Willekeurige volgorde: Broodje knakworst Rozemarijn aardappelen, broccoli met kaassaus en kip boomstammetje Boeren groentesoep met gehaktballetjes, stokbrood met Philadelphia en geraspte kaas Pasta pesto met kip en groenten Boboti Zwitserse aardappelschotel met chorizo, ijsbergsla en gekookte eieren Pannenkoeken
Het gebeurt hier thuis niet vaak, maar de weekplanning werd totaal overhoop gegooid. Een fikse buikgriep gooide wat roet in het einde Planning voor komende week: Vandaag: Teamuitje van man ging niet door, dus in plaats van ikzelf alleen, bestellen we samen iets als de kinderen op bed liggen. Ik wil graag chinees, hij wil graag spareribs, dus is nog even spannend wat het wordt Zaterdag: Spaghetti met gehaktballen, champignons en romige tomatensaus (HF) Zondag: Gebraden kippendij met noodles, oosterse groenten en zoetzure komkommer (HF) Maandag: Milde curry met kipgehaktballetjes, rode puntpaprika, rijst en cashewnootjes (HF) Dinsdag: Cheese&onion pizza met bbq saus (HF) Woensdag: Stirfry met varkenshaaspuntjes, spitskool, broccoli en bruine rijst (HF) Donderdag: Conchiglie uit de oven, met mozzarella (HF) Vrijdag: Hutspot met hema rookworst
Vooralsnog me op 1 gerecht na niet aan m'n weekmenu kunnen houden. Maargoed, dat gaat hier (bijna) altijd zo...
Dit heb ik ook. Misschien ben ik wel een beetje recalcitrant, maar idd: waarom zou ik iets moeten eten omdat het per se voor die dag op de planning staat? Terwijl we er helemaal geen zin in hebben? Verder loopt de dag bij ons vaak chaotisch, niet eens vanwege werk maar er kan gewoon zoveel tussen komen. Bv iemand brengt onverwacht eten naar mijn schoonmoeder (dat doen ze hier nooit aangekondigd), en aangezien we ook voor haar koken heeft dat wel weer invloed op wat wij eten, of iig op de hoeveelheid eten wat overblijft. Of een van de buren brengt ineens een enorme kist met appels die direct verwerkt moet worden, waardoor er minder tijd voor koken overblijft en ik dus moet overschakelen naar iets simpelers. Of er is onverwacht iemand overleden, enz. (dat is de afgelopen twee jaar al minstens 1x per maand gebeurd binnen mijn schoonfamilie). Heb ook vaak genoeg dat ik gewoon te moe ben om te koken (chronisch ziek), dus dan wordt het een bakje uit de vriezer ofzo. Nu is het nog vakantie, maar als de school van de kinderen weer begint wordt het al helemaal chaotisch, ze hebben hier niet bepaald een logisch rooster. Ik probeer wel een x aantal maaltijden te bedenken voor die week, maar niet voor specifieke dagen ofzo. En vaak komen er dus ook dingen tussen waardoor het totaal iets anders wordt. Mijn man doet de boodschappen hier en het is altijd een verrassing waarmee hij thuiskomt; zoals laatst met al die kilo's aubergines. Gelukkig gooien wij geen eten weg, het menuplannen is naar wat ik begreep één van de manieren om voedselverspilling tegen te gaan, maar bij ons hoeft dat dus niet per se om die reden.
Mede daarom koop ik gewoon niet te lang van te voren, ik wil geen eten weggooien omdat ik geen zin of geen tijd heb om het te maken. Er zijn genoeg mensen die helaas nog sterven van honger, ik wil dus niks weg moeten gooien
Afgelopen week geen boodschappen laten bezorgen vanwege vakantie. Morgen komen de boodschappen weer en start het weekmenu weer. Nu staan de maaltijden niet perse per dag vast. Het bedenken is niet altijd makkelijk, maar scheelt veel tijd/gedoe doordeweeks. Za. Patat Zo. Tortelini, tomatensaus, garnalen Ma. Sperziebonen, aardappel, kipshoarma Di. Nasi, restje sperziebonen en kipsate Wo. Brocolli, aardappel, hamburger Do. Tomatensoep met broodje Vrij. Restjes? Wraps?
Het geeft mij juist rust dat alles in huis is. Sinds ik nog herstel van hersenletsel door een aanrijding (inmiddels ruim 1 jaar geleden) moet ik alles plannen en ben ik veel minder flexibel vanwege mijn veel lagere energie. Juist een weekmenu helpt mij. Daarbij kan ik hierdoor het koken ook beter plannen. Deze week staat er bijvoorbeeld tomatensoep op het menu op woensdag. Zou zomaar kunnen dat ik deze zondag al maak en daarna invries. De dagen staan niet vast van het weekmenu waardoor ik eventueel kan switchen van dag als iets makkelijk is vanwege werk bijv. Geen zin in iets gebeurt niet zo snel, want ik kan ergens wel geen zin in hebben, maar mijn of dochter kunnen ook wel eens geen zin hebben in iets en dan eten we het ook.
Beetje rare week want oudste is jarig en dit weekend is mijn man weg dus morgen ook al pizza. Maar even vrijdag tot vrijdag dan: za: pizza en rauwkost voor de jongens, pasta voor de dreumes en salade voor mezelf. Zo: taco’s met gehakt en groenten Ma: bloemkoolpasta Di: kaasburger, gebakken aardappelen en maïskolven Wo: patat en broodjes hamburger en rauwkost Do: rijst met rundergehakt broccoli en mais (snelle wok) Vr: Ravioli met groentesaus.
Geen zin in geen excuus bij ons. En ik heb altijd nog minder zin om opnieuw naar de supermarkt te gaan als er gewoon eten ligt. Qua tijd probeer ik rekening te houden met de agenda, dus geen uitgebreide lasagne gaan maken als ik weet dat een van ons 2 vroeg moet gaan sporten oid. En soms wissel ik de gerechten binnen de week zelf om, dus dat we op maandag eten wat ik voor dinsdag had bedacht oid.
Vanavond: nasi Morgen: bramenkip met broccoli en aardappels Vrijdag: camping Zaterdag: camping Zondag: pastasalade En daarna zien we wel weer
Vanavond: Krieltjes, worteltjes en een filet lapje Morgen: ham kaas ovenschotel Vrijdag: pizza (ik eet alleen) Zaterdag: tagliatelle met broccoli en kip uit de vriezer Zondag: nog geen idee.. waarschijnlijk een broodje, de kinderen komen na het eten pas thuis
Aangezien ik maandag aan mijn pols ben geopereerd en voor twee weken in het gips zit kookt manlief. Dat is dus 14 dagen bbq ben ik bang Gisteren boontjes met spekjes en bavettespies Vandaag nasi met kip van de bbq. Hij is van het per dag bekijken dus echt een menu is er niet de komende 14 dagen
Nou hier weer zoiets stoms hoor, komt er ineens een neefje onaangekondigd logeren bij mijn schoonmoeder voor +1 week. Niet zozeer dat ik dat erg vind, maar even van tevoren laten weten was natuurlijk wel handig geweest. Weer lekker m'n schema overhoop. :')
Vandaag: vega spaghetti met mozzarella Morgen: aardappels spinazie/rode kool met kippenworst Vrijdag: zelfgem. Tomatensoep met broodjes Zaterdag: patat met salade Zo: wraps met gehakt (denk ik) Ma: iets van nasi
Deze ronde weekboodschappen: Zaterdag: poke bowl Zondag: maaltijdsalades van de appie op het strand Maandag: pannenkoeken met gewokte broccoli-champignons-courgette Dinsdag: bloemkoolcurry met rijst Vandaag: Watermeloen salade met vega worstje en stokbrood Morgen: is nog aan man, ik heb hem voorgesteld pasta met groentesaus of iets met vlees uit de vriezer, maar misschien pakt hij al wel de vis en aardappeltjes voor vrijdag. Ik neem het restje bloemkoolcurry mee naar werk ivm avondvergadering. Vrijdag: vis (zalm of dorade uit de vriezer) met krieltjes en geroosterde spruiten met parmezaan (of pasta, zie donderdag)
Leuk weer een weekmenu topic! Ik doe wekelijks plannen en boodschappen, dus kan ik mooi inspiratie opdoen! Mijn week deze week (mijn planning start altijd op zaterdag): Zaterdag BBQ Zondag BBQ Maandag Ramen Dinsdag Aardappelen, rode kool en een gehaktbal Woensdag Risotto met witte kool, prei, courgette en chipolataworstjes Donderdag Spaghetti bolognese Vrijdag Pizza op de bank! Man gaat een avondje weg, dus even niet koken
Komende week erg druk op kantoor, dus we doen een makkelijk weekje Zaterdag: Uit eten met vriendinnen, man eet pizza Zondag: Pasta met verse pesto en kip met mozzarella in rauwe ham Maandag: Witlof met ham en kaas en filetlapjes Dinsdag: Verse tomatensoep met broodjes kroket Woensdag: Lasagne Donderdag: Chili con carne Vrijdag: Aardappelen, maiskolf, hamburger
Komende week van za t/m vr: - Courgettesoep met flammkuchen en rucolasalade - Picanha, gegrilde groene asperges en zelfgesneden frietjes - Falafel met couscoussalade (maakt dochter) - Twee soorten quiche (zalm met broccoli en geitenkaas/prei/walnoten) - Cannelloni met spinazie en ricotta en een salade (maakt zoon) - Rendang met nasi kuning, sajoer boontjes en zelfgemaakte atjar - Hasselback aardappels met zalm en gegrilde groentes