Rome

Discussion in 'Vakantie en vrije tijd' started by Sammetje, Jan 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sammetje

Sammetje Actief lid

Mar 11, 2011
    203
    0
    0
    thuiszorg
    Friesland
    Hallo meiden,
    In mei ga ik naar Rome voor vier dagen. Wie is er al eens geweest en wilt er wat over vertellen? En is het verstandig om voor vertrek kaartjes te kopen voor bijzienswaardigheden? En ik moet nog een transfer regelen, iemand ervaringen? Ik vind t nog al een beetje eng om met de openbaar vervoer te gaan nl. Bedankt voor je tips alvast.

2. Charis87

Charis87 Niet meer actief

Hoi,

Rome is echt fantastisch.

Er staan genoeg mannetjes op straat, zij kunnen je een 'hop on, hop off' busticket verkopen. Die bus gaat naar 7 of 8 bezienswaardigheden in Rome zoals bijv. Collosseum. Wanneer je uitgekeken bent stap je weer op de bus en ga je naar de volgende halte. Echt makkelijk en zo zie je alle leuke dingen. Collosseum is overigens echt het leukst onder begeleiding van een gids.

Veel plezier alvast!

3. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Met wie vlieg je, ip welke luchthaven in Rome?

Vaak zijn er bussen op de luchthavens die je naar het centrum brengen voor .5-10 euro.

4. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,824
    3,611
    113
    Rome is fantastisch. Naar welk vliegveld vlieg je? Vanaf Rome Ciampino rijdt een transferbus waar je gewoon ter plaatse een kaartje kan kopen. De bus vertrekt vanaf een bushalte voor het vliegveld, heel makkelijk te vinden.

In Rome is het aan te raden een Roma Pass te kopen. Je kan die voor een aantal dagen nemen, en daarmee kun je onbeperkt reizen met het OV en je hebt korting op de meeste grote attracties. De metro is heel goed in Rome, je kan er overal mee komen en het is makkelijk uit te vinden welke attracties bij welke haltes zijn te vinden. Met je Roma pass kun je, naast de korting, ook nog wel eens lange rijen omzeilen (bijv bij het Colosseum). Ook de hop on/hop of bussen zijn leuk, zo krijg je snel een beetje een beeld van waar alles ten opzichtevan elkaar ligt.

Echte aanraders qua bezienswaardigheden zijn:

-Het Colosseum (en forum romanum)
    -Vaticaanstad (de Sint Pieter beklimmen, fantastisch uitzicht!)
    -Villa Borghese, een prachtig park te midden van alle drukte. Erg leuk om hier doorheen te wandelen, of (nog leuker) een Segway te huren en er lekker doorheen cruisen)
    -Piazza Navona, lekker op een terrasje eten, met uitzicht op alle straatartiesten en straatkunstenaars
    -Pantheon
    -Trastavere, leuke wijk om doorheen te dwalen

Maar het allerleukste in Rome is om er gewoon maar doorheen te dwalen. Ieder straatje, steegje of hoekje is schitterend. Gewoon lekker gaan lopen, en je komt de grote attracties vanzelf wel tegen (behalve Colosseum, dat ligt een beetje apart). En ook de onbekende stukken zijn super. Veel plezier! Ik vind Rome de mooiste en meest sfeervolle stad die ik ken!

5. Sammetje

Sammetje Actief lid

Mar 11, 2011
    203
    0
    0
    thuiszorg
    Friesland
    Bedankt voor jullie reacties. Ik land op Fiumicino.
    Ik heb gisteren ook alvast een fiets tour geboekt. Lijkt me ook prachtig.
    En over de Roma pas zit ik te twijfelen...

6. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,528
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik ben het volledig met EdN eens. Ik vond het er zo leuk dat ik er nu dichtbij woon en regelmatig kom om er te werken.
    Openbaar vervoer vind ik super hier, behalve de bussen.
    Als je gebruik wilt maken van ov en bezienswaardigheden zou ik zeker de Roma pas aanschaffen want er staan overal lange rijen.
    Alvast buon viaggio!

7. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Wij zijn drie jaar geleden geweest en hadden alvast kaartjes gekocht voor het Vaticaan en de musea. Dit scheelde heeeeel veel wachttijd en je kan gaan wanneer je wilt. Ook hadden we een rondleiding in het Colosseum en Forum Romanum van tevoren geregeld, want die waren compleet uitverkocht geweest ter plekke en ik vind het fijn om te weten waar ik naar kijk en wat achtergrond informatie te hebben

8. Kuki

Kuki Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    3,195
    225
    63
    Gelderland
    Rome, ik ben er verliefd op!! Ben er nu al drie keer geweest en ga er zo weer heen als iemand me vroeg!

We hebben de laatste keer inderdaad een Roma Pass genomen en hadden de kosten er dik uit. Wij zijn 2x met de auto naar Rome geweest (stonden daar op een camping, in totaal 5 weken, dus hebben Rome echt van binnen en buiten bekeken).

Afgelopen mei zijn we met het vliegtuig gegaan voor 4 dagen, we landden toen op Fiumicino. We zijn met de Leonardo da Vinci trein (half uurtje) naar Rome Termini gereden, echt ideaal. Maar je kan echt op heel veel manieren vanaf het vliegveld naar het centrum komen, het is maar net wat binnen je budget past (bus, stadstrein, taxi en dus de LdV trein. Je kan helaas niet met de metro zo rechtstreeks van en naar het vliegveld).

Mocht je het Vaticaans Museum willen bezoeken, een absolute aanrader om de kaarten al vooraf aan te schaffen! We hebben er de eerste 2x voor in de rij gestaan (1,5 uur in de brandende zon), de laatste keer gewoon online al gekocht. Je kan dan gewoon langs de rij af lopen tot aan de ingang, daar is een speciale toegang voor mensen die al kaarten hebben. De Sixtijnse kapel ga ik altijd even heen, ondanks die enorme mensenmassa blijf ik ervan onder de indruk (ben ook een groot liefhebber van Michelangelo).

je zult ook platgelopen worden door mensen die je "skip-the-line" aanbieden, daar betaal je grof geld voor, ook al zit er een gids bij. Wij houden dus absoluut niet van dat soort dingen, ik kijk liever op mijn gemak en in mijn eigen tempo.

Het kaartje voor het Forum Romana is tevens je toegangskaartje voor het Coloseum. Ik vind helemaal niet dat het Colosseum "apart" ligt van de rest, wij namen meestal de metro naar het Colosseum en dan liepen we vanaf daar naar Il Vittioriano (ook een aanrader om eens bovenop te gaan!) en dan zo door naar het Pantheon en daarna de Trevi Fontein en de Spaanse Trappen. Vanaf daar kan je ook nog doorlopen naar Villa Borghese.Volgens mij zit de Trevi Fontein momenteel in de steigers, dat is wel jammer. En afgelopen mei zat de fontein voor bij de Spaanse trappen ook in de steigers, maar mss is die inmiddels al weer open.

Je kan je kaarten voor het FR/Colosseum ook al tevoren aanschaffen. Als je ze in Rome aanschaft (mocht je geen Roma Pass hebben), kan je ze het beste bij het FR aanschaffen, daar is de rij korter dan bij het Colosseum. Je kan zoals gezegd de kaarten 2 achtereenvolgende dagen gebruiken, voor de ene dag het FR en dan de tweede dag het Colosseum, of net andersom.

En boven op de sint Pieter, ook een absolute must! Ik neem wel voor het eerste stuk altijd de lift. Het is echt wel een pittige klim hoor, zorg dat je voldoende water bij je hebt. Maar op de top: fenomenaal!!!!!! Wat trouwens heel gaaf was, de laatste keer dat we er waren, bleek onder in de basiliek net een mis te zijn en daar was ook de paus! Heb hem op de foto gezet, vond het echt superbijzonder!

Ook een echte aanrader is Castel St. Angelo ofwel de Engelenburcht (ook gratis toegankelijk met je Roma Pass, Vaticaans museum NIET! trouwens). Natuurlijk met de Engelenbrug ervoor over de Tiber. Het restaurant daarboven is waardeloos, slecht eten.

We hebben echt super gegeten in Trastevere, een absolute aanrader met zijn leuke straatjes. We hebben eerst het Tibert-eiland bezocht en vanaf daar zo doorgelopen Trastevere in.

Ik heb nooit gebruik gemaakt van de Hop on-hop off-bussen, al lopend zagen we veel meer en als we even snel ergens heen wilden, pakten we altijd de metro (ook veel goedkoper, zeker met je Roma Pass).

Overal in Rome vind je tappunten voor schoon drinkwater. Dat is echt super! Dus bewaar een leeg drinkflesje of neem een bidon mee. Sommigen zijn heel huiverig om ervan te drinken, maar wij doen het altijd, ook onze kinderen.

Heb je ergens een hotel geboekt, waar zit je precies?

9. Sammetje

Sammetje Actief lid

Mar 11, 2011
    203
    0
    0
    thuiszorg
    Friesland
    Prachtig om te lezen zeg alle verhalen. Ik kan echt niet wachten om het zelf te bezichtigen. Prijs voor transfer maakt me niet echt uit. Liever wel een taxi omdat we pas 21.00 landen. We zitten in hotel/B&B Porta Fortuna. Vlak bij het Colleseum .

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Ik ben er vier keer geweest, ook alleen en gevaarlijk heb ik nooit ervaren hoor. Het is een fantastische stad en openbaar vervoer is goed te doen en super betaalbaar. Een pas heb ik nooit gekocht, maar vind het persoonlijk leuker om gewoon rond te lopen en te zien waar ik terecht kom. Veel plezier iig! (En schrik niet van de bewakers op fiumicino haha, mijn zusje durfde er niet langs)

Share This Page