Hi, ik heb voor het eerst een IVF cyclus in Dusseldorf. Vandaag heb ik een echo gehad in Leiderdorp en heb ik 1 follikel al van 19mm een van 17, en een hele zooi van rond de 15. Nu moet ik morgen nog Meriofert spuiten, dan morgenavond de Pregnyl en vrijdag de punctie..Ik kan het idee niet loslaten dat als die follikel van 19mm nog tot vrijdag gaat doorgroeien dat ie dan wel rond de 25/26 mm moet zijn. Is het risico dan niet dat de boel al springt voor de punctie?? Ik heb het aangegeven en ze zeggen in Dusseldorf dat ze timing zorgvuldig plannen "maar dat de natuur soms ook doet wat hij doet" Nou lekker geruststellend! Kun je dan niet beter op donderdag de punctie doen, dan zijn die van 14/15 mm toch ook rond de 20mm?? Nou mss kan iemand me geruststellen met hun ervaring van dezelfde timing/follikelgrootte? Ik gebruik overigens Synarel die de boel moet onderdrukken. Dit is ook nieuw voor mij dus vind het echt heel spannend allemaal!!!
Follikels groeien nooit allemaal gelijkmatig. Er zijn altijd grote en kleinere. Ik snap wel dat ze liever voor de club van 15 gaan dan die ene van 19. Grote kans dat je hormoonwaardes ook helemaal niet rijp zijn gezien al die kleintjes. Ik zou me er geen dag zorgen om maken in ieder geval.
En springen doet de boel zomaar niet hoor. Zeker 20 mm is niet groot bij punctie maar heel normaal. Een follikel van 25/26 overleeft ook makkelijk.
Je gebruikt onderdrukkingsspul. Dat zorgt ervoor dat je dus iets langer door kunt gaan met stimuleren om de kleintjes nog groter te krijgen. Mijn grootsten waren bijna 23mm toen ik de pregnyl moest zetten.
Ik heb er een van 27mm gehad uiteindelijk omdat ze de kleintjes een kans wilden geven. Werd een mooie oogst maar geen blijvend resultaat.
Soms groeien follikels niet gelijkmatig. Dan kan het de beste keus zijn om de grootste te laten gaan en te focussen op de groep follikels die er verder nog groeit. Dan wachten ze met de punctie tot die bups groot genoeg is. Dat is slim, want dan heb je 1 eitje dat overrijp is en verloren gaat, maar dan heb je wel een grotere oogst... Zulke vragen mag je ook stellen tijdens de echo! Mijn ervaring is dat ze in elk zkh zulke vragen altijd geduldig uitleggen. Succes!
Ik heb uiteindelijk een goede punctie gehad, alles zat er nog...wel overstimulatie gehad dus geen TP. Nu weer een tegenslag want in deze cyclus waarop ik wel een TP zou mogen heb ik een vroegtijdige eisprong gehad (ondanks progynova) en te horen gekregen dat er dus geen TP is...je denkt dat je overal rekening mee houdt...dan dit weer...