salbutamol. Gyn houdt alles in de gaten maar toch maar ik me zo'n zorgen, Niemand met ervaring?
Bij mij wordt de astma ook erger maar heb niet de hoge doseringen als jij. 2x1 atimos en 2x2 qvar de qvar mag ik verhogen naar 3x2 als ik het benauwder krijg. Zo nodig ventolin 200 en die neem ik standaard als ik moet fietsen of het huishouden ga doen. Ben nu bijna 29 weken zwanger Je hebt vast niks aan mijn reactie anders dat je niet de enige bent die het benauwder heeft tijdens de zwangerschap
Ik had in het begin van mijn zwangerschap meer last van mijn astma (heb officieel de hoestvariant waardoor ik de benauwdheid nie voel, maar kreeg het toen echt benauwd) en bij mij was het zo dat ik het tijdens het puffen benauwd kreeg en daardoor de medicatie niet goed binnen kreeg omdat ik het er weer uit hoestte. Ik had toen ook salbutamol en qvar. De huisarts dacht dat ik door de zwangerschap reageerde op het middel dat er voor zorgt dat de medicatie gepuft kan worden. Ik kreeg toen ventolin wat je zelf actief moet inademen en toen was bij mij de benauwdheid een stuk minder. In mijn derde trimester werd het wel weer erger, maar denk dat dit niet zo zeer te maken had met de astma maar meer met de zwangerschap algemeen. Aan je verhaal te lezen denk ik niet dat je hier veel aan hebt. Je kunt misschien wel eens opletten als je puft of je ook het idee hebt dat je alles binnen krijgt. Ik heb ook geen tips voor je, blijf het goed in de gaten houden en neem op tijd contact op met de longarts. Het schijnt heel vaak voor te komen en ze zullen wel weten welke medicijnen veilig zijn ivm de zwangershap.
Bedankt voor jullie reacties. Er heeft tijdens mijn laatste opname een longverpleegkundige meegekeken en puffen doe ik goed. Wat bedoel je met actief inademen Lysta? Ik ben nu na 5 stootkuten prednison op een onderhoudskuur gezet met 10 mg per dag. Daarbij 6 x vernevelen per dag, 2 x 4 qvar, 1 x 2 serevent & beclometason neusspray dat icm absolute rust. Nog 12 weken te gaan en ben nu echt hard aan t aftellen. Vrijdag weer extra groeiecho, hoop zo dat alles ok is met de kleine...