Ik volg al jaren een blog 'eenvoudig leven' van Teunie Luijk. Zij heeft een heel groot gezin (10 kinderen) en jaren gehad van flink bezuinigen. Zij heeft op een gegeven moment haar vraag 'heb ik t echt nodig?' gewijzigd in 'kan ik zonder?' ...het bleek namelijk dat bij de eerste vraag toch nog best wat ruimte was om 'ja' op te antwoorden . Ik vond 't wel een goeie , en gebruik hem nu ook wel eens.
Is t een optie voor je om zelf brood te bakken? Dat zou best veel geld kunnen schelen. De duurdere vleesvervangers zijn inderdaad een lastige omdat je weinig keus hebt. Hierin is denk ik alleen minder vaak en minder hoeveelheid eten een optie. En zelf maken, zijn er recepten om de vleesvervangers zelf te maken? In grote hoeveelheden tegelijk maken en dan invriezen zou dan kunnen.
Ik heb geen weekbudget maar een maandbudget, bij ons vloog het geld er ook door. Ik heb een gezamenlijke rekening geopend bij Knab en hier kan je een onbeperkt aantal rekeningen en passen aanhangen. We hebben dus een rekening waar al het geld op binnen komt en de vaste lasten vanaf gaan, een spaarrekening en een betaalrekening voor alle flexibele lasten. Van die laatste hebben we beiden een pas bij ons. Maandelijks gaat daar 1000 euro op. Daar gaat benzine (tussen de 150 en 250 per maand(ook zakelijke km), kleding, cadeaus en boodschappen vanaf. De tandarts gaat dan bijvoorbeeld wel van de spaarrekening. Op deze manier kom ik iedere maand redelijk uit, de ene keer geef ik meer uit aan kleding dan aan boodschappen en andersom. Oh we zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen van 5
Per week? Dat is 100€ per dag. Wat eten jullie dan? Of is dit ook de uitjes/uit eten/ kleding... zit dit er ook bij in?
Ja je hebt helemaal gelijk. Ik ben heel makkelijk geworden, te makkelijk. Wat iemand hier schreef over dat haar partner haar geld-gewoontes had overgenomen (met minder doen) dat heb ik ook, maar dan dus de verkeerde kant op. Mijn partner heeft echt een groot gat in zijn hand en ik merk dat ik daardoor steeds makkelijker uitgeef. Maar eigenlijk is dat niet hoe ik ‘ben’. Want het is niet zo dat ik daar nou gelukkiger van word, geld uitgeven. Moet weer terug naar mijn eigen gevoel.
Dat slaat inderdaad nergens op, ik vraag me dan ook af ( eerlijke vraag) Wat doe je dan allemaal om aan dit soort uitgaven te komen? Ik heb het geld niet maar ik zou ook werkelijk niet weten hoe ik er 700 euro per week doorheen zou moeten jagen? Dit is natuurlijk een gevalletje van teveel geld hebben . Voel je je ook nooit bezwaard tov gezinnen die iedere cent moeten omdraaien? Ik bedoel het zeker niet aanvallend maar ik vind de verschillen soms echt zo enorm, veel mensen leven gewoon in armoe en als ik dan dit soort bedragen voorbij zie komen dan is dit een enorme kloof en die wordt ook steeds groter in Nederland. Wij hebben het opzich prima en verdienen bij elkaar niet weinig maar ons saldo is gewoon nul aan het einde van de maand en doen zeker geen rare dingen met ons geld maar 700 euro per week uitgeven aan boodschappen, kleding, etc vind ik echt een beetje te veel luxe
Ja gek hè, je neemt dingen van elkaar over, en als t ook best kan dan is t zo makkelijk om, in dit geval, veel geld uit te geven. Wel fijn dat je weet dat het niet is hoe je eigenlijk bent. De kans is dan veel groter dat je het weer om kunt draaien.
Is zelf brood bakken wel echt goedkoper? De ingrediënten zijn waarschijnlijk wel goedkoper maar je hebt ook extra energie kosten voor het schoonmaken en bakken.
Ja, het is af en toe frustrerend als ik zit te pietlutten met koopzegels en 3 euro besparen op de boodschappen als meneer thuiskomt met: oh ja, ik heb maar een verfspuiter gekocht hoor, was maar 100 euro meer dan huren en zal vast nog wel meer van pas komen. Maar dit topic maakt wel wat in mij los, omdat ik eigenlijk toch meer een spaarder ben dan een uitgever. Dus ondanks dat het kan, voelt het niet goed. Ik denk wat TS ook een beetje heeft.
150 euro per week, dit is voor bootschappen, luiers, verzorgingsproducten etc. Ik heb 700 euro per maand maar probeer te minderen. Dus vandaar mijn bedrag. Wat over blijft wil ik op een andere rekening zetten voor een vakantie ofzo. Ik gaf veel te veel uit, kwam met gemak op 900 per maand dus 200 meer dan begroot. En dat wil ik niet meer want het kan veel minder. Cadeautjes enzo geen budget voor dus gaat van de gewone rekening net als kapper. Ik heb wel een uitjes rekening daar gaat elke maand steevast 75 euro op. Soms maak ik niks op dus spaar ik mooi door. Maar volgende maand Efteling en dat tikt wel aan en dan is het extra gespaarde wel weer leuk.
Oh geld uitgeven in de kantine (wat ik hierboven ergens las voor 135 euro per maand) vind ik zo zonde. Heel af en toe deed ik dat wel eens maar zeker niet wekelijks. Bij man hebben ze geen kantine met eten dus dat scheelt Ook eten halen vind ik zonde. Doen het wel eens hoor. De kinderen willen wel eens pizza van de pizzaboer maar dan ben je met 5 man al snel 50 euro verder. Idem voor de mc of burgerking oid.
Ik weet het haast wel zeker. Wat dat betreft zijn dit soort producten juist de dingen waar ze flink winst op kunnen hebben in winkels. Alles wat 'apart' is heeft automatisch een duurder prijskaartje . Ingrediënten koop je wat groter in, niet voor 1 brood per keer. En de stroomkosten zijn echt niet zo heel hoog voor dit soort dingen. Zeker niet als je een grote oven hebt en meer tegelijk kunt bakken. Of dat je al iets anders in de oven hebt en dit erachter aan bakt. Maar zelfs in een broodbakmachine valt dat omgerekend echt wel mee. Uiteindelijk zal veel zelf maken veel geld besparen. Maar het is natuurlijk niet echt meer van deze tijd. Vaak kiezen we voor kant en klaar, voorgesneden, etc omdat we het nu drukker hebben dan 50 jaar geleden. Toen bestond je dag gewoon uit zelf voedsel maken en inmaken, zelf je kleding verstellen, etc. Nu werken we meer buitenshuis en is er een enorm aanbod aan dingen die we kunnen kopen en andere vormen van luxe. Helemaal prima, want zo is t nu eenmaal. Maar t blijkt dat we soms eigenlijk meer behoefte hebben aan minimaliseren en budgetteren maar niet meer zo goed weten hoe.
Ja dat herken ik! Zo frustrerend . Ik heb het ook wel eens gehad dat ik precies uitgekiend had met de maaltijden en benzine in de tank om de laatste 3 dagen van de maand uit te komen. Appte een vriendin of we haar kinderen mee op kunnen halen bij hun vader 1 uur heen en een uur terug omdat haar andere optie af had gezegd. Ze had t niet breed toen en moest zelf de kinderen ophalen bij hun vader terwijl ze geen auto heeft. En weet je, natuurlijk doen we dat dan! Maken we wel even spaargeld over en tanken we de auto vol. Maar ik moet dan zo lachen om mezelf. Gewoon voor m'n trots de maand afsluiten zonder wat spaargeld terug te boeken en dan even zoeken qua maaltijden/kast voorraad/statiegeld/weet ik veel en dan hoppa.. zo m'n streven over boord .
Mijn man verdient alles alleen en zit echt nog wel onder de 3000 euro netto per maand. Wij wonen in een leuk huis van ca. 4 ton, maar hebben door goede keuzes al 2x een flinke overwaarde weten te realiseren op onze vorige huizen. Onze hypotheek is in ieder geval een stuk lager als 4 ton We hebben omdat ik niet meer werk 1 auto weggedaan en mijn man fietst naar zijn werk. Voor de boodschappen dus een vast budget van 90 euro per week en 250 euro per maand voor alle variabele uitgaven als kleding, drogist, verjaardagen, uitjes enz. Wij kunnen ook nog 500 euro sparen als we ons strak aan de financiële planning houden, maar meestal is dit wat minder omdat we ook nog in ons huis bezig zijn. Ik wil eigenlijk zeggen dat ieder zijn eigen verhaal heeft. Ik weet van een dame hier die ook niet werkt, maar een keer letselschade uitbetaald heeft gekregen. Ze hoeven nergens naar te kijken. Er zullen ook wel mensen zijn die eens een erfenis hebben gekregen en zodoende alles van 1 salaris kunnen doen. Er zullen hier ook mensen zijn die zich beiden rot werken en de eindjes maar net aan elkaar kunnen knopen. Ik vind dit soort topics niet zo heel realistisch omdat je het complete plaatje niet kunt zien. Maar goed, het is wel leuk om af en toe eens te vergelijken met wat een ander bv aan boodschappen uitgeeft.
Wij doen het ook op 1 salaris en man verdient 32000 bruto p/j.dat is dus niet veel. We huren en doen echt heel veel zelf. Dat zijn keuzes die we maken. Zoals hierboven staat: vroeger werkten (vooral) vrouwen minder buitenshuis en deden veel zelf. Zo leven wij ook. Dat doen we bewust zo. Wij hebben een weekbudget van €100 voor alles met z’n 5en, 2 katten en een hond. Dat gaat op zich heel goed! We hebben trouwens geen auto.
Wij zitten momenteel in zwaar weer. Waar ik vroeger 200 euro per week aan boodschappen deed (geen kleding of cadeaus's), redden we dat nu niet meer. We zullen nu het moeten doen van zoweinig mogelijk en dat is een breed begrip. Ik kom alleen bij AH en ik ben echt goedkoper uit dat Vomar/ Lidl. Dit komt ook doordat ik alles in de aanbieding haal, vooral met vlees kan je daarop goed besparen. Afgelopen week 45 euro uitgegeven voor 6 dgn, waarvan 1x paella met hierin witvis (in de verpakking zaten er 5, dus nu nog 4 over, die eet ik deze week). Hamburgers of gehakt in de aanbieding, die verdeel ik en vries ik in. Verder eten we veel groenten en fruit, 2 weken geleden jonagold in de aanbieding 50%, de laatste liggen op de schaal (ik koop dat gelijk veel meer). Wijn was in de aanbieding, over 2 weken verjaardag, dan gelijk een doosje is goedkoper dan Lidl wijn (die ik normaal haalde) en veel lekkerder. Dan is het ineens een uitgave maar uiteindelijk ben ik wel goedkoper uit. Deze week is het 100 euro per week wat we uitgegeven en we eten er echt prima van! Sterker nog we gaan straks lekker sushi maken ivm halen Normaal zitten we nu rond de 70/80 euro. Uiteten doen we ook niet meer en dat scheelt al heel veel! Ook afhalen is gereduceerd naar alleen maar patatjes afhalen (en geen kebab, pizza, etc etc). Je kan het niet vergelijken met de portemonnee van anderen, maar we doen allemaal boodschappen! Ik vind het een uitdaging om zo weinig mogelijk uit te geven omdat we het nu niet breed hebben, door deze aanpassing hoeven we minimaal spaargeld op te nemen.
Ik heb mijn topic over gerechten voor max €1,25 p.p even naar boven gehaald. Staan al veel leuke budgetrecepten in voor mensen die willen besparen op de boodschappen.
Mee eens. Ik heb wel heel leuk een budget van 20 euri per dag maar er komen meer dagen voor dat ik het niet haal dan wel. En ja als het moet dan kan het maar als het niet moet dan gaat het heel makkelijk niet. Bv als ik naar de slager ga en het geld is er dan haal ik wat lekkers en een salade hier en wat daar en dan zit ik zo aan de 40-50 euri daar hoef ik nog niet eens een uur voor te bestellen. En gaan we naar de Mc dan is het al snel 25-30 euri. Als het kan is het fijn als het moet dan kan ik me voorstellen dat het iedere dag er mee bezig zijn heel vermoeiend kan zijn en je behoorlijk kan laten voelen. Maar buiten dat we dit makkelijk kunnen betalen (althans redelijk makkelijk) ben ik ook niet vies van om een boodschap voor iemand te betalen die voor me staat en waaraan ik kan zien dat het moeilijk gaat ... heel simpel zeg tegen de cassiere dat ze door mag tellen en diegene voor je wens je een fijn weekend. Zoveel plezier van en ik hoop maar dat de persoon die ik geholpen heb eens in de toekomst hetzelfde voor een ander kan doen (en dat gaat niet om een hele boodschappenkar he!).