Wie kan mij vertellen wat een nabloeding inhoud en hoe gevaarlijk is dit eigenlijk? Ik durf door allerlei angstige verhalen geen zwangerschap meer aan. Hoe terecht is mijn angst????
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "nabloeding" Ik heb geen ervaring, dit is mijn eerste zwangerschap maar ... ... als je bedoelt de bloeding na de bevalling, dat lijkt dan op een flinke menstuatie, dat is heel normaal. Er komen schijnbaar flinke proppen slijm en bloed en daar hebben sommigen wel zes weken last van. Het hoort erbij, je lichaam "reinigt" zichzelf dan eigenlijk. Het is ook niet schadelijk. ... als je bedoelt een bloeding na de bevalling omdat de placenta niet komt, nou die moet er binnen een uur uit zijn anders moet je naar het ziekenhuis (als je daar al niet bent) en dan halen ze die operatief weg. Als je thuis bevalt, is daar dus een risico bij dat het langer duurt voordat ze de placenta kunnen verwijderen en je meer bloed verliest. Meestal komt de placenta gewoon los en wordt die binnen het uur na je bevalling ook "geboren". ... soms blijft een stukje placenta zitten. Dat kan dus, maar merken ze snel want de placenta wordt helemaal nagekeken en vooral wordt dan gelet erop of hij helemaal heel is. Mocht er nog een stukje zitten, dan moeten ze dat ook verwijderen. Het hoort er allemaal bij, en risico's loop je bij een zwangerschap en bevalling, maar denk maar zo: tegenwoording kunnen ze zo enorm veel, je wordt zo vaak gecontroleerd en risico's nemen ze echt niet. We wonen in Nederland, niet in een hutje in Afrika, dus we zijn wat dat betreft ook al bevoordeeld. Een bevalling is een van de meest risicovolle dingen op medisch gebied wat een vrouw kan doen (dat zijn niet mijn woorden, maar die van een neuro-chirurg en buurman van mijn ouders) dus voel je je thuis niet op je gemak, ga dan naar een ziekenhuis om te bevallen om alle hulp en zorg om je heen te hebben, mocht dat nodig zijn. Ik hoop dat je snel zwanger zult worden en er even veel van zult genieten als ik. Het is een wonder, iets wat ik echt nooit had willen missen ... al ben ik dadelijk natuurlijk ook heel blij als ons kleine wondertje gezond op de wereld is ! Ik ga overigens ook in het ziekenhuis bevallen ... zonder medische redenen, maar voor mijn eigen geruststelling. Groetjes, Nikki F
Klopt, dit is precies wat ik bedoel! Ik hoorde laatst dat het verkeerd afliep met de moeder. Ook hoor ik nare verhalen over vrouwen die het maar net overleven allemaal. Zelf ken ik iemand die haar baarmoeder erdoor kwijt was geraakt. ondanks bevalling in het ziekenhuis. Ik heb daar nooit bij stil gestaan, nu dus wel (mede door alle verhalen) Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik zit er erg mee. Vind je het niet eng? allemaal. Een vrouw zal inderdaad wel risico lopen op medisch gebied, ik denk aan de andere kant als het zo "gevaarlijk"is waarom mogen vrouwen dan nog steeds thuis bevallen. Ik heb gelukkig ook geen ervaring met een nabloeding, dit zou mijn derde zwangerschap worden. Eigenlijk mijn vierde. Ik heb een miskraam gehad. Ik kan er de hele dag wel over piekeren. Ik heb hierover al een gesprek gehad met gyn....maar toch, de twijfel blijft!
Nou, ik denk dat je maar je oren moet sluiten hoor, want gemiddeld gesproken gaat het gewoon goed! Ikzelf heb maar 5 dgn echt super gevloeid met inderdaad de nodige stolsels na de bevalling, daarna werd het snel minder. Tsja.. je hebt 3 zwangerschappen gehad, heb je dan ook 3 kinderen of zijn deze allemaal in een MK geeindigd? Als je er al 3 hebt rondlopen, dan snap ik de paniek niet helemaal namelijk.. Overigens heeft NL wel de hoogste kindersterfte van de moderne landen, mede door thuisbevallingen. Maar goed, je kan er ook voor kiezen om in het ziekenhuis te bevallen als je daar bang voor bent.
Dag mama van Astrid, Ik ben in "paniek geraakt"door een verhaal die mij verteld is. Ik heb zelf twee kinderen en 1 miskraam (helaas). Ik ben geschrokken van dit bericht. Ik begrijp dat jij je daar niet druk om maakt. Heerlijk is dat dat je onbezorgd zwanger kan zijn. Ik wil wel graag een derde alleen mijn angst houdt mij tegen. Ik ben bij beide bevallingen in het ziekenhuis geweest. Helaas hoor ik de laatste tijd alleen maar akelige en nare verhalen. Hier stond ik niet zo bij stil toen ik zwanger was. Althans ik maakte me niet zo ernstig zorgen! Helaas nu dus wel.
weet je wat het is, je hoort vaak alleen de "slechte verhalen" de goede aflopen zijn niet interessant of blijven niet hangen of worden niet doorvertelt. Verhalen die niet goed aflopen die "doen" het vaak beter.
jeetje het is geen horrorsite hoor. hahah Al die verhalen hou eens op. Zo kunnen we overal wel stil bij blijven staan. en ik denk door zo een vraag op een forum te zetten je alleen maar meer onrust zaait. Als je het echt wil weten vraag het dan aan je VK die kan er specifieker over zijn want nu lees je misschien dingen die niet kloppen of zelden voorkomen. En zoals hier al staat het slechte blijft beter hangen.
tja meiden het is dus niet de bedoeling om onrust te zaaien, als ik hier mensen mee bang heb gemaakt dan is dat niet leuk. Wel is het de realiteit!!!!!! Natuurlijk moet je niet overal bij stil staan maar je kop in het zand steken en doen alsof het niet bestaat is ook niet goed. Maar goed , allemaal veel succes verder met bevallen en zwanger worden. groeten
Je hebt altijd een deskundige in de buurt als het is begonnen. Ik zou me er helemaal niet druk om maken.
Ik vind het niet echt kop in het zand steken. Als je bij alles stil moet gaan staan wat fout kan gaan, dan heb je geen fijne zwangerschap meer. Maar dan zou je bij alles wat je zou kunnen overkomen stil moeten gaan staan. Je zou het huis niet meer uitdurven dan. Of in, is maar net wat je meer leest, ongelukken in huis of uit huis. Ik snap wel dat jij je er zorgen om maakt hoor, maar het is niet zo dat anderen die dat niet doen hun kop in het zand steken. Probeer er niet teveel aan te denken en bespreek het met je VK, wellicht kan zij je gerust stellen.
alle verhalen die je leest... het is de moeite waard... ik heb een zware bevalling gehad maar ik ben zo blij met mijn beebje... dat ik het nog wel 10 keer over zou doen als het echt zou moeten... hij is mijn leven...!!! nabloeding.. je bedoeld het bloeden na de zwangerschap... das idd een heftige menstuatie alleen de pijn weggelaten van de krampen... hahaha gelukkig maar
nee het is (ik ben er inmiddels achter) het blijven bloeden na de bevalling. Niet de menstruatie bloeding maar een veel heftigere bloeding, het komt wel eens voor dat de baarmoeder niet goed wil krimpen of de placenta wordt niet geboren of maar gedeeltelijk. Dit zijn oorzaken van en zeer heftige nabloeding. Helaas kan dit fataal worden. Gelukkig is het zeer zeldzaam en gebeurd het dus erg weinig!!!
http://www.ncdo.nl/docs/uploads/moedersterfte.pdf?PHPSESSID=cfe6f3238d4066dafd1ded030e401449 http://www.nvog.nl/files/kwaliteitsnorm_05-preventievanmoedersterfte.pdf
Ik snap best dat je een bepaalde angst hebt waar je graag over wilt praten, maar kom dan aub niet met bovenstaande reactie aan! Zoals jij het doet overkomen is de kans redelijk aanwezig dat het helemaal misgaat en dat de moeder komt te overlijden. maar dat is jouw angst die dat zo ziet! Vind het niet prettig dat zulke dingen zo in het gedeelte staan waar notabene allerlei zwangere vrouwen rondlopen. ben er zelf ook ff helemaal raar van Voor jezelf misschien een idee om vantevoren al tijdens je zwangerschap aangeven dat je die angsten hebt. Ten eerste kun je er dus al zelf voor kiezen om in het ziekenhuis te bevallen, ten tweede word je vast goed voorgelicht om die angsten te bestrijden.
ik heb inmiddels een gesprek gehad met huisarts en gynaecoloog. Helaas zijn konden het ook niet wegnemen (de angst). Het gebeurd zo nu en dan inderdaad, punt uit. Ik weet wat er gaat gebeuren, ik ben nl al moeder van twee kinderen. Ik wilde alleen aansluiting zoeken bij vrouwen die wellicht met het idee rond lopen om een derde kind te krijgen, maar net zoals ik angst hebben en niet (meer) durven. Ik vind dit probleem erg lastig daar ik nog wel een wens heb, nu laat ik het afhangen van mijn angst, en dat wil ik niet. vandaar mijn oproep.