ouderschapsverlof en levensloopregeling

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door miba, 28 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miba

miba Lid

26 sep 2009
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wie heeft ervaring met het opnemen van ouderschapsverlof met het aanvullen van loon uit de levensloopregeling? Ik kan op internet maar weinig praktijkvoorbeelden vinden die antwoord geven op mijn vragen..

-heeft dit voordelen in de praktijk met of zonder die aanvulling?
    -als je het loon aanvult uit levenslooprekening, is dit dan ook officieel loon? Dus kom je dan wel in aanmerking voor die 4,07 euro per uur van de belastingdienst voor ouderschapsverlof omdat je dan niet minder verdiend (met die aanvulling) als het vorige jaar?
    - hoe zit het dan met de betaling van je pensioen via het loon, moet je dan ook extra maatregelen nemen net als wanneer je ouderschapsverlof neemt zonder levensloop?
    - hoe zit het dan met je totaal loon met of zonder levensloop ivm kinderopvangtoeslag? Verdien je dus officieel minder of toch hetzelfde?

Ik hoop dat iemand antwoorden heeft, op de site van belastingdienst of postbus 51 enzo word ik niet wijzer:(!

Ik twijfel namelijk om contractvermindering te doen en ouderschapsverlof te bewaren voor later of contract aanhouden en ouderschapsverlof met uitbetaling levensloop te doen om financieel niet te veel te missen. Maar weet niet wat nu voordeliger is...:(

2. Lonit27

Lonit27 Actief lid

24 sep 2008
    478
    0
    0
    Volgens mij kan jij gewoon 2x gebruik maken van de fiscale voordelen van levensloopregeling en ouderschapsverlof:

- Op het moment dat u levenslooptegoed opneemt, betaalt u er inkomstenbelasting en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet over. Hier staat tegenover dat u bij de opname van (een deel van uw) levenslooptegoed een heffingskorting ontvangt van € 199 (in 2010) per gespaard jaar. Voor de volledige heffingskorting moet u in een jaar wel minimaal € 199 opnemen, anders ontvangt u maximaal het bedrag dat u opneemt. De levensloopverlofkorting mag ook via de belastingaangifte van uw partner verrekend worden.

- Let op bij ouderschapsverlof. Naast de levensloopverlofkorting is er een heffingskorting bij opname van ouderschapsverlof, de ouderschapsverlofkorting: U krijgt u over de verlofperiode een belastingkorting van maximaal de helft van het wettelijk minimumloon.

- Uw inkomen tijdens (deels) onbetaald verlof, mag u met levenslooptegoed maximaal aanvullen tot 100% van het salaris in de maand direct voorafgaand aan uw verlof. Sommige werkgevers betalen gedeeltelijk het loon door bij bijvoorbeeld ouderschapsverlof (ook dat mag u dan met levenslooptegoed aanvullen tot 100% van uw loon). Of uw werkgever (gedeeltelijk) doorbetaalt bij verlof, kunt u terugvinden in de cao.

- Als u deelneemt aan de levensloopregeling en ouderschapsverlof opneemt, ontvangt u naast levensloopverlofkorting bovendien ouderschapsverlofkorting. U moet hiervoor in het jaar waarin u met ouderschapsverlof gaat, sparen voor de levensloopregeling.

Kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag
    Het opnemen van ouderschapsverlof kan ook gevolgen hebben voor de hoogte van de eventuele toeslagen die u van de Belastingdienst ontvangt. Hoeveel kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag u krijgt, is namelijk afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. U geeft de verandering van uw inkomen door aan de Belastingdienst.

Pensioen
    Er is niets wettelijks geregeld over de voortzetting van je pensioenopbouw tijdens onbetaald verlof. Je zult hierover zelf afspraken moeten maken met je werkgever.
    Soms is het mogelijk de pensioenopbouw tijdens de periode van onbetaald verlof voort te zetten. Of de werkgever dan nog bijdraagt aan de premiebetaling, is een kwestie van onderhandelen. Kijk vooral ook in jouw eigen cao wat op dit punt is geregeld.
    Eventueel kunt je, als een en ander niet collectief via de cao is geregeld, individueel bijsparen via je pensioenfonds.

3. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Ik persoonlijk vind het heerlijk dat ik nog bijna een jaar mijn oude loon heb gehad en toch 10 uur minder heb kunnen werken. Zo kon ik een beetje wennen en eerst nog onze auto afbetalen. Nu krijg ik een paar maandjes wel parttime uitbetaald, maar bijkomend voordeel is dat als ik in januari met zwangerschapsverlof van de 2e krijg, ik mijn ouderschapsverlof stop laat zetten en dan gedurende 16 weken dus mijn oude fulltime salaris krijg doorbetaald.

Deel Deze Pagina