Heb mijn lijstje toevallig vanmiddag gemaakt. Morgen haal ik boodschappen. Ik schrijf alle dagen op met erachter wat we die dag eten. Morgen eten we een recept van welke.nl, daar heb ik alles nog voor in huis. Vrijdag eten we patat, alleen patat nodig, snacks nog in huis. Zo ga ik de hele week langs en schrijf op wat ik moet kopen voor het avondeten. Dan kijk ik hoe het staat met het drinken, koeken en chips. Dan loop ik naar boven en check haarlak, gel, pampers, doekjes, wcpapier, shampoo etc. Dan kijk ik in de koelkast naar broodbeleg en boter. Dan nog de voorraadkast door voor koffie en thee. Dan nog even wat nodig is voor dochter. Dan heb ik een lijst met alles wat ik nodig heb. Dan pak ik de folder van de emte en boni. Ik schrijf dan eerst op het lijstje wat ik in de aanbiedingen halen van wat ik nodig heb. De rest komt op het lijstje van de boni in de goede volgorde, dus wat eerst komt in de winkel staat eerst op het lijstje. Fruit blijft echt wel goed. Druiven, kiwi's, appels, mandarijnen etc. halen hier het eind van de week wel. Verse groente eet ik eerst, aan het eind van de week eten we vaak nasi ofzo, de groenten kunnen dan uit de diepvries.
ik heb ook altijd een heel weekmenu. Mijn man heeft in excel een schema gemaakt waar ik alle gerechten die we eten aan kan klikken. Dan zoekt het programma automatisch alle ingrediënten erbij en als ik alles wat ik nodig heb is aangevinkt maakt hij op looproute van de winkel een boodschappenbriefje incl. de prijzen zodat ik ook weet hoeveel ik ongeveer kwijt ben. Op vrijdag doe ik dan alle boodschappen. Ik eet het weekend en de maandag en dinsdag de meest verse dingen en ik plan ook altijd maaltijden na elkaar die bv sla nodig hebben omdat die na een paar dagen bruin word. Fruit haal ik meestal ook nog een keer extra doordeweeks en brood en vlees gaat in de vriezer voor een hele week.
Ik lees al heel veel goede tips hier! Nog niet alles kunnen lezen..zo snel verder lezen! Bedankt alvast voor al jullie reacties! Denk dat ik eerst eens ga beginnen met één keer in de week grote boodschappen om de voorraad aan te vullen. Daarnaast dan nog 1 keer tussendoor voor wat vers fruit en groente.
Wij doen het ook al jaren gewoon elke week. Scheelt zoveel geld. Fruit blijft hier lang goed en groente alles wat we vers halen eten we aan het begin van de week op. Soms hebben we diepvries of pot groenten.. Ik haal ook soms fruit bij de LIDL is erg lekker en zit hier vlakbij, dus dan haal ik met de weekboodschappen geen fruit. Verder heb ik op de AH app een standaard lijst met bijv brood, eieren, aardappels etc wat je toch wel elke week nodig hebt. Dat scheelt gewoon. Wij gaan meestal vrijdagavond of zaterdag ochtend en dan maken we voor we weg gaan even een lijstje met wat we nodig hebben.
Zo doe ik het ook. Alleen haal ik tijdens de weekboodschappen extra brood en vries dat in dus daar redden we het ook mee. Qua fruit haal ik altijd appels en bananen, en dan lekker wat er nog verder te krijgen is dus er blijft altijd genoeg over tot aan het einde van de week. En aan het begin van de week eten we alle verse groenten en aan het einde vaak diepvries groenten of uit blik.
Zou je dat bestand naar ons door willen e-mailen? Mijn partner noemt zich hier altijd lachend de excel-goeroe maar presteert alleen op zijn werk. Ik confronteerde hem net hiermee en zei dat ik DAAR pas van onder de indruk raakte. Ondertussen kijkt hij mij aan en zegt hij: weetjehoeveelwerkdatis? Vraag maar of ze het mailt!!! Bij deze You would make me so happy!!!
En het grote voordeel van een weekmenu maken vind ik dat je echt goed na kan denken over wat je eet. Zo probeer ik altijd 2x per week vis op het menu te zetten en 1x vegetarisch. Als je dat van tevoren plant merk ik dat je maaltijden ook gebalanceerder worden.
Wij doen sinds wij kinderen hebben één keer per week boodschappen. Ideaal en zou niet anders meer willen eigenlijk. Heel af en toe moet ik nog wel naar de supermarkt, omdat ik iets vergeten ben. Fruit en groente haal ik sinds kort bij zo'n groente- en fruitopkoperachtig idee. Veel goed groente en fruit, voor weinig (je moet wel opletten op de kwaliteit, maar over het algemeen blijft groente en fruit daar wel ruim een week lang goed). Je moet even weten hoeveel je verbruikt in een week. Vleeswaren, kaas, brood, drinken etc. Dan hoef je niet 6 keer de supermarkt in. Vooraf maak ik een lijstje en wat er op het lijstje staat koop ik. Meer niet, maar minder ook niet. Aanbiedingen kijk ik van te voren in de folder (behalve groente en fruit dus) en schrijf het op als het nodig of bijna nodig is. Staat het niet op de lijst? Dan haal ik het niet. Deze manier bespaard ons tijd en geld.
Ik doe meestal boodschappen op de maandag, fruit en groenten koop ik meestal bij de LIDL, kijk namelijk zondag ook al naar de aanbiedingen. Brood koop ik natuurlijk wel tussendoor, maar vries ook in, dus hoef niet elke dag naar de supermarkt. Maak een boodschappenlijstje en hou je eraan, succes!!
Op woensdag doe ik de boodschappen. Ik maak ook weekplanningen qua wat de hele week te eten. - eerst schrijf ik op wat ik nodig heb voor het avondeten wat ik plan. - dan ga ik alles langs zoals koelkast en voorraadkast - dan de aanbiedingen die ik wil halen op het lijstje. Ik maak het lijstje op looproute van de winkel. Als ik alles in m'n tas inpak mik ik ook alle producten voor in de koelkast bij elkaar in een tas, en de rest in de andere tassen. Scheelt thuis weer
Ik doe ook weekboodschappen, maar ben niet zo'n planner als de meesten hier hoor! Ik zou niet goed een weekmenu vooruit kunnen maken, ik laat me liever ter plekke inspireren door wat ik aan groente tegenkom op de markt of bij de supermarkt (bijna alles, op aardbeien en bananen na, blijft wel een week goed trouwens hoor, of nog langer in de koelkast. Iets als perziken of peren blijven in de koelkast hard tot je ze eruit haalt, kan je dus prima een halve week later pas rijp laten worden). Ik heb nu verlof, maar op werkdagen heb ik al helemAAL geen zin om eerst boodschappen te doen voordat ik kan koken! Ik heb een goede basisvoorraad met ingrediënten die ik regelmatig gebruik, en werk veel vanuit basisproducten. (zak aardappels, zak rijst, paar soorten pasta, kruiden en specerijen, bloem, oliën, bekertje creme fraiche en pakje boter op voorraad, wat blikjes mais, pot pastasaus, gedoogde linzen...) Buiten de verse dingen heb ik dus niet veel extra nodig om een gerecht te maken. voor een bijzonder ingredient heb ik vaak wel een alternatief. Ik maak een rondje door de supermarkt en pak wat ik nodig heb, inclusief de aanvulling van de basisvoorraad, ik weet nog wel wat ik recent gebruikt heb. Ik ben redelijk bestand tegen impulsaankopen. Op reclamefolders zit ik niet te wachten, als ik iets duurs zoals wasmiddel nodig heb kijk ik in de aanbiedingen-app waar ik even langs moet.
Ik doe op donderdag altijd de weekboodschappen. Ik begin bij de Aldi, en wat ik daar niet koop haal ik daarna bij de Jumbo. Ik maak een weeklijstje, en schrijf dan alles op wat we nog moeten kopen daarvoor. Op dinsdag is het brood bij de bakker in de reclame dus die haal ik dan 4 en gooi die in de vriezer. Meestal haal ik dan ook nog extra melk. Qua groenten eten we afwisselend vers en diepvries of pot. Die laatste dan op het einde van de boodschappenweek. Zakken voorgesneden groenten mik ik ook in de vriezer, net als vleeswaren. Gaat prima! Hier een deel van onze lijst van deze ochtend:
Ik moet dit ook echt nog leren! Lees even mee. Tot voor kort hadden wij geen vriezer en kocht ik alle groenten/vlees voor 2 dagen en dan moesten we weer boodschappen doen... Met als gevolg dat we ook wel eens niets in huis hadden of erg laat nog moesten gaan, terwijl ik dan echt moe was. En weer met aanvullende producten thuiskwamen die we niet echt nodig hadden. Ik vind het moeilijk om voor één week boodschappen te doen vanwege de verse producten en het vlees. Wie heeft goede tips qua bewaren? Ik kan niet álles in de ijskast doen en vlees is meestal niet echt lang houdbaar. Bananen gaan snel bij ons en die houden zich ook niet al te lang. In de vriezer die we pas hebben aangeschaft heb ik voornamelijk wat groenten en brood voor in nood, ik moet echt eens de tijd maken om wat pastasauzen en zo in te gaan vriezen of soepgroenten zodat ik wat meer armslag heb als we eens minder tijd hebben. En ook structureel 's-ochtends wat uit de vriezer halen, want ik vergeet weer dat ik er vis in heb gedaan enz. Ben het echt niet gewend met een vriezer te werken. Wil ook graag een weekmenu gaan maken zodat ik niet hoef na te denken over wat we nú weer moeten gaan maken...
Bananen kun je het beste groen(ig) kopen, ze worden vanzelf geel. En dan niet in een fruitschaal bij andere fruitsoorten bewaren en ook niet in het zakje. Dat versnelt het rijpingsproces. Vlees kun je gerust voor en hele week kopen en invriezen. Neemt het geen ruimte in je koelkast in en blijft het toch goed. Als je brood en vlees in de vriezer hebt dan kun je dat ook 's avonds er uit halen. Ik doe het dagelijks voordat ik naar bed ga, dat is dus een gewoonte. Ik haal een afgepast aantal sneetjes brood uit de zak en bewaar die dan in zo'n druk en sluit zakje (voor brood kun je die meerdere keren gebruiken). 's Morgens is het dan ontdooit. Tegelijkertijd haal ik vlees uit de vriezer en leg het in de koelkast. Dan is het ontdooit als ik het 's avonds ga bereiden.
Mijn vriend haalt op zaterdag de boodschappen voor de hele week. Vrijdag avond maken we een lijstje. We schrijven de dagen + datum op en daar achter wat we eten die dag. Vlees doen we meestal in de vriezer en halen we een dag van te voren eruit. We komen eigenlijk altijd uit met groente en fruit tot nu toe. Het scheelt een hoop energie en geld nu we het 1x per week boodschappen halen! Op zaterdag en zondag eten we uitgebreider, wat luxer. De rest van de week aardappels, groente en vlees of pasta/ rijstgerechten.
Ik maak een "ongeveer"weekmenu en laat daarin zowieso 1 dag leeg zodat ik ruimte heb. 1x per week bestel ik mijn weekboodschappen bij albert.nl. Heerlijk, kost amper tijd en ik hoef de deur niet uit. Die laat ik meestal op vrijdag bezorgen, op dinsdag haal ik dan nog vers fruit en groente bij en ga ik naar de bakker (vriezer)
Ik maak ook week menu. Sinds maandje nu vind het fijn zo hoef ik niet meer elke dag boodschappen te halen en te bedenken wat we eten. En ik heb nu voor mijn gevoel ook meer afwisseling in mijn eten. Want kan nu ook terug kijken.
Brood gaat de vriezer in, vlees en vis ook. Heel veel soorten fruit blijft gerust een week goed, zeker als je daar een beetje op selecteert, bijv een paar groenere bananen meenemen en een meloen of mango die nog wat hard is, dat rijpt nog na. Zacht fruit zoals aardbeien eten we dan als eerste. Zelfde met de groenten, heel veel blijft gemakkelijk een week goed en de groenten die dat niet halen worden als eerste opgegeten. Groente uit pot haal ik nooit, blik alleen mais en bonen voor chili. Ik heb wel altijd een paar soorten in de diepvries (spinazie, bloemkool, erwtjes, rode kool en boontjes bijv). Ik maak geen weekmenu. Ik zorg dat er altijd rijst, pasta, aardappelen (en mie, linzen) in huis is, vlees neem ik mee wat afgeprijsd is en groenten ook wat in de aanbieding is. Vriend en ik zijn beiden handig en creatief genoeg in de keuken om daar altijd iets lekkers mee te kunnen maken, alleen let ik beter op dat ik ook het eerst gebruik wat het minst lang goed blijft.