Wie kan mij vertellen wat een nabloeding inhoud en hoe gevaarlijk is dit eigenlijk? Ik durf door allerlei angstige verhalen geen zwangerschap meer aan. Hoe terecht is mijn angst????
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "nabloeding" Ik heb geen ervaring, dit is mijn eerste zwangerschap maar ... ... als je bedoelt de bloeding na de bevalling, dat lijkt dan op een flinke menstuatie, dat is heel normaal. Er komen schijnbaar flinke proppen slijm en bloed en daar hebben sommigen wel zes weken last van. Het hoort erbij, je lichaam "reinigt" zichzelf dan eigenlijk. Het is ook niet schadelijk. ... als je bedoelt een bloeding na de bevalling omdat de placenta niet komt, nou die moet er binnen een uur uit zijn anders moet je naar het ziekenhuis (als je daar al niet bent) en dan halen ze die operatief weg. Als je thuis bevalt, is daar dus een risico bij dat het langer duurt voordat ze de placenta kunnen verwijderen en je meer bloed verliest. Meestal komt de placenta gewoon los en wordt die binnen het uur na je bevalling ook "geboren". ... soms blijft een stukje placenta zitten. Dat kan dus, maar merken ze snel want de placenta wordt helemaal nagekeken en vooral wordt dan gelet erop of hij helemaal heel is. Mocht er nog een stukje zitten, dan moeten ze dat ook verwijderen. Het hoort er allemaal bij, en risico's loop je bij een zwangerschap en bevalling, maar denk maar zo: tegenwoording kunnen ze zo enorm veel, je wordt zo vaak gecontroleerd en risico's nemen ze echt niet. We wonen in Nederland, niet in een hutje in Afrika, dus we zijn wat dat betreft ook al bevoordeeld. Een bevalling is een van de meest risicovolle dingen op medisch gebied wat een vrouw kan doen (dat zijn niet mijn woorden, maar die van een neuro-chirurg en buurman van mijn ouders) dus voel je je thuis niet op je gemak, ga dan naar een ziekenhuis om te bevallen om alle hulp en zorg om je heen te hebben, mocht dat nodig zijn. Ik hoop dat je snel zwanger zult worden en er even veel van zult genieten als ik. Het