Mijn dochter van 21 mnd heeft net voor het eerst op het potje geplast. Tot dusver hebben we de zindelijkheids"training" heel speels aangepakt. Als ik zelf naar de wc ging, nam ik haar mee. Dan zette ik haar ernaast op het potje en gingen we samen zitten wachten op het geluid van mijn plas, want dat vindt ze fantastisch! Behalve dat heb ik een voorleesboekje over een kindje dat op een potje leert plassen. Maar nu is het haar dus voor het eerst zelf gelukt. We hebben haar helemaal de hemel in geprezen, luid geklapt en gejubeld, en daarna het plasje in de wc weggespoeld en uitgezwaaid. Nu vraag ik me af hoe ik het verder aan moet pakken. Kan ik het beste gewoon zo speels doorgaan als we nu doen en afwachten tot ze het vanzelf vaker gaat doen? Of is er een systematische aanpak, die haar sneller kan helpen zindelijk te worden? Is er een manier om er achter te komen wanneer zij moet plassen, zodat ik haar dan op het potje kan zetten? Kan je dat op een of andere manier aan een kind zien? Of is er een manier op te achterhalen op welke momenten van de dag ze vaak moet plassen? Ze geeft het nog niet aan dat ze moet plassen (of wij hebben dat nog niet door, want ze praat nog weinig). Ze geeft wel aan dat ze moet poepen, of heeft gepoept. Maar haar op het potje zetten als ze aangeeft te moeten poepen heeft tot dusver nog nooit tot poepen op het potje geleid. Kortom, moet ik haar volgen, of moet ik haar leiden?
We doen het hier nog spelenderwijs. Zet haar greoon lekker op t potje als jij gaat plassen. Kinderen plassen vaak (net als jij zelf) na het slapen, na druk spelen, na het eten en voor slapen gaan. Ik weet ook niet of ze veel drinkt? Dan zou je ook een kwartiertje/half uurtje haar op t potjr kunnen zetten. Wij zetten stijn eigenlijk altijd net elke.luier wissel oo t potje en soms geeft hij het zelf aan als wij gaan plassen dat hij ook wil. Succes!
Je peuter succesvol zindelijk in drie dagen? Deze zindelijkheidstraining werkt! - Plazilla.com Misschien heb je hier iets aan. Ik ga het toepassen bij mijn zoontje. Alleen de benaming van plas en poep doe ik lekker op mijn manier Succes.
Groot deel ben ik het mee eens, maar vind het wel heel zielig om teleurgesteld te doen bij ongelukjes. Mijn kinderen waren daar hartstikke ongelukkig van geworden. Zoon ging hij vanaf 18 mnd op het potje (inderdaad bij opstaan, na het fruit, na de lunch/voor het slapen, na het slapen, na het 3 uurtje en na het eten. Met 23 mnd begon hij het zelf ook ineens aan te geven en bleek hij het op te kunnen houden totdat hij op het potje zat. Daarvoor wel vaker plasjes, ook nooit poepjes, maar ook vaak geen resultaat. Met 23 mnd was hij zindelijk.
Hier was dochter J. in 1 week zindelijk. Wel was ze toen 2½ jaar oud. Hoe heb ik het gedaan? Ten eerste een week vrij gepland, niks geen uitstapjes, alles erop gericht om dochtertje zindelijk te krijgen. Vanuit het niets gewoon met haar afgesproken dat ze nu groot is en net als broer en papa/mama niet meer in luier gaat plassen. Dus luier uit en uit laten (behalve in bed). Plas laten lopen en dochter regelmatig op het potje gezet in de kamer. Vervolgens tijdstip opgeschreven wanneer er een ongelukje was en wanneer het raak was in het potje. 1e dag 1 druppel in het potje, rest ernaast. Zodat je opgegeven moment een soort van patroon ziet wanneer er ongeveer een plas kan komen. Dan is het een kwestie van volhouden en op dag 6 gaf ze voor het eerst een keer aan dat ze moest plassen. Vanaf dag 7 geen ongelukjes meer en vanaf anderhalve week gewoon op de wc met verkleiner gezet, dus ook geen potje meer. Maar misschien is jouw dochtertje met 21 mnd. nog wel wat te jong voor deze aanpak. Maar dat weet ik niet.
Bedankt voor jullie reacties! Ik weet nog niet precies hoe we het hier gaan doen, maar ik ga niet teleurgesteld doen bij ongelukjes. Ik vind het na één plasje op het potje nog een beetje voorbarig om al van haar te verwachten dat het goed gaat zonder ongelukjes. Het is knap als het wél goed gaat, maar ook als ze het probeert. @hanna: Dat vind ik wel een goede manier, maar daar vind ik mijn dochter inderdaad nog te jong voor. Ik denk ook niet dat ik dat aan haar uit kan leggen, tenminste, niet zo dat ze het echt begrijpt.
Ik heb ook bewust gewacht tot ze 2½ was. Ons zoontje was ook 2½ toen hij op deze manier in totaal 2 à 3 weken zindelijk was. Maar ons dochtertje heeft met 1½ jaar ook wel op het potje geplast, maar ik had geen zin om dan weer wel, dan weer niet een luier, of dan weer wel, dan weer niet op het potje. Daar had ik geen zin in, dus heb gewoon bewust gewacht tot ze wat ouder was. En nu dus dan ook zelfs in 1 week resultaat! Bij ons zoontje duurde het dus wat langer, maar verder was deze aanpak bij hem ook vrij effectief! En bij ongelukjes heb ik altijd gezegd: "Oh, je krijgt gewoon een droge onderbroek aan, want je onderbroek hoort droog te zijn hè? En droog te blijven. En dan proberen we de plas ín het potje te doen." En elke keer maar weer zeggen dat ze al zó goed op het potje kan zitten! "Wauw hé, wat kan jij dat toch goed zeg!!" Zoiets.
Wij gaan ook niet overdreven drama maken als het misgaat. Maar ik laat wel merken dat het volgende keer op de wc moet. En benader dat hij zijn onderbroek droog moet houden. En niet zeggen dat hij niet in zijn broek mag plassen. Want als iets niet mag vind mijn zoontje het juist leuk.... En we gaan naar de c&a van die afschuwelijke onderbroeken met plaatjes koor . Mag hij dan zelf uitzoeken 😁 Mijn zoontje is wel al iets verder wat de wc en potje betreft dan jullie dochter. Hij kan dagen droog blijven en ook snachts kan hij het. (Zie mijn topic van van de week) Succes in iedergeval
Misschien kan je haar op vaste tijden op het potje laten zitten. Bijvoorbeeld na het slapen na het fruit voor het slapen etc. En als er iets in het potje gaat haar in de hemel prijzen of als jij naar de wc gaat zij ernaast op het potje.
elke keer als ze het aan geeft op het potje zetten lijkt me genoeg. je wilt dat ze snapt wanneer ze moet en zelf nr wc gaat. ik zou dus niks verder doen dan dat. anders krijg je een kind dat alleen plast wanneer jij het aangeeft. en op jou vertrouwt hierin. ondertussen oefenen met broek aan/uit doen kan handig zijn. een klein kindje gaat wel veel vaker plassen dan een 3 jarige. dat was een probleem bij kdv. zoontje gaf keurig aan met tegen 22 maanden oud. maar wegens zo een kleine blaas moest hij op een dag op kdv wel 6 keer naar wc gaan. dat wilden de leidsters niet altijd doen. en hij vond het ook niet echt gezellig om aan een rij te moeten wachten met zulke grote kinderen. en hij was zo klein voor zo'n een kdv wc helaas. dat kinderen elke keer n sticker plakten snapte hij ook niet helemaal. ze deden het ook steeds weer met die stickers...voor hem was dat een extra werk-taak bij de wc. dus echt goed praten met de leidsters. dat heb ik niet gedaan helaas, weet ik nu achteraf. zoontje kreeg dus altijd na kdv een ongelukje thuis en daarna frustratie. dus eerst goed praten met de kdv en de andere verzorgers. maar als je kindje nog niet aan geeft dan hoeft dat natuurlijk niet echt misschien?
Het is wel een goed idee om even op het kdv te overleggen hoe ze het daar doen. Ze zit nu nog op een babygroep, waar ze niks aan zindelijkheidstraining doen. De babygroep wordt binnenkort echter opgeheven en dan komt ze in een verticale groep. (Gelukkig wel met bekende leidsters.) Nu voegen ze de groepen ook al vaak samen in de ruimte waar ze straks terecht komt en daar hebben ze wel wc's en potjes. Volgens mij vindt ze dat heel interessant, want toen ik haar donderdag ophaalde, ging ze me laten zien waar de wc's zijn. Ze liep ook zelf naar binnen en deed het deurtje dicht. Tegen de tijd dat we de luier uit gaan laten is het inderdaad wel leuk om haar zelf onderbroekjes uit te laten zoeken (al vraag ik me af of ze dat kan). En dan bij ongelukjes niet zeggen dat ze niet in haar broek mag plassen, maar uitleggen dat ze een schone onderbroek aan krijgt, omdat ie droog hoort te zijn en blijven en we gaan proberen de volgende plas in het potje te doen. Ze heeft vandaag weer op het potje geplast. Vanochtend toen ze uit bed kwam heeft ze een schone luier gekregen. Tegen een uur of 11 zaten we in de auto naar mijn schoonouders. Ze begon toen een beetje te jammeren en naar haar kruis te graaien. Ik vroeg of ze moest plassen en of ik haar op het potje moest zetten en ze zei ja. Toen heb ik gezegd dat we nu in de auto zaten en we haar niet op het potje konden zetten. Als ze moest plassen, mocht ze het ook gewoon in de luier doen, maar ze mocht ook even wachten tot we er waren en dan mocht ze daar op het potje. Toen zei ze oke. We waren daar rond 11.15 uur en toen was haar luier nog kurkdroog. We hebben haar meteen op het potje gezet en binnen 20 sec plaste ze. Ik vind het zo knap!!! (Ik weet dat het heel normaal is, maar ik ben apetrots!) Ik geloof dat ik maar gewoon ga volgen wat zij aangeeft. Tot nu toe gaat dat prima en vindt ze het potje super leuk. Edit: probleem is nog wel dat ze het potje zó leuk vindt, dat ze er ook continu op wil zitten als ze helemaal niet hoeft te plassen!
Hier ook een dochter van ruim 21 maanden wat sinds een paar weekjes op het potje plast. Het potje staat op dr slaapkamer, als we daar een luier verschonen gaat ze op het potje. De ene keer plast ze wel de andere keer niet. Ik doe er verder nog niets mee. Vind ze nog erg jong en aangeven doet ze het nog niet. Poepen wel, maar daar heeft ze erg verl moeite mee dus dat zal ze niet zo snel op het potje gaan doen vermoed ik. Ik ben al trots op elk plasje wat ze op het potjedoet en laat dat duidelijk merken. Rond haar 2e verjaardag ga ik denk eens kijken hoe verder te gaan