De Britse buggyproducent Maclaren heeft in de Verenigde Staten meer dan een miljoen buggy's teruggeroepen, omdat kinderen met hun vingers klem kunnen komen te zitten in de scharnieren. Kinderen kunnen daardoor zelfs vingers verliezen, maakte het bedrijf gisteren bekend. In de VS zijn inmiddels vijftien ongelukken met buggy's van Maclaren gemeld. Daarvan resulteerden er twaalf in de amputatie van een of meer kindervingers. Gebruikers van de wandelwagens moeten een nieuw onderdeel plaatsen om verdere ongelukken met de scharnieren te voorkomen. Alleen dan kunnen de buggy's veilig gebruikt worden, meldt de BBC op basis van de waarschuwing van het bedrijf. Het gaat onder meer om de modellen Volo, Triumph, Quest Sport en Techno XT. De waarschuwing geldt ook voor kinderwagens waar een tweeling in kan. Deze buggy's zijn ook in Nederland verkrijgbaar, maar Maclaren onderneemt alleen in de VS stappen. ------------------ Dus wij mogen onze kindjes in vinger amputerende wagentjes blijven vervoeren....
Wij hebben een maclaren quest sport.... Maar vraag me af welke scharnieren ze precies bedoelen. En inderdaad erg vaag dat ze alleen stappen in de VS ondernemen, misschien omdat ze daar voor alles schadeclaims in dienen? Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt?
Ik heb een quest maar vind het wel een eng idee! Weet je of dat geld voor een bepaalde jaargang en hoe of waaraan zo'n amputerende buggy te herkennen is?
FOK.nl / Nieuws / Buggy's Maclaren gevaarlijk voor vingertjes / FOK!frontpage En deze hebben het van het ANP. Vroeg me idd ook al af of er verschillende versies zijn van deze buggy enzo. Dat zou natuurlijk ook nog schelen... Er was ooit eens n site waar al die dingen bij elkaar stonden of iig veel. Ook van speelgoed wat terug geroepen werd en eten enzo. Misschien dat iemand nog weet welke url? Misschien staat daar meer info op? Hier hebben ze het over een schroef aan de zijkant...
Ik wilde dit berichtje net op het forum plaatsen. Inderdaad een eng idee. Wij hebben een quest mod, destijds bij Aktiebaby gekocht die failliet is, dus helaas ook geen aankoopbon..
Ben stiekem een beetje blij dat wij niet zo'n buggy hebben. Maar vreemd toch dat in amerika alle buggy's worden terug geroepen en in europa niet. Dus als een amerikaans kindje een vingertopje kwijt raakt is dat erg maar bij een europees kindje niet???? Of verkopen ze in amerika hele andere modellen buggy's, wat heel goed mogelijk is hoor. Groetje sAnita
Het kan ook te maken hebben met de claimcultuur in de VS. Er wordt niet voor niets overal al gewezen op het eigen risico. Zo hoorde ik ooit van een klasgenootje dat bij elke brug stond dat je hem op eigen risico moest betreden, omdat de brug glad kon zijn en je kon uitglijden. En denk aan mensen die hun huisdier in de magnetron zetten en dan een claim indienen omdat het diertje dat niet overleeft. Het kan dus ook bescherming zijn van MacLaren zelf, en dat we in Europa wat meer rekening houden met eigen verantwoordelijkheid.
Yup, das omdat in america schadeclaims van miljoenen gaan komen en ze het ook nog moeten betalen..in europa zijn we niet zo..vandaar heeft niets te maken met dat de kids in europa wel vingertjes kwijt mogen raken...
Ook de europese buggy's worden aangepakt. Je schijnt een onderdeel te kunnen bestellen (binnenkort), wat je tussen het scharnier kunt plaatsen, waardoor het gevaar van afknippende vingertjes is verdwenen. Zal eens kijken of ik iets voor jullie kan googlen...
Alstublieft RTL Nieuws.nl - Europese Maclaren buggy gevaarlijk En hieronder nog een link van een eerder bericht, toen de europese buggy's nog niet meetelden. Daarin staat wel een link van een site waar je schijnbaar het beschermende onderdeel kan bestellen, weet alleen niet of dit nu dus ook geld voor de europese buggy's. Mss proberen om contact met ze op te nemen? NOSJOURNAAL - Kindervinger knel in Maclaren-buggy
ooh wat erg! ik denk eerlijk gezegd dat als dit is opgelost de meeste mensen geen mclaren meer durven te nemen. wat zielig een vingertje eraf zo jong
Tja er stond zeker niet in de gebruiksaanwijzing dat de kinderen niet zelf de buggy in moesten klappen? Nou sorry maar hier hebben we dus 3 buggys van maclaren (2 enkele en 1 dubbele), en ik zou echt niet weten hoe ze ergens aan iets van een scharnier kunnen komen en er klem kunnen komen te zitten ... Behalve dan misschien als je de buggy inklapt en ze er de hand tussen steken oid? Maar daar let je als ouder wel op neem ik aan! Volgens mij is het eerder gewoon niet erg snugger van de ouders, maar oke, das mijn mening!
Nou das dan gewoon wat ik al schreef, niet zo snugger van de ouders! Als je de autodeur dicht doet zorg je toch ook dat er geen vingers tussen komen, lijkt me bij een buggy hetzelfde ! Eigenschuld dus zou ik zeggen, gewoon beter opletten!