Is Tsjechië leuk voor de zomervakantie?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Poro, 1 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poro

Poro Actief lid

5 feb 2011
    396
    177
    43
    Wij willen deze zomer eventueel naar Tsjechië op vakantie samen met mijn zus, zwager en de kinderen. Wij hebben zelf een caravan maar mijn zus moet iets huren op de camping.

Is Tsjechië een beetje leuk land? Ik heb zelf het idee dat het een grauw, armoedig land is maar als ik Google kom ik er niet echt uit.

Is hier weleens iemand naar Tsjechië geweest en was dat een aanrader of kunnen we beter naar Frankrijk oid?

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik ben er vroeger vaak geweest, en een aantal jaar geleden samen met mijn man. Wij vinden het een prachtig land, dus wat ons betreft zeker een aanrader! Google maar eens op Cesky Krumlov, Ceske Budejovice, het Reuzengebergte en Praag natuurlijk.

3. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Praag vonden wij niets aan maar we zaten ergens op ruim een uur rijden van Praag en we hebben genoten van het land.
    Is wel al lang terug maar de kleine steden en dorpen vondev wij echt leuk

4. veense

veense Niet meer actief

Absoluut! Ben er de afgelopen 23 jaar 14 x geweest, laatste keer was afgelopen zomer, dus mag er wel iets over zeggen ;)
    Wij vinden Praag nog steeds de mooiste plek op aarde, alleen jammer dat hete r steeds drukker wordt met toeristen. Maar voor een eerste keer is het er echt wel de moeite waard.
    Buiten Praag is er in alle regio's genoeg te zien:
    wij komen vaak in en om het Reuzengebergte (Hostinne, Jicin): veel natuur, mooie kastelen en ruines, leuke stadjes, actieve dingen als bobsleebanen en wandelen, gezellige jaarmarkten (1e weekend van augustus in Hostinne), dierentuin in Dvur Kralove
    In het zuiden is er tussen Tabor en Cesky Krumlov ook genoeg te zien: kastelen, stadjes, watersport
    In het noorden verder de regio rondom Usti nad Labem/Liberec
    In het oosten regio rondom Olomouc, Pardubice, Hradec Kralove

Grauw en armoedig is het er niet meer zoals 23 jaar geleden hoor. Tuurlijk, in sommige kleine dorpjes lijkt het of de tijd heeft stilgestaan, en zie je verlaten huizen en fabrieken, maar verder is het er best beschaafd. Prijspeil ligt wel nog steeds lager dan bij ons (behalve Praag tegenwoordig, dat is echt onwijs commercieel geworden helaas...)

Er zijn ok veel campings van Nederlandse eigenaars, die zijn van een hoger niveau dan de echte oude Tsjechische campings. Papillon in Dolni Lanov en de Sprookjesmolen in Dolni Kalna. Wij kamperen zelf nooit hoor, maar ken deze eigenaars persoonlijk en ben bij Papillon ook zelf op bezoek geweest (wij hadden toen een hotelletje in Hostinne, paar kilometer verderop). Zij hebben ook appartementen die ze verhuren trouwens.
    Op www.tsjechie.net is een erg actief en behulpzaam Tsjechisch forum te vinden (daar komen ook de eigenaars van deze 2 campings, maar er zijn er nog veel meer.

5. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Wij zijn in juni 2017 in Tsjechië geweest. In Landal Lipno. Zo ontzettend naar onze zin gehad en er was zo veel te doen en te zien!

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.946
    113
    Vrouw
    Ik ben zo'n 25 keer in Tsjechië geweest (en nog in Tsjechoslowakije :p), een ontzettend mooi land met vriendelijke mensen en een super mooie natuur!
    Zo goedkoop als vroeger is het niet meer, maar zeker niet duur.
    De jongeren spreken prima Engels en of Duits, de ouderen hebben als tweede taal vaak Russisch dus dat kan wat lastig zijn.
    Ik heb zelf nooit gekampeerd maar ik weet dat (vroeger in elk geval) er een of andere wet was dat je op elke camping een kampvuur mag maken. Geen idee of dit nog zo is, maar dat lijkt mij best leuk.
    Heb je enig idee naar welk gebied je zou willen? Dan kan ik je nog wat specifieke tips geven.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij zijn 1x met de caravan naar Tsjechie geweest, een aantal jaar geleden. Ik was ook bang dat het grauw en somber zou zijn, maar dat viel zo ontzettend mee. We waren er in de zomervakantie, het was heerlijk weer, niet te warm en niet te koud. Wij verbleven in het zuidwesten, eerst aan het Lipnomeer en later nog in Sumava-nationaal park. Ik vond het erg mooi overal, heuvelachtig, groen, lieflijk. En het was idd lekker goedkoop. We gingen met z'n drieën (toen nog) uit eten voor 20 euro of zo.
    Wij stonden inderdaad 1x op een camping waar je kampvuur mocht maken. Er waren overal van die stenen cirkels waar je zelf een fikkie mocht stoken. Mijn man is een echte pyromaan, dus die had het wel naar zijn zin daar.
    De campings waren wel vrij simpel. Vaak waren er geen douchehokjes maar een open ruimte, of hokjes zonder deuren. Als je geluk had hing er een douchegordijn voor. Wij zochten ook geen luxe op, dus misschien is het er wel te vinden hoor, dat weet ik ook niet.

Komende zomer willen we misschien richting het noorden van Tsjechië en Slowakije, Reuzengebergte en dan door naar het Tatra-gebergte.

8. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
  9. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Toen ik kind was gingen wij er elk jaar naar toe. Geweldige vakanties. Het is natuurlijk ook een beetje hoe je zelf bent. Wij hebben in eettentjes gezeten waar je vanaf de buitenkant echt dacht "kun je hier eten?", maar binnen waren dan hele vriendelijke mensen en het eten smaakte echt fantastisch.

Maar goed dat is ondertussen ook al een hele poos geleden. De laatste jaren is het er echt wel moderner geworden. Hierboven zijn al hele mooie plaatsen genoemd.

10. Poro

Poro Actief lid

5 feb 2011
    396
    177
    43
    Dank jullie wel! Ik ga me er in verdiepen. :)

11. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Wij zijn in 2013 in het Reuzengebergte geweest, in het plaatsje Harrachov. Wij hebben het reuzengebergte gekozen omdat we ook nieuwsgierig waren naar Polen. We zaten in een appartement (particulier) en wij hebben een geweldige tijd gehad. De Tsjechen waren heel vriendelijk, praatgraag en het land is schitterend mooi. Wat ons opviel was dat ze beter Duits spraken dan Engels, maar dat het wel belangrijk was om in het Engels te beginnen. Scheen een soort ongeschreven regel te zijn...?
    Ik vond het niet armoedig (behalve dan slechte wegen), tenminste niet als je vergeleek met het zuiden van Polen waar wij ook zijn geweest, Jelenia Gora en omgeving. Daarmee vergeleken waren de Tsjechen echt ontzettend aardig. We voelden ons erg welkom, in tegenstelling tot Polen waar we zelfs in een VVV-kantoor gewoon genegeerd werden (wij weten dat aan de "onwennigheid" van Polen tov toeristen)

Ik moet wel eerlijk bekennen dat wij dit jaar eigenlijk terug wilden naar Tsjechië met onze zoon van dan net 4, maar dat we dit niet doen omdat ik heel weinig kon vinden voor kinderen van die leeftijd...

12. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Vroeger was het heel erg, vooral bij de oudere mensen. Toen hadden veel mensen daar een hekel aan Duitsers ivm wat er in de oorlog allemaal gebeurd is. Ik weet dat mijn vader altijd eerst vertelde dat we uit Holland kwamen.

Tegenwoordig bij de nieuwere generatie is dat veel minder.

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.946
    113
    Vrouw
    Haha nee in Jelenia Gora zijn ze echt wel gewend aan toeristen! Er worden zelfs wk's en ek's biatlon gehouden. Men heeft echter nog steeds een gloeiende hekel aan Duitsers, dus direct duidelijk maken dat je Nederlands bent en ze helpen je graag. ;)
    In harrachov kan je in de zomer ook leuk met de stoeltjeslift omhoog, boven kan je mooie wandelingen maken of bij de skischans kijken, super leuk voor kinderen!
    Ook kan je bij het busstation het bos in, klein stukje lopen en je hebt een hele mooie waterval met een onwijs schattig restaurantje waar je ook mooi uitzicht op de waterval hebt, vroeger was daar ook een kabouter wandeling met allemaal kabouters langs de kant maar geen idee of die er nog is.
    De glasfabriek en het museum zijn ook een aanrader.

14. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Wij zijn de afgelopen twee zomervakanties naar Tsjechië geweest en dat is ons goed bevallen. Het eerste jaar zaten we op een camping in het oosten en afgelopen jaar in het zuiden. Wij vonden het zuiden mooier en avontuurlijker. Het stadje Cesky Krumlov is erg leuk. In het oosten was het heerlijk rustig, maar moest je wel ver rijden om iets te doen.

Het enige minpunt vond ik de wisselvalligheid qua weer. Daar moet je wel geluk mee hebben.

Deel Deze Pagina