Arbeidsconflict vriend, wat te doen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Kweenie, 6 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Hallo allemaal,

Omdat het verhaal te lang is probeer ik in korte lijnen uit te leggen wat er aan de hand is, in de hoop dat iemand misschien goed advies heeft.

Mijn vriend heeft een behoorlijk arbeidsconflict op zijn werk (n.a.v. een redelijk (serieus redelijk!!) verzoek om een gepast stukje loonswaardering voor zijn gedane prestaties.) Dit is zo ver gegaan (gedane beloftes werden vergeten en mijn vriend werd afgescheept met veel minder dan afgesproken) dat de werkgever heeft gezegd dat het beter was afscheid van elkaar te nemen.

We zijn vlak daarna op vakantie geweest en in die vakantie heeft hij besloten gewoon zijn werk te doen en ondertussen op zoek te gaan naar een andere baan.

Maar nog geen dag terug of zijn werkgever begon al te vragen wanneer hij nou weg ging, zijn leukste werkzaamheden werden afgepakt etc. etc.

Nu zit mijn vriend in de ziektewet en zijn werkgever verwijt hem voor alles wat los en vast zit. Oftewel afblafferij en bangmakerij.

Werkgever wil ontslagprocedure starten maar misschien kan mijn vriend een regeling treffen dat hij x aantal maanden doorbetaald krijgt en dan zelf ontslag neemt. (na 2 maanden ziektewet wordt het anders 70%)

Nu ligt de schuld echt niet bij mijn vriend, dat moeten jullie van mij aannemen dus mijn vraag is nu:

Wat zouden jullie doen? Het tot een rechtzaak laten komen of een aantal maanden doorbetaling regelen en zelf ontslag nemen aan het einde van die periode.

Sorry, toch nog een vrij lang verhaal maar dit is ook zo'n rotsituatie.

Hopelijk willen jullie je mening geven.

-x-

Kweenie

2. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Als je zelf ontslag neemt en geen andere baan hebt, heb je ook geen recht op een ww uitkering. Ik zou er dus erg voorzichtig mee zijn om zelf ontslag te nemen, tenzij je zeker weet dat hij iets anders heeft.

Succes.

Karin

3. Niet meer actief

Laat het maar tot een rechtzaak komen meis. Neem 1 ding van mij aan: Neem NOOOOOIT zelf ontslag!!!!
    Dit kost je alleen maar geld! Op welke gronden zit je vriend nu thuis? Overspannen?
    Laat hem contact opnemen met een bedrijfsarts, dat ie het niet meer ziet zitten.
    Heeft de werkgever gelijk dat je vriend hem heeft afgeblaft en bang gemaakt?
    Heeft de werkgever hier zwart op wit iets aan gedaan?
    Heeft je vriend een handtekening gezet onder wat dan ook?

4. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Hoi,

Even een correctie. Zijn werkgever heeft hem afgeblaft mijn vriend is zo netjes mogelijk gebleven!! Dus zijn werkgever is nu vuil bezig door o.a, nu in 1x te zeggen dat hij nooit goed heeft gefunctioneerd (ach, ik vind 2 miljoen extra omzet toch niet niets, jullie wel..) en dat hij een rechtzaak gaat aanspannen etc.

Mijn vriend heeft daarnaast sowieso geen recht op ww (werkt nog maar 3 jaar daarvoor gestudeert) dus wat dat betreft maakt zelf ontslag nemen niet zoveel uit denk ik. (bijstand krijgen we denk ik ook niet.)

Hij heeft nergens voor getekend, is nergens mee akkoord gegaan en heeft in eerste instantie (na dus die rotopmerking dat hij beter kon gaan.) getracht om op een fatsoenlijke manier zijn werk voort te zetten. Maar zijn werkgever hindert hem dus van alle kanten. Echt werknemer-wegpesten situaties.

Dus nu zit hij ziek thuis, overspannen en heeft bij zijn werkgever dit ook aangegeven en waarom.

Zijn werkgever doet hier niets tegen, probeert geen oplossingen aan te dragen maar maakt het alleen maar steeds erger door te proberen mijn vriend de grond in te boren.

Een werkgever hoeft toch niet gelijk te willen dat je oprot na een verzoek op loonsverhoging (en na die loonsverhoging zou hij nog collega's hebben die veel meer verdienen dus dat is het ook niet.)

En een werkgever moet toch proberen samen met jou een gepaste oplossing te vinden?

5. Niet meer actief

tja meis, dan nog zou ik echt zelf geen ontslag nemen. Nu is er in de rechtzaal nog iets aan te vechten want als ik het zo hoor heeft ie niks verkeerd gedaan.
    Als ik jouw vriend was, zou ik wel een afspraak maken met de huisarts, om vast te laten leggen dat hij overspannen is. Klinkt heel suf, maar dit kan je ontzettend helpen...

En als je 3 jaar werkt, heb je zeker wel recht op ww hoor!!!

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zou in ieder geval niet zelf ontslag nemen want idd dan heb je geen recht meer op een uitkering..als die baas zo graag van hem af wil dan ontslaat hij hem maar met 3 maanden oprotpremie... en anders zou ik het zeker aanvechten want zo mag je dus echt niet behandeld worden

succes ermee !

xxx

7. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    Laat hem in ieder geval een regeling treffen met zijn werkgever dat hij na zijn ontslag recht op WW uitkering behoudt.
    Want bij een arbeidsconflict zijn de arbeidsverhoudingen zodanig verstoord dat een goede arbeidssfeer en terugkeer naar eigen werkplek onmogelijk maakt.
    De kantonrecher zal dit ook zeker meenemen.
    Wat betreft de ziektewet:
    Overspannen na een arbeidsconflict hoort niet in de ziektewet thuis.
    Dus je vriend kan beter rechtsbijstand inschakelen en proberen het maximale eruit te halen bij beeiniging van arbeidsovereenkomst.

succes

8. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Overspannen na arbeidsconflict hoort niet thuis in de ziektewet?
    Als dat zo is dan moeten ze hem dus 100% blijven uitbetalen?
    (al gaan ze dat niet doen)

Is die informatie ook online te vinden?

Helaas hebben we geen rechtsbijstandverzekering. Wel gebeld met de rechtswinkel die ons een telefoonnr van een juridisch loket en advocaat hebben gegeven. Ze hebben ons geadviseerd om een intakegesprek te houden als we weten wat zijn werkgever wil gaan doen. (papieren meenemen.) Intakegesprek is gratis dus dat gaat hij sowieso doen.

W.b.t ww-uitkering, ik dacht dat je 4 van de 5 jaar moest hebben gewerkt? Ik ga kijken of ik daar meer info over kan vinden.

Bedankt! Hier kunnen we misschien wel wat mee. Mijn vriend wil misschien proberen om 6 maanden in loondienst te blijven en daarna ontslag te nemen. Is wel veel maar zijn baas wil hem dan ook erg graag kwijt.

Plus we zitten met een huis in de verkoop...... Komt dus op een ideaal moment allemaal...

9. mama van noa

mama van noa Actief lid

29 jun 2006
    217
    0
    0
    verpleegkundige
    eindhoven
    @kweenie heel veel sterkte en succes

10. Niet meer actief

Ik zou regeling treffen en wegwezen. Zo wordt je er ook iet vrolijker op en er is vast een nieuwe job te vinden!

11. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Iemand die 2 miljoen extra omzet voor een baas kan regelen, die kan voor zichzelf ook wel een mooie oprotpremie versieren en een andere baan vinden.

12. patries38

patries38 Bekend lid

2 mei 2006
    811
    0
    0
    verpleegkundige
    Allereerst, nooit ontslag nemen!!
    Ziek thuis blijven, en ook aan blijven geven: "ziek door situatie op het werk"is toch ook zo?
    Je werkgever is je verplicht door te betalen, ook uiteraard contact houden met de bedrijfsarts.
    Anders kijk even op de site van het UWV, daarop staan precies de verplichtingen die een werkgever heeft tegenover een werknemer, die ziek is, en dat zijn er nog al wat! Wat jij beschrijft is natuurlijk te gek voor woorden!! Laat je niet intimideren!

Heel veel sterkte in deze vervelende situatie(zacht gezegd)
    groetjes Patricia

13. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Bedankt meiden, geeft toch moed al die opbeurende woorden.
    Kan ik nu wel even gebruiken want mijn vriend wordt n beetje gek van alles. Ja, niemand heeft gezegd dat het leuk is om langs de huisarts en het cwi te gaan en om juridisch advies in te winnen maar goed, als je het niet doet snij je jezelf wel erg in de vingers. In bed blijven liggen en je diep onder de dekens verstoppen brengt je geen stap verder niet waar?

Anyway we kijken wel wat zijn werkgever morgen te zeggen heeft (als hij nog belt) en dan kijken wat de vervolgstappen zijn.

Ik houd jullie op de hoogte!!

14. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    :) Dat is natuurlijk ook weer zo. Gewoon in jezelf blijven geloven. Het is toch van de zotte dat die werkgever zo doet? Laat die man maar lekker weer een extern bureau inschakelen en elke maand weer factuurtjes uitschrijven....kijken of hij daar blij van wordt! :evil:

15. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Voor WW hoef je maar dacht 39 weken te hebben gewerkt in een jaar ofzoiets?
    Dus als hij er al 3 jaar werkt en zijn baas ontslaat hem krijgt hij gewoon WW.
    Maar nooit zelf ontslag nemen dan krijg je geen WW.

16. sjouwtje

sjouwtje Actief lid

10 feb 2006
    198
    0
    0
    Huisje aan het water
    Een tip: nooit ziek thuis blijven in geval van een arbeidsconflict. Zodra je dan bij een arboarts komt en die krijgt er lucht van dat je om die reden thuis zit ben je echt het bokje! Dan wordt het doorbetaalde loon ingehouden/teruggedraaid en je moet verplicht weer aan de slag of anders ben je een werkweigeraar en dan ben je heel snel ontslagen hoor!!
    Ik weet niet of je dit online kan vinden maar ik weet het uit ervaring van mezelf en van een vriendin van mij.
    Het is natuurlijk moeilijk om weer te gaan werken maar het is denk ik voorlopig de beste optie; werken en op zoek naar een nieuwe baan.

sterkte de komende tijd.

groetjes,

Cat

17. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    Kweenie,
    Er bestaaan richtlijnen voor bedrijfsartsen hoe te handelen bij een arbeidsconflict. Zij hebben zich daaraaan gehouden, anders zit je ten onrechte in de ziektewet. Je hebt recht op ziektewet alleen agv arbeidsongeschiktheid wegens ziekte: bron is medisch dus.
    Dat je door het werk overspannen bent na een arbeidsconflict geldt niet. Dan spreek je van situatieve arbeidsongeschiktheid. Bron is niet-medisch.
    Dus inderdaad. De werkgever kan je vriend verplichten te werken of hem op non-actief zetten, dat is met behoud van zijn salaris. Maar je vriend zelf moet nooit werk weigeren. Anders kan de werkgever op een gegeven m oment wel loon opschorten.
    Vraag in ieder geval je bedrijfsarts en juridisch loket voor meer informatie.
    Wat betreft die WW, ik dacht ook dat je 39 maanden aaneengelsoten moet hebben gewerkt. Zeker weet ik het niet. Kijk anders op de site van het UWV: www.uwv.nl

Het beste is dat je vriend en werkgever een regeling treffen.

Succes,

18. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Is je vriend lid van een vakbond?? Daar kunnen ze je meestal ook wel helpen met je vragen.

19. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Hier sluit ik me helemala bij aan! NOOIT ziek thuis zitten om die reden en NOOIT ontslag nemen.
    Als je baas je vriend wilt ontslaan, moet hij ook een dossier hebben met daarin functioneringsgesprekken, wat ze gedaan hebben om hem beter te laten functioneren e.d. Die baas heeft echt GEEN poot om op te staan.

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ten eerste heeft je vriend als hij zelf geen ontslag neemt wel degelijk recht op een ww uitkering, bij een kortdurige ww uitkering ( 6 mnd – 70% van het minimumloon) kijken ze of hij in de voorafgaande weken van het ontslag van de 36 weken er minimaal 26 heeft gewerkt….heeft hij in de ziektewet gezeten zoals nu, dan worden de aantal weken dat hij in de ziektewet gezeten heeft bij de 36 mnd opgeteld en moet hij van die weken (zeg 36 wkn plus 10 wkn ziektewet) er van de 46 minimaal 26 hebben gewerkt, en zo te lezen heeft jouw vriend dat dus ook, dus in ieder geval zou hij een half jaar recht hebben op een ww uitkering, en dus (lijkt mij) tijd genoeg om uit te kijken naar ander werk…

Maar hij zou dit nu ook al kunnen doen, laat zijn baas maar gaan, zolang hij in de ziektewet zit en hij heeft een contract die niet afloopt krijgt hij gewoon zijn ziektegeld en kan hij dus in die periode ook alvast uitkijken naar een andere baan….

Wat er ook gebeurt hij moet echt zelf geen ontslag nemen, en ook nergens tekenen dat hij met bepaalde dingen akkoord gaat, want dan heb je grote kans dat hij dus nergens recht op heeft…omdat hij dan akkoord gaat met het beeindigen van zijn arbeidscontract…

Kortom “blaffende honden bijten niet”laat zijn baas maar zijn gang gaan, en laat hem maar in de ziektewet blijven, en alvast uitkijken naar ander werk….en zodra hij werkloos is of je weet vanaf welke datum hij werkloos zou worden direct inschrijven bij het cwi en een aanvraag indienen voor een ww uitkering want dat is nogal eens een rompslomp voordat dat uiteindelijk rond is…

Heel veel succes in ieder geval meid

hieronder trouwens een mooie site met veel info..

http://www.ontslag-krijgen.nl

Deel Deze Pagina