Wie heeft er ook een papegaai?

Discussion in 'De lounge' started by beertje22, Jan 17, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

Jan 6, 2014
    1,615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Hallo,

Mijn vriend zou heel erg graag een papegaai willen.
    Hij heeft er nog nooit 1 gehad, en ik zelf ook niet.
    Zijn er hier misschien vrouwen die er 1tje hebben of gehad hebben?
    Waar moet ik rekening mee houden? Hebben ze veel zorg nodig?
    Voor ons is een papageaai dus compleet nieuw!

2. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

Nov 26, 2008
    2,012
    191
    63
    Hier een dwergpapegaai maar denk niet dat je die bedoeld.
    Ik heb altijd meerdere kleintjes gehad vanaf dat ik 8 jaar was.
    Nu nog 1tje en komt niks meer bij.
    Wat ik wel weet van vogels/papegaai.
    Ze maken rotzooi, kunnen goed schreeuwen, worden heel oud grote kunnen wel 100 worden, deze kleine is nu 13 jaar, willen veel aandacht, hebben goeie grote stevige kooi nodig.
    Wat wil je verder weten?

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,224
    28,192
    113
    Mijn tante en oom hadden een papagaai en die maakte herrie! Stond je in de keuken en dan opeens "KRAAA!!" Pleurde zowat al het servies uit je handen. "OI OI OI OI!!"
    Als ze rust wilde legde ze een doek over de kooi.
    Verder worden ze heel oud dus je zal de papagaai hebben totdat je doodgaat.

Je hebt echt een grote(!) kooi nodig. Ze moeten ook zeker uit de kooi kunnen want een papagaai 24-7 in een kooitje is dierenmishandeling. Sowieso vind ik grote papagaaien in gevangenschap op het randje van, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. En als ze los vliegen of zitten dan kunnen ze gaan poepen. Jammie. Ze maken troep maar ruiken niet persé.

Ik ben er niet heel enthousiast over. In de eerste plaats omdat ik het gewoon zielig vind en daarnaast maken ze dus pokke herrie :p

4. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

May 9, 2012
    2,715
    907
    113
    Ik ben vorig jaar met een vriend in Den Ilp wezen kijken bij een papagaaien kweker. Ik weet niet of je in de buurt woont, maar daar hebben we toen veel informatie gekregen. Uiteindelijk heeft hij besloten geen papagaai aan te schaffen, omdat ze vooral in het begin best wat aandacht nodig hebben en hij die niet kon geven ivm werk.

5. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Vooral in het begin? Nee, papegaaien hebben altijd veel aandacht nodig, anders kunnen ze heel depressief worden en probleemgedrag gaan vertonen. Daarnaast kan je ze het best in koppels houden.

De papegaaienverkoper/kweker in Den Ilp waar jij waarschijnlijk bent geweest (begint met een D) is een grote oplichter die er ook niet voor terugdeinst om zieke papegaaien te verkopen. Staat slecht aangeschreven bij de echte kwekers.

6. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

Jan 6, 2014
    1,615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Dankjewel voor jullie reacties!

Mijn overweging om een papegaai te nemen zou zijn omdat mijn vriend heeft gezegd:als jij een grote hond wil, wil me vriend een papagaai....
    Daarom deze vraag..

7. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,386
    113
    Female
    Broek
    Lijkt mij een prima reden om er 1 aan te schaffen. :roflmao: Misschien een huisdier wat jullie beide leuk vinden?

8. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Op die basis zou ik zéker geen papegaai (of een grote hond) aanschaffen...

9. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

Jan 6, 2014
    1,615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Waarom niet als ik vragen mag?

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Omdat er duidelijk niet over nagedacht is en het een soort chantage is.

Een papagaai leeft heel lang en vereist heel veel aandacht. Ik zou dat niet doen als je er beide niet 100% achter staat.

Evanesco, Whysteria, Zusterke and 3 others like this.
  11. LW85

LW85 Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    4,082
    604
    113
    Papegaaien zijn lastig. Hebben heel veel liefde en aandacht nodig en vooral als je ze tam wilt hebben moet je er heel veel tijd in steken. En ze kunnen heeeel gemeen bijten, dus met kleine kinderen is het sowieso geen aanrader vind ik.
    Anders misschien een dwergpapegaaitje nemen? (of koppeltje tegen het alleen zijn).
    Mijn ervaring met dwergpapegaaien is: Ze maken herrie! Als ze los zijn poepen ze overal en ze slopen alles, kunnen gemeen bijten. Maar als je ze van jongs af aan goed aandacht geeft en tam maakt zijn ze super leuk. Maar dan moet er eigenlijk wel een groot deel van de dag iemand thuis zijn, of een tweede papegaaitje erbij.

12. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

Sep 13, 2013
    1,100
    197
    63
    Female
    Mijn buurman heeft een blauwgele ara. Prachtig beest! Wat een geluid geeft dat beest zeg (wij zijn er inmiddels aan gewend). Hij schreeuwt iedere ochtend mijn naam haha

Lafelife, Blond88, Luna86 and 5 others like this.
  13. Boelie88

Boelie88 Actief lid

Mar 2, 2016
    453
    124
    43
    Female
    NULL
    NULL
    Dit inderdaad, heb zelf 4 dwergpapegaaitjes gehad waarvan er 2 handtam waren. Ze waren superleuk en superlief, tot bleek dat het 2 vrouwtjes waren (dat wist ik niet) en ze beiden broeds werden.... vochten elkaar het kooitje uit, oke, aparte kooien... prima. Maar dat handtamme ging er daarna heeeeeel snel vanaf, en ze werden me gemeen, tot bloedens toe bijten, zelfs als je ze alleen maar eten gaf en vlogen meteen naar de tralies als je maar ik de buurt van de kooi kwam... werd niet meer te doen joh!
    En ik had nog een koppeltje, dat ging samen relatief goed, maar toch.
    Ze kunnen enorme herrie maken, hebben veel aandacht nodig. En grote papegaaien hebben ook allerlei gevoelens waardoor ze probleemgedrag KUNNEN gaan vertonen, jaloezie, depressie, etc. Vragen dus enorm veel tijd en aandacht.

14. Keessie

Keessie Actief lid

Jul 8, 2014
    358
    406
    63
    Female
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Yep hier al 20 jaar 1. Hij is nu 30 , heb m 2de hands dus niet zelf opgevoed.
    Nadelen: stof , heel veel stof . En knoeierij van zijn voer buiten de kooi. Ook projectiel poepen is erg leuk , not.
    Nog een nadeel : stof en nog meer stof. De uiteindes van de veren “verstoffen “ waar hij zich ook weer mee poetst.
    Alles binnen snavel bereik wordt gesloopt incl kinder vingertjes, honden neuzen enz.
    Voeding moet je erg op letten, ze zijn gevoelig voor calcium gebrek icm vit D gebrek.
    En ze hbn aandacht nodig. Hele dagen uitwerken stellen ze niet op prijs.

Het leuke eraan is de kletspraat die hij doet, de geluiden , hij houd ook van rock muziek om te headbangen.
    Hij is echt mijn vriendje. Hij gedoogd mijn man. Maar als hij dood gaat wil ik geen nieuwe. Teveel stof, niet fijn voor de fam met longproblemen.

Echt heel goed over nadenken. 100 jaar oud is wat overdreven, n jaar of 50-60 kunnen ze makkelijk halen.
    Tis niet zomaar n vogeltje in n kooi, t zijn intelligente wezens.

15. Neilia

Neilia Niet meer actief

Mijn oom had er 1 en als die op vakantie ging dan was die bij ons.
    Zijn kooi stond s avonds in de schuur en smorgens begon die dan als een wezeloze te krijsen. Niet normaal..
    Het gaf daarnaast een hoop zooi met zich mee.
    En ze hebben enorm veel aandacht nodig.

Ik zou absoluut geen papegaai nemen als je er niet 100% achter staat.
    Je vriend wilt klaarblijkelijk geen hond anders kwam die niet met zo een voorstel.

16. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

May 9, 2012
    2,715
    907
    113
    Ik heb geen idee hoe het heette. Ik ben mee geweest voor iemand anders en heb de info niet echt onthouden. Ik doelde op 'in het begin' met dat hij een baby papagaai wilde en hij hem zelf groot zou moeten voeden en dat niet ging met zn werk. Sorry voor de onduidelijkheid. Wist ook niet dat hij slecht aangeschreven staat. Maar ik heb me er niet in verdiept. Hij kreeg naar mijn idee veel informatie. Dat dat niet de juiste was, wist ik niet.

17. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

Apr 13, 2009
    1,298
    132
    63
    ja hier een grijze roodstaart!
    ze zingt de hele dag,doet de kat en hond luisteren,:D is gek op harde muziek, dan danst ze mee,
    ze is echt een schat ze heeft ook nog nooit geschreewd!
    ze is gek op eten:roflmao:

Waxinelichtjes and fanona like this.
  18. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

Apr 13, 2009
    1,298
    132
    63
    oh en ze praat heel veel en lacht:D en doet de kinderen na nu ze verkouden zijn
    en ze geeft op alles antwoord:D

Waxinelichtjes, Luna86 and fanona like this.
  19. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

Jan 6, 2014
    1,615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Mijn vriend wil al jaaaaaren een papaegaai.
    Al sinds dat hij nog thuis woonde. Van zijn eigen ouders mocht dat nooit.
    Maar nu woont hij op zijn eigen, dus nu denkt hij erover na.
    Wij hebben nu 2 kleine hondjes. En mijn vriend weet dat ik heel graag een grote hond zou willen. Labrador, bouvier ? Ja, ik heb al mijn hele leven kleine en grote honden gehad.
    Maar dan zouden we wel wachten tot deze 2 kleine hondjes ooit zou overlijden.
    Geen haar op mijn hoofd die der aan denkt om ze zomaar weg te doen.
    Dus daarom zeg mijn vriend:jij mag een grote hond, ik mag een papagaai.
    Mijn vriend heeft het dus al jaaaaren in zijn hoofx.

20. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Ik zou hier eens wat informatie halen: https://vrolijkepapegaai.nl

Kennissen van mij hebben hun vogel daar vandaan. Ze geven ook cursussen enzo.

Share This Page