wassen op 15 graden???? uuhhhhmmmmm

Discussie in 'De lounge' gestart door joseetje26, 24 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    Hallo meiden..

ik weet het even niet meer...

wat ik nou het beste op welke heetheid kan wassen

ik doe bovenkleding 30 graden
    handoeken 40 graden

sokken ondergoed en spijkergoed op 40 graden .

beddegoed op 40 graden

kookwasjes doe ik eigenlijk nooit

op 15 graden wassen lijkt me helemaal niks..

hoe doen jullie dat?

gr Jose

2. Onze wasmachine heeft niet eens een 15 graden stand :)

3. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Handwas

4. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik was alles op 40 graden. Koudste stand van mijn wasmachine is 30 graden.

5. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Wassen op 15 graden is gewoon "koud". Sommige wasmachines hebben die aanduiding wel.

Ik doe het nooit, voelt gewoon niet goed.

Verder was ik mijn donkere handoeken op 40 graden
    Ondergoed van katoen op 60
    Syntetisch ondergoed op 40
    Beddengoed op 60
    Witte handdoeken, hydrofiel en dweiltjes etcetera op 60 (bij lagere temperaturen blijven bacteriën leven, dat is met dweiltjes niet zo fris)
    Spijkerbroeken, shirts, sweaters, fijne was enz op 40
    Sommige gevoelige kledingstukken op 30

6. zustertje

zustertje Niet meer actief

handdoeken,vaatdoeken,theedoeken enz op 60 graden of meer (anders gaan ze stinken als ze nat worden)
    andere spullen op 40 of 50 graden.
    15graden is koud wassen volgens mij en lijkt me 10 keer niks

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik geloof er ook niet in.

kleding gaat volgens de labels. dus 30 of 40 graden.

handoeken gaan op 60 net als theedoeken ondergoed en de werk shirts van mijn vriend
    beddegoed gaat hier ook op 60 graden.

ik vind het wel zo fris als het gewoon goed schoon in. met 15 graden dood je helemaal niets.ik geloof ook nooit dat je het op 15 gradne echt goed schoon krijgt

8. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik heb het geprobeerd om fijn was op 15 graden te wassen, en het wast gewoon niet goed schoon.

Nu was ik bijna alles op 40 graden.

Beddengoed en handdoeken/keukendoeken op 60 graden.

9. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    is onderzocht.. kleding word met die nieuwe waspoeders op het oog schoon.. maar blijkt alsnog vol bacterien te zitten, dus ik hoef het niet ( buiten feit dat wasmachine niet kouder kan dan 30)

10. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik was het meeste op 40 graden.
    Beddengoed nu met dit weer op 60 graden en handdoeken sowieso ook.
    Ik vind het niks om kouder dan 30 graden te wassen volgens mij wordt je was dan helemaal niet schoon. Vind dus die reclame van dat ene merk (weet niet meer welke) dus ook maar raar. Ik geloof echt niet dat ál je was dan helemaal schoon wordt.

11. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik was eigenlijk standaard op 30 graden, en alleen de handwas was ik op koud. De handdoeken, schoonmaakdoekjes etc gaan in de droger om de bacterieën een kopje kleiner te maken.

12. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik was bijna alles op 40 graden. Enige wat op 60 graden gaat is beddengoed, handdoeken, vaatdoekjes etc.

Oh ja, en nieuwe kleding was ik de eerste keer op 30 graden...

En op 15 graden wassen, ik geloof er niks van en daarbij zou ik het niet eens proberen...

13. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

witte was 60 graden
    handdoeken, vaatdoeken, theedoeken etc 60 graden
    spijkerbroeken shirts etc 40 graden
    tere kledingstukken 30 graden
    beddengoed meestal 40. als het erg vies is ( man zweet soms erg dan 60)

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Meeste op 40
    beddegoed, handoekken en vaatdoekjes op 60

Heb eigenlijk nog nooit kouder gewassen, en vraag me eigenlijk af of dat wel goed schoon was.

15. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    nou uhmmmm
    spijkergoed op de spijker stand, 40

verder gaan alle handdoeken, vaatdoekjes enzo op 60.
    Soms gaan handdoeken ook nog wel eens mee op 40 als ik er echt heel veel heb, dan blijven de vaatdoekjes nog ff liggen.

De kleding als het niet erg vies is gaat het op 30, maar het verschiltook hoeveel ik heb. Soms een kort 30 programmatje, de andere keer een lange of op 40

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    meeste op 40 - maar witte lakens en hydrofielen meestal op 60 of 80 en handdoeken gebruik ik als vulling bij wit en gekleurd ;) dus die gaan op 40 en 60 mee.
    Overigens is wat heter wassen ook niet verkeerd af en toe:

Hoge wastemperatuur soms nodig

Op veertig graden werken de meeste wasmiddelen goed. Toch kan het soms beter zijn om op een hogere temperatuur te wassen. Door de moderne wasmiddelen spoelen bacteriën wel weg uit het wasgoed bij veertig graden, maar gaan ze niet allemaal dood. Op den duur kan de wasmachine daardoor muf gaan ruiken, en dat kan overgaan op uw wasgoed. Eén keer wassen op 90 graden verwijdert bacteriën en de muffe lucht weer.

Ook voor het afvoeren én doden van de bacteriën in vaatdoekjes, katoenen luiers en ander wasgoed dat veel micro-organismen bevat, is het goed om deze spullen af ten toe heet te wassen (zestig of negentig graden). Katoenen luiers kunnen om hygiënische redenen beter niet met de hand gewassen worden.
    Ziekte of allergie

Ook in geval van ziekte of allergie is het verstandig om op zestig graden te wassen met een totaalwasmiddel. Zo worden ziekteverwekkers en bijvoorbeeld huisstofmijt voldoende onschadelijk gemaakt.

Wasmachine

17. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik was bijna alles op koud.

Ik moet zeggen dat als het viezer is als normaal ik het wel hoger was maar normaal gesproken dragen wij onze kleding 1 a 2 dagen en langer niet.

Het meeste word wel gewoon netjes schoon,maar zoals ik al aangaf mocht er echt vlekken in zitten gaat het hoger.

Ik heb sinds een half jaartje een nieuwe wasmachine en die heeft een speciaal vlekken programma en dat vershil merk je echt wel!

Ik heb geen last van stinkende handdoeken e.d. al was ik mijn keuekngoed (de washandjes en de theedoeken,keukenhanddoeken en vaatdoekjes wel op 60 graden.

Het witte goed was ik ook altijd op 60 omdat ik anders bang ben dat het toch snel goor zal gaan lijken.

Als ik nieuwe kleding was doe ik dat op 30 of 40 (ligt eraan wat het wasvoorschrift is)

Oja en ik draai 1 x in de maand een 90 graden programma voor als ik mijn man zijn werk kleding heb gewassen en om alle bacterieën kopat te maken en de trommel mooi te houden (stond in het boekje van de machine als advies)

18. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    #18 Ckialita, 24 aug 2009
    Laatst bewerkt: 24 aug 2009
    Sinds ik 1 keer 40 graden deed en een paar kledingstukken niet mooi werden doe ik alles 30 graden, behalve beddengoed en handdoeken, theedoeken, keukendoekjes en zakdoeken. Die gaan gewoon op 60 :) Binnenkort de luiers op 90...

19. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik was alles op 40, wit en bonte was, de handdoeken,vaatdoeken, spuugdoekjes en dweilen op 90 graden.

20. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ik was de witte was op 40 of 60 graden (ligt eraan wat er in zit) en de bonte was op 30 graden.

1 x per maand zet ik de wasmachine met een bolletje bleekmiddel aan op 90 graden. Zo word je machine vanbinnen gereinigd.

Het is wel allemaal leuk verzonnen om op zo'n laag mogelijke temperatuur te wassen maar dat is niet goed voor je wasmachine.

Ik waste dus altijd op zo'n laag mogelijk temperatuur, denkt aan het milieu.

Daardoor ging mijn pomp van de machine kapot en werd mijn machine vuil vanbinnen.
    Denk ik eens goed te doen ;) Je kan dus wel leuk op een lage temp. wassen maar dan gaat je machine kapot en dat is ook niet goed voor het milieu.

De monteur zei dus dat het goed was om af en toe een kookwas te draaien met een lege trommel.

Deel Deze Pagina