Vraag

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Gazy, Nov 26, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gazy

Gazy Niet meer actief

Ik werk in de flexpool in de zorg, en ik werk op een o uren contract bij een zaak die in juli afloopt. en dan na de zomer weer begint.
    Het afgelopen jaar heb ik fulltime gewerkt maar dat wilde ik niet meer (baan met heel veel overuren) en heb ontslag genomen.

Waar, wie en hoe kan ik nu geld aanvragen om toch geld te ontvangen tijdens mijn zwangerschaps verlof? bij welke verzekering? uwv? gemeente?

Door de zwangerschapshormonen maak ik me natuurlijk harstikke zorgen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Joycedi,

In je bericht geef je wel aan wanneer je contract eindigt, maar niet wanneer je uitgerekend bent. Ik kan dus niet beoordelen of je recht op een zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) hebt.

Je hebt alleen recht op een WAZO-uitkering als je een werkgever hebt of als je een WIA-WGA-, Werkloosheids- of Ziektewet-uitkering uitkering van UWV hebt. Of als je (uitgerekende) bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van een dienstverband of van de uitkering ligt.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Gazy

Gazy Niet meer actief

Bedankt voor uw antwoord.

Wanneer ik ben uitgerekend is nog niet helemaal bekend. Ik ben morgen 7 weken zwanger en kan terug gezet worden. Ik ben tussen 19 en 26 juli uitgerekend.

Ik ben nu bezig een baan te zoeken met vaste uren. Mocht me dat niet lukken kan ik het beste halverwege mijn zwangerschap een uitkering aan vragen. Ik wil het eerst zelf proberen. ( is een uitkering afhankelijk van het inkomen van mijn partner? samenwonend niet getrouwd) en als ik dan de uitkering heb heb ik recht op de WAZO (kort door de bocht) ?

4. Gazy

Gazy Niet meer actief

Hoeveel WAZO krijg ik? is dat op basis van loon? Welk loon?

5. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Joycedi,

In je eerste bericht gaf je aan dat je contract in juli afloopt. En nu dat je eind juli uitgerekend bent.
    Het dienstverband eindigt dus binnen 10 weken voor de uitgerekende datum. Je hebt daarom recht op een WAZO-uitkering op basis van je 0-urencontract.

Je geeft bij je werkgever aan wanneer je met verlof wilt. Dat kan in de periode van 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum. Je werkgever stuurt vervolgens een aanvraag naar UWV. Binnen 4 weken nadat het verlof ingaat krijg je van UWV een brief waarin staat hoe hoog je uitkering is.

De hoogte van de uitkering is gebaseerd op het SV-loon van de laatste maand of 4 weken voor het verlof. Het gemiddelde daarvan krijg je gedurende de 16 weken van het verlof uitgekeerd. Het inkomen van je partner heeft daar geen invloed op.

Heb je na afloop van het verlof nog geen ander werk? Dan kun je na de WAZO een WW-uitkering aanvragen.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page