Zo verwonderlijk lijkt me dat niet in een klein dorp in de biblebelt. En ik zeg ook nergens dat ze ze nooit zullen tegen komen. Alleen tot nog toe niet. Net als dat ik dat zelf nog niet heb gehad. Vermijd ik het? Nee. Ik ken alleen niemand. De enige die ik "ken" is @Vulpen. Praten ze er op school over? Prima. Komt het thuis ter sprake? Prima. Ik vind het alleen niet nodig om het zelf zo uit het niks te bespreken maar een punt uit het lijstje "als het ter sprake komt". Dat jij het wel actief ter sprake brengt, prima. Ik voel me beter bij afwachten tot het actueel wordt voor ze (of dat dan is door daadwerkelijk ontmoeten of door iets wat ze horen of lezen maakt niet uit). En dat lijkt me ook prima. Uiteindelijk gaat het erom dat ze leren respect te hebben voor de ander.
Maar kinderen die in een gelovige omgeving opgroeien weten natuurlijk heel goed wat de heersende normen en waarden zijn. Dat krijgen ze aan alle kanten mee (thuis, in de kerk op de christelijke scholen etc). Die gaan uit zichzelf echt niet zomaar met vragen komen over onderwerpen waar thuis niet of maar zeer beperkt over wordt gesproken. En zeker niet als ze weten dat er thuis afkeer is van bepaalde zaken (de zonde, schaamte etc). Met als gevolg dat ze onwetend zijn over zaken of verkeerde informatie krijgen van anderen of via internet. Juist door zelf actief zaken bespreekbaar te maken als ouder creëer je een open en veilige sfeer waarin kinderen zichzelf kunnen zijn. Door als ouder het initiatief te nemen ipv af te wachten tot ze met iets komen (of niet omdat ze niets zeggen maar genoeg zien en horen).
Ik ken eerlijk gezegd ook geen gezin met ouders van hetzelfde geslacht. Misschien zijn ze er wel, maar ik weet echt niet van elk kind in de klas wie de ouders zijn. Toen de kinderen klein waren hebben we het er niet expliciet over gehad. Komt het onderwerp er toevallig op, dan doen we er normaal over. En op speelste wijze. Dit kan, dat kan ook. Inmiddels weten ze t wel. En boeit het ze niet. Oudste krijgt af en toe via school "gepreek dat je iedereen moet respecteren en zo". Vind hij zo onnodig. Snapt gewoon totaal niet waarom er mensen zijn die homo's stom vinden.
Ik denk dat het in bepaalde kringen juist wel belangrijk is dat dit soort dingen actief op school besproken worden. Want inderdaad, net zoals jouw zoon snappen mijn kinderen überhaupt de issue niet, waarom zou je daar iets van vinden? Maar er zijn natuurlijk genoeg kinderen die meekrijgen dat een gezin moet bestaan uit een vader en een moeder. Ik ben blij dat op scholen hier aandacht aan besteedt wordt en dat actief uitgelegd wordt dat het ook anders kan zijn. En daarnaast heb ik mijn kinderen uitgelegd dat er ontzettend bekrompen veroordelende mensen bestaan en dat homoseksuelen het nog steeds soms erg moeilijk hebben.
Dat zal in sommige gezinnen zeker zo zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dat gelijk de norm is, horen, zien en zwijgen. En nee, ook niet elke ouder preekt dan hel en verdoemenis als het besproken wordt. Aangezien ik er van de oudste kinderen wel vragen over heb gehad ga ik er voorlopig nog van uit dat dat met de jongste kinderen ook wel goed komt. Seks en seksualiteit wordt hier gewoon besproken, soms subtiel (zoals vanmiddag door nr2 de link naar mijn menstruatie -> bos kan niet, er is geen wc) maar ook open als "x was doorgelekt op school" (waarbij de kleinere vroeg wat dat is) en "volgende biologieles leren we condoom omdoen". En dat gebeurt het meeste aan tafel met iedereen erbij dus afhankelijk van leeftijd/interesse blijft het bij de kleinere hangen maar hoofdzakelijk leren ze dat ze met vragen en opmerkingen kunnen komen. Ik had het niet gedurfd vroeger, naar mijn ouders grappen/hinten dat ze seks willen ipv slapen. De oudste 2 doen het wel (nr3 is nog niet zo ver).
Helemaal eens hoor. Mijn bijdrage was meer hoe we er zelf mee omgaan. En blijkbaar heeft dat gewerkt, want mijn kinderen vinden homo net zo normaal als hetero, en trans vooral lastig voor die persoon.
Ik heb het op school nagevraagd. De juf van groep 3 gaf aan dat als zij zich niet prettig voelen bij de lesstof ze het niet doen. Maar ze ging het verder navragen voor me en zei dat de info later in de nieuwsbrief kwam. Voor de onderbouw en middenbouw vinden ze het thema van dit jaar niet geschikt en gaan ze dit dus niet geven. Ze gaan nu lessen aanbieden van Kwink.. de lessen gaan dan over complimenten geven en ontvangen, gezinssamenstellingen, iemand lief vinden etc. Helemaal prima dus
Misschien ben ik spuit 11 maar staat deze lesstof ergens online waar je het kunt inzien? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
Verschilt dat thema per jaar dan? Ik ging uit van gewoon 1 schoolpakket voor jaren wat elk jaar een groep doorschuift
Op deze site staat alles maar je moet wel even goed zoeken het is veel tekst https://seksuelevorming.nl/ Hier vind je bijvoorbeeld een overzicht van de thema’s per leerjaar. Ik zie persoonlijk niet wat er nu zo ongeschikt aan zou zijn. Het klinkt allemaal heel onschuldig. https://seksuelevorming.nl/wp-content/uploads/2021/11/Leerlijn-WvdL.pdf https://kriebelsinjebuik.nl/projects/rutgers/uploads/1/2047.pdf
Jaaa, maar bij groep 6 zie ik al staan: verschillende soorten relaties. Daar wordt ook vast hetero en homoseksualiteit besproken. Dat kan natuurlijk niet, dat is allemaal linkse indoctrinatie
Ja maar ik zie bijvoorbeeld nergens iets over transseksualiteit staan (niet dat ik daar een probleem mee heb, maar sommige mensen wel… )
Ja dat zou er wat mij betreft prima in mogen, maar dat zullen mensen zelf wel erbij verzonnen hebben dat dat erin stond. Net als sommige mensen op twitter die beweren dat kleuters leren hoe je orale seks moet geven
Ik zag ook iets langskomen over leren masturberen voor kleuters, met tekeningen uit een boek van Sanderijn van der Doef, maar een tekst erbij die overduidelijk fake was.