Hoe meten de verloskundige ontsluiting?? wanneer?? en met wat?? kan je zelf ook meten of je ontsluiting heb?? volgens mij heb ik namelijk wel ontsluiting!!
Hoi Sjarrel, Bij mij heeft de gyne het gisteren gedaan. Ik was door de VK doorgestuurd omdat ik op 41,5 week zit en hier is het dan gebruikelijk dat er een ctg en echo gemaakt wordt, om de conditie van de baby te controleren. Tijdens een inwendig onderzoek (het was zo voorbij, maar aangenaam is anders) voelt de gyne (of de vk) met 2 vingers hoe de stand van zaken is qua ontsluiting en verweking van de baarmoedermond (bij mij - zonder enige door mij opgemerkte activiteit - is 2 cm ontsluiting geconstateerd en m'n baarmoedermond is al voor 3/4 verstreken en week; dus zeer positief). Nadeel is dat je er wat bloedverlies aan over kunt houden, maar ook dat is zo voorbij. Als het goed is geeft jouw vk tijdens je eerste volgende bezoek aan, wat de verdere bedoeling/planning is. Sterkte met de laatste loodjes (bij mij duren ze nog even). Groetjes, Ramona