paroxetine en zwanger worden

Discussion in 'Zwanger worden' started by Nynke76, Dec 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nynke76

Nynke76 Niet meer actief

Hallo,
    Ik ben op zoek naar ervaringen van vrouwen die zwanger zijn of in het verleden zwanger zijn geweest met het antidepressivum paroxetine.

Groetjes

2. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,737
    7,505
    113
    Female
    Ik zou contact opnemen met de huisarts hierover. Ik heb het spul nooit gebruikt maar ken het wel van mn werk. Wat ik weet is dat je er NIET zwanger mee mag raken. Grote kans op aangeboren afwijkingen als je het in het eerste trimester van de zwangerschap gebruikt. Baby kan er aan verslaafd gaan raken en na de bevalling ontwenningsverschijnselen van krijgen. Baby moet na de bevalling 48 uur ter observatie blijven.
    Meestal wordt gekeken naar afbouwen van het middel.

3. Nynke76

Nynke76 Niet meer actief

Fijn dat je reageert Droebeltje. Ik heb al contact met de huisarts en de poppoli en ik ben mij bewust van de mogellijke risico's tav een zwangerschap en medicatie. Iig bedankt voor de moeite om te reageren.

4. Wondertje1

Wondertje1 Actief lid

Nov 27, 2010
    204
    84
    28
    NULL
    NULL
    Ikzelf slik al ruim 10 jaar paroxetine en ben niet gestopt toe ik zwanger raakte. Inmiddels is uit div pnderzoeken gebleken dat het wel meevalt met die risico's. Wel werd me verteld dat mijn zoontje na de geboorte 24 rfuur geobserveerd moest worden maar dit bleek niet nodig! Wel kreeg ik een uitgebreide 20 wk echo in het zh omdat de kans op hartafwijkingen licht verhoogd is.

Al met al is alles me 100% meegevallen! Ben wel onder begeleiding van de huisarts gebleven tijdens de zwangerschap, naast de verloskundige.

Veel succes!

5. VDV

VDV Niet meer actief

Ik lees even mee, slik nog een kwart van dit medicijn en begint weer te kriebelen...

6. Nynke76

Nynke76 Niet meer actief

Goed om te lezen wondertje1, en super dat alles goed is gegaan. Ik slik nu sinds maart 20 mg en gister een gesprek met de poppoli gehad. Zij vertelden mij hetzelfde als wat jij nu beschrijft, er is met paroxetine 0.5 % meer kans op vsd (gaatje in het hart). Ik ben van plan om iig af te bouwen naar 10 mg en van daar uit zien we dan wel verder. Het geeft mij zo'n dubbel gevoel, wil het liefst geen medicatie slikken maar het kan voor mijn gevoel nu even niet anders. VDV, slik je nu 5 mg? Dat is zowat een placebo effect, fijn voor je. Bij mij kriebelt het ook hoor daarnaast zie ik er erg tegenop. Tijdens de zwangerschap van mijn dochter nu negen maanden geleden ben ik negen maanden misselijk en beroerd geweest, wat was ik slank zeg. Vervolgens is mijn lieve dochter geboren met het down syndroom wat ook wel spanning opleverde, ze bleek ook nog een behoorlijke hartafwijking te hebben. Ze is nu geopereerd en alles gaat gelukkig goed met onze kleine vrouw, we zijn dolgelukkig met haar. Neemt niet weg dat wij liever niet nog een kindje met down of een andere zware handicap willen. En natuurlijk weet ik heel goed dat wij niks te willen hebben. Toch bestaan er tegenwoordig testen en daar gaan wij dan ook gebruik van maken, weer een spanningsveld. Met andere woorden, een zwangerschap is voor mij niet meer zo onbevangen.

7. VDV

VDV Niet meer actief

Ja klopt, ben vorig jaar juli ermee gestart vanwege paniekaanvallen, kwam huis niet meer uit. Ben met 10 mg begonnen en dit bleek voor mij voldoende, naast veel gesprekken met psycholoog. Toen gehalveerd en nu nog kwart, dus dat is 2,5 mg. Me voorgenomen om er mee te stoppen. Heb me in de afgelopen 7 jaar niet zo goed gevoeld als dat ik me nu voel. Vind het alleen ongelofelijk spannend, een derde. Onze tweede is een paar dagen na zijn geboorte opgenomen met hersenvliesontsteking, erg spannend maar gaat super goed hoor nu! Ben gewoon goed op tijd geweest met signaleren. Maar nu kriebelt het dus, vind het zo lastig wat ik moet gaan doen. Kan ik als ik er mee stop direct voor gaan of blijft de stof nog tijdje in je lichaam. En tegelijk enorm spannend hoe ik ga reageren zonder medicijnen en laat staan als ik weer zwanger mag zijn. Maar dat duurt vaak ff bij ons... Waarvoor heb jij paroxetine geslikt?

Share This Page