Weekindeling 26-32 urige werkweek

Discussie in 'De lounge' gestart door Minaaw88, 2 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minaaw88

Minaaw88 Lid

23 jun 2024
    12
    2
    3
    Vrouw

Ja 3 ochtenden in de week ben ik al weg voordat de kinderen wakker worden.
    De andere ochtend breng ik ze naar school en begin daarna met werk. Ik werk overigens niet thuis. Werk zit gelukkig wel heel dichtbij.
    Scheelt wel dat ik een hele dag thuis ben als de kinderen een lange dag school hebben,, dan kan ik veel doen in het huishouden maar wil ook wel eens wat anders doen dan poetsen

2. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Soms helpt het ook om je lat wat lager te leggen...

En is er ook nog een partner?

3. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.297
    394
    83
    Herkenbaar.

Ik werk tegenwoordig met de uitgestelde start.
    Wasmachine savonds klaarzetten zodat die de volgende ochtend zelf aan gaat, is het klaar als je thuis komt. Vriendin heeft was droog combinatie in 1 en is de was zelfs droog. Word dan langzaam gedroogd ideaal!
    Vaatwasser savonds na het eten aan en in de ochtend uitpakken. Of ook met uitgestelde start.
    Wc savonds als de kinderen op bed liggen.
    Op mijn vrije dag heb ik de kinderen ook thuis. Maar dan gaat er nog een was aan en de stofzuiger erdoor.
    Partner werkt in ploegen dus als er iets moet gebeuren geef ik het aan en doet hij dat .

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.173
    4.482
    113
    Maar wat doe je dan allemaal op die ene dag dat je de hele dag thuis bent als je zegt dat je eens wat anders wil doen dan poetsen. dat kan dan toch gewoon.want ik heb na een uur poetsen mijn huis wel weer aan kant. dan heb ik nog ruim tijd om wat voor mezelf te doen.
    Was hoef je toch niet alleen op die dag te doen, dat kan gedurende de hele week.

Toen ik nog de hele vrijdag vrij was ging ik altijd een uur mijn huis poetsen, dat deed ik dan tussen 8.30-9.30 en daarna had ik nog heel veel tijd om me eindeloos te vervelen. daarom ben ik meer gaan werken. Ik ging nog naar de sportschool van 10-11, ik kon boodschappen doen tussen 11-12. gooide er sochtends met het poetsen een was in en die kon ik dan ophangen en dan nog uitgebreid lunchen, en zelfs daarna nog netflixen. en de kinderen ophalen rond 14 uur.

De was doen we sowieso gedurende de hele week, vaak ook in het weekend. dat is gewoon iets wat erbij hoort.

Het is vooral prioriteiten stellen. wat vind je noodzakelijk, en wat kan je de ene week meer doen, en de andere week wat minder, zodat je bijv. de ene week de badkamer goed poetst en de andere week de keuken een keer beter schoonmaakt.

mijn prioriteit was met mooi weer altijd buiten wielrennen, of hardlopen. dan kon me mijn hele huishouden gestolen worden hoor. dan doet man lief maar wat meer als hij zich eraan stoort... of dan pak ik het in de middag met de kinderen of in het weekend wel even mee.

lorreke, Neuzeke en Liekje81 vinden dit leuk.
  5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Op elke verdieping een mand voor spullen die naar een andere verdieping moeten.

Kinderen ruimen hun eigen z...i op.

Bovenverdieping stofzuig ik 1x per week, maar daar zijn we praktisch ook enkel om te slapen. Beneden 3-4× per week.

R slaapt nog in de middag (luxe) dus dan doe ik snel ff de ramen bijv of stofzuigen.

Badkamer met een soppie (uiteraard niet de douchecabine) doe ik als G staat te douchen aangezien die toch nog hulp nodig heeft met dat lange haar. Is zij klaar gaat ze naar beneden en doe ik de cabine.

Wasmachine doe ik veel met timer, ben ik vanuit huis aan werk zet ik m de avond ervoor al klaar. Hij kan ook in de nacht draaien op een stille modus maar dan moet ik nog op een knopje drukken om te centrifugeren en af te pompen en weer 17min wachten. Soms komt dat uit, anders of op timer of gewoon alles standby en alleen nog aanzetten. Dan wissel ik met de lunch de was en hang de eerste op.

In tijden van drukte: boodschappen bestellen, scheelt me weer een tripje.

Of anders dinsdagavond/maandagavond is het redelijk rustig of ik moet heel vroeg zijn en sleep ze mee als ik G nasr de VSO heb gebracht en thuiswerk (maak ik gelijk mn rondje).

En brood voor ontbijt en school etc. maak ik de avond ervoor al klaar. Heb een bloedhekel aan ochtendspits. G komt gewassen en aangekleed beneden, pakt dr trommeltje uit de koelkast en ontbijt gelijk.

6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Mijn ervaring is ook dat als je het indeelt in tijdsblokjes in bv een weekoverzicht, je ineens meer tijd blijkt te hebben dan je dacht. En het feit dat je weet waar je aan toe bent, maakt ook dat je de tijd die niet is opgevuld met bv huishouden en werk, bewuster gaat besteden. En dat kan ook zijn aan bv rustig op de bank zitten met een tijdschrift ofzo, niet alles hoeft opgevuld te worden met actie.

Neuzeke, Liekje81 en mamameer vinden dit leuk.
  7. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    Ik werk 27 uur (3x9) en mijn man 40 uur (in praktijk wel iets meer). Ik kan relatief veel thuis werken (zeg gemiddeld 2 dagen per week) en mijn man gemiddeld 1 of 2 dagen per week. Eens per twee weken komt de hulp in de huishouding. Zij doet de badkamer, afstoffen, buitenkant keuken, toiletten etc. Tussentijds houd ik de toiletten bij.
    Ik stofzuig elke dag beneden, om de dag boven en zolder minimaal 1x per week, dweilen beneden zo om de dag (we hebben een gietvloer, lopen binnen niet met schoenen. Maar toch zie je alles, maar dweilen, zeker met de Greenspeed is zo gepiept) en ik houd ook de was bij. Zeker op thuiswerkdagen gaat dat prima (tussendoor wasjes draaien). Ik sport graag 's ochtends en dat lukt me zo'n 2x door de weeks en 1x in het week. Door de weeks is wel afhankelijk of ik voor mijn werk de deur uit moet of niet (niet = dan is het makkelijker in te passen tussen 6.30 en 7.00 uur) en op roostervrije dagen lukt het alleen als mijn man niet om 6.15 uur de deur uit moet. Hij sport vaak 's avonds of soms loopt rondje hard in zijn lunchpauze als zijn agenda dat toe laat.

Het grootste gedeelte van het huishouden (ook koken) komt op mij neer. Daar staat tegenover dat mijn man de tuin, de bakken en alle klusjes doet en voor de kinderen zorgt en met ze speelt terwijl ik kook. En hij doet altijd een rondje door het huis rotzooi opruimen nadat we de kindjes op bed hebben gelegd. Qua boodschappen kiezen we voor gemak; die worden bezorgd. Ik bedenk altijd voor 6 dagen wat we eten en op zondag kook ik als ik maandag buiten de deur ben zowel de maaltijd voor zondag en maandag. Al die dingen dragen hier bij aan tijdwinst.

8. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Doe het dan niet. Ga lekker iets leuks doen/of niets doen. Dat stof loopt niet weg en even realistisch? Die wasmand raakt ook nooit leeg.
    En als je het kan betalen aangezien iedereen maar roept om een schoonmaakster doe je dat toch?
    Persoonlijk is het mij te duur en om eerlijk te zijn heb ik altijd meer problemen met al die terugkerende k*tklussen zoals wassen,opruimen na het koken enz.. dan de grote niet dagelijkse klussen;)

9. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Hier worden de boodschappen bezorgd, hebben we een steelstofzuifger van Dyson en hebben we allemaal een dekbed van Zelesta. Die stop ik in de wasmachine en daarna voor ik ga werken op startuitstel in de droger. Super handig en snel.

10. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Ik vind wel dat het zich opstapelt wanneer je het laat liggen.. wasmand nog voller, vloer vuiler en meer vaat bijv. Dan ben je alleen maar langer bezig. Op mijn vrije dagen doe ik 's ochtends zo veel mogelijk en 's middags spendeer ik meer tijd aan de kinderen. Als ik een keer in de ochtend weg wil is dat ook geen probleem, maar dan zorg ik bijv. wel dat de keuken opgeruimd is en de was is gedaan.

Splitijsje en Neuzeke vinden dit leuk.
  11. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Wij hebben samen een schema gemaakt. En dat doet echt wonderen. Eerst hebben we gekeken naar wat echt moet van onszelf, en hoe vaak. Vervolgens hebben we wat dingen aangemerkt als "zou leuk zijn als".

Dagelijkse dingen die bij ons moeten zijn bijvoorbeeld een was in de wasmachine (en een uitgangen, opvouwen en rondbrengen), toilet beneden schoon, eettafel gedekt voor ontbijt, lunch voor volgende dag klaar zetten. Wekelijkse dingen zijn bijvoorbeeld prullenbakken boven legen, bedden verschonen. Maandelijks de prullenbak schoonmaken, plinten stoffen. Ons schema duurt 6 weken, dan herhaalt het zich weer.

Die dingen hebben we zo ingedeeld dat we dagelijks in 10-15 minuten de dingen die moeten kunnen doen. Dan zijn er elke dag 1 of 2 taakjes die "leuk zijn als het lukt".

Daarnaast hebben we het huis verdeeld in 7 zones (hal+wc, keuken, woonkamer, slaapkamers kinderen, onze slaapkamer, badkamer, zolder). Elke dag proberen we een kwartier in een zone te doen. Als het deze week niet lukt, moet het de week erna wel.

In totaal is het met z'n tweeën maximaal een half uurtje. We zien echt enorm verschil en merken dat het steeds meer in onze routine zit. Je hoeft natuurlijk ook niet alles samen te doen, maar ons helpt het dat we samen een timer zetten. Daarna een koekje en een kopje thee.

Aanvulling: Wij werken allebei fulltime

12. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Dat. Hier allebei 32 uur (4 dagen) waarvan er 1 nog reistijd extra heeft, de ander niet. Maar ik werk daarvan 2 dagen thuis, daarin doe ik bijvoorbeeld de was tussendoor. Grote schoonmaakzaken (badkamer, toilet etc) op weekenddagen. En dan ben je er wel, toch? Keuken houden we dagelijks bij, geen grondige schoonmaak, maar dat hoeft dan ook niet zo vaak. Stofzuigen, stoffen, opruimen doen we gewoon met peuter van 2 erbij... Tijd voor onszelf ook op een weekenddag, 's avonds, en als ik op mijn vrije dag iets moet of wil doen, dan gaat de peuter gewoon mee...

Andere zaken als ramen lappen blijft echt lang liggen, dan maar wat vingers op het raam hoor, ik kijk er wel doorheen...

Ik vind nu een schoonmaakster echt te duur voor wat je er voor terugkrijgt, maar misschien dat ik daar zometeen met tweede kind anders over denk.

13. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik werk 5 ochtenden en 2 middagen. Ik probeer 's ochtends voor het werk vaak al de vaatwasser uit- en in te ruimen of een wasje aan te zetten zodat die 's middags in de droger kan en een nieuwe aangezet kan worden.
    Verder doe ik elke zaterdag de wc's grondig. Door de week vaak 1 of 2x stofzuigen.
    Verder verwacht ik dat manlief meehelpt op zaterdag.
    Ik poets echt niet elke week het hele huis grondig, maar zorg dat het redelijk opgeruimt blijft en kijk wanneer ik vind dat iets met een doekje afgedaan moet worden. Beter af en toe tussendoor wat kleine dingen dan het op laten stapelen en dan langer bezig zijn.

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Sommige klussen worden groter als je ze laat liggen. Andere niet.

De was en de vaat moet gewoon zo snel mogelijk gedaan worden. Dat gaat stapelen. En als je te lang wacht raken je schone kleren of borden op.

Maar een kast afnemen kost een week later 0 extra tijd als je het een keer overslaat.
    Net als de bedden verschonen, stofzuigen of de badkamer poetsen.

Ok.. moet je ook niet overdrijven. Na 2 maanden kost het stofzuigen wel extra tijd, omdat je dan halverwege de zak moet vervangen :roflmao:
    En waarschijnlijk ligt je bed na een bepaalde tijd ook niet meer zo lekker.

Maar een keer overslaan van dat soort klussen is geen probleem.

Hoe we het hier doen.
    Ik werk 4x 6 uur in de week (was eerder 4x7) Man 36 uur en gaat terug naar 32.
    We doen het samen. Meestal met de Franse slag. Ik heb een bloedhekel aan huishouden en als ik sommige van jullie lees dan voel ik me echt een vreselijke loederhuisvrouw.

Ik kan me soms vreselijk ergeren aan opstapelen klussen (als we iets teveel uitstellen in drukke tijden). Maar ik ga in geen geval mijn hobby's opgeven omdat ik nog moet poetsen.

Beste aankoop ooit: de robotstofzuiger. Die doet iedere nacht zijn rondje in de woonkamer rn keuken. En ieder ochtend zit zijn bakkie vol kattenharen en kruimels. (Eerlijk is eerlijk. Als ik 's avonds een doekje over de tafel haal veeg ik alle kruimels zo op de grond. Is eten voor Stoffel :D)

Vissenkom vindt dit leuk.
  15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ik heb altijd 24 uur gewerkt zonder huishoudelijke hulp, maar sinds twee jaar hebben we die wel. Vooral omdat ik toen maandenlang niets kon na een breuk en operatie ed. Inmiddels ben ik meer gaan werken en ernaast gaan studeren, dus die hulp hebben we maar gehouden.

Echt een planning oid heb ik nooit gehad, ik doe dingen als ze nodig zijn. Afhankelijk van de leeftijd van je kinderen en van de zorg die ze nodig hebben ed, is er tussendoor vaak best veel mogelijk. En tijd voor mezelf heb ik als ik werk (of de reistijd die daar omheen zit (gemiddeld genomen 3 uur, dus dat is best wat ;)) of studeer. :cool:

Deel Deze Pagina