mirena spiraal ervaringen en kosten

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door mama2be27, 10 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama2be27

mama2be27 Actief lid

12 dec 2011
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,
    Zijn er mensen met goede ervaringen met de mirena spiraal? kijk ook erg op tegen het inbrengen.
    Heeft er iemand een idee hoeveel de mirena spiraal kost? Word bij mij verzekering waarschijnlijk niet vergoed, wordt het wel vergoed dan gaat het tot nog eerst van mijn eigen risico af. Dus moet het zelf betalen. Zou graag van te voren weten hoeveel het ongeveer kost. misschien de apotheek of huisarts bellen?

2. sandra

sandra Fanatiek lid

De kosten waren iets meer dan 100 euro (dacht ik hoor, ik kreeg het gelukkig wel vergoed)

Het inbrengen was zo gebeurd, als je al een keer bent bevallen gaat dat een stuk makkelijker.;)

3. mama2be27

mama2be27 Actief lid

12 dec 2011
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    dank je voor de info.
    Hoor soms van die verhalen dat het inbrengen best pijn kan doen, maar misschien valt het inderdaad mee na een bevalling. Ben nu 5 maanden geleden bevallen. Ben weer begonnen met de pil, maar dat bevalt mij toch niet meer zo. Net als eerder heb ik veel last van bijwerkingen. Daarom kijken we nu verder naar andere methoden.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vond het inbrengen erg meevallen, heb er ook een laten plaatsen toen mijn jongste 6 mnd was. Als je nooit vaginaal bevallen bent kan het meer pijn doen.
    Beetje onprettig, maar meer ook niet. De napijn vond ik te vergelijken met gewone menstruatiepijn, voor de rest van de dag.
    Ik had naproxen voorgeschreven gekregen om vooraf te slikken, heb dat niet gedaan omdat het mij niet nodig leek en ik het niet in mijn BV wilde krijgen. Ik heb het niet gemist. Heb na de plaatsing wel 2 pcm geslikt en toen was het wel over.

Daarna wel ongeveer 3 mnd continu licht gevloeid, dat vond ik erg vervelend (rook niet zo fris..). En daarna niet meer.
    Moet wel zeggen dat ik vermoed dat ik er wel bijwerkingen van heb (lichte depressie), maar ik heb die klachten ook al wel gehad voordat ik een mirena had dus ik weet niet zeker of het daar nu werkelijk aan ligt.
    Voor mij zou het volgende alternatief een sterilisatie zijn; ik wil dan geen hormoon-AC meer, ook niet voor zo lange tijd aan de condooms en onze kinderwens is vervuld.

5. Bri

Bri Niet meer actief

o ja, mijn verzekering vergoedde het niet. Wel het plaatsen (huisarts deed dat), maar niet het ding zelf. Die was iets meer dan 100 euro, meen ik mij te herinneren.

6. gien

gien Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    nou ik zal je mijn verhaal besparen over het inbrengen en dat terwijl ik toch 2 kinderen heb ;) maar nu hij er goed in zit ben ik er heel tevreden over!

af entoe wat bloedverlies wat ineens kan opkomen maar dat is algemeen bekend bij de spiraal dus was ik op voorbereid... ik merk verder niks bijzonders qua hormonen terwijl ik altijd heel gevoelig ben voor hormonen, hij was trouwens rond de 150 euro...

7. kwebbel1984

kwebbel1984 Fanatiek lid

30 okt 2012
    1.027
    0
    0
    Ik dacht dat de spiraal bij mij 2 jaar geleden 130 euro was. Hij werd bij mij wel vergoed ondanks ze van de apotheek beweerde van niet. Misschien even kijken in de polis of contact opnemen met je verzekering. Het inbrengen was wat onprettig maar niet pijnlijk bij mij. Ik had wel 2 paracetamol ingenomen voor ik naar de ha ging. Ik heb niet gevloeid toen ik de spiraal had. Ik heb 'm 1,5 jaar gehad en heb 'm in september laten verwijderen. Was bang dat het lang zou duren voor ik weer zwanger zou worden maar na de 2e ronde was het al raak. Helaas is het een mk geworden...

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb een maand geleden de Mirena laten plaatsen, door de HA. Ik had een aanvullende verzekering en kreeg de Mirena daardoor vergoed. Plaatsen viel me 100% mee! Ik had van tevoren 2 pcm's geslikt (ivm BV) en heb hem tijdens de 3e dag van mijn menstruatie laten zetten. Ok echt prettig was dat gefrut niet, voelen van de ligging van de baarmoeder en meten van de baarmoedermond was gevoelig en klemmetje op de baarmoedermond was even 1 pijnlijke seconde maar het plaatsen van de Mirena heb ik niets van gevoeld en ook daarna geen krampje niks! Alleen de dag erna heel licht wat menstruatiepijn maar vrijwel niets. Vloeien was ook binnen een paar dagen over. Nu net weer ongesteld geweest, duurde wel erg lang (ruim een week) maar relatief weinig bloedverlies en geen last. Ik ben tot nu toe erg tevreden.

9. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Ik heb de mirena nu ongeveer 7 maanden.
    Het inbrengen was een piece of cake! Deed eigenlijk geen pijn, alleen het opmeten van de baarmoeder was een paar seconden wat gevoelig.
    Daarna begon ik meteen wat te vloeien en dit is 4 maanden lang bijna elke dag zo geweest. Ik stond eigenlijk op het punt 'm er uit te laten halen, maar wilde toch nog even aanzien tot ik 'm 6 maanden had. Volgens mijn huisarts kan je lichaam er wel tot 6 maanden aan moeten wennen.
    Gelukkig waren de klachten bij mij na ruim 4 maanden over.
    Nu heb ik af en toe een keer een dagje bloedverlies, maar geen menstruatie meer.
    Hij bevalt me nu wel goed en hoop dat dit zo blijft.

10. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Spiraal zelf rond de 150 euro en dan ook nog de kosten van het laboratorium. Die kwam vorige week nog binnen bij de eindafrekening van het eigen risico: 122 euro's. Niet echt goedkoop dus, maar dan ben je er voorlopig wel vanaf.

Ik vond het plaatsen ook niet heel prettig, maar vergeleken met een bevalling is het een eitje:D

11. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Ik heb m vorige week in het ziekenhuis gehad. Moest toch onder het mes bij de gyn, dus is ie meteen gezet.
    Twee dagen buikpijn gehad (net zoals menstruatiepijn). Nu nog wat vloeien, maar wordt al minder.

12. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Ik heb inmiddels alweer bijna drie jaar mijn vierde Mirena spiraal. Begin deze eeuw heb ik de eerste laten plaatsen bij de gynaecoloog. Dat was voordat ik ooit zwanger werd, de 4e en laatste is pas na zwangerschap geweest. Het plaatsen vond ik toen flink onprettig, niet zozeer om de pijn (al was die er wel wat), maar ook omdat ik er onpasselijk van werd. Ik was ook lijkbleek toen ik weer naar buiten liep. Twee uur later was het leed overigens geleden, en na een eerste periode van onregelmatige spotting, ben ik daarna jaren niet meer ongesteld geweest. Fantastisch en de plaatsing zo waard :).

De tweede heb onder een roesje laten plaatsen bij de huisarts. Wat een paardenmiddel was dat roesje zeg. Dat heb ik niet meer herhaald, al was de plaatsing daardoor op twee momenten na niet 'merkbaar pijnlijk'. Helaas heb ik de tweede pijnloos afgestoten na 4 à 5 maanden.

De derde heb ik heel snel na afstoting bij dezelfde huisarts laten zetten. De pijn viel wel mee deze keer, maar ik viel vlak na plaatsing voor de eerste en enige keer in mijn leven flauw. Geen fijne ervaring, maar die bult op mijn hoofd erna is de Mirena ook ruim waard ;).

Na enkele jaren heb ik de derde laten verwijderen om zwanger te kunnen worden. Dat was ik binnen anderhalve week, maar werd helaas een vmk. Toen was ik na één echte ronde weer zwanger, nu van een tweeling, die gezond zijn geboren. De vmk (logisch naar) en de menstruatie brachten flink wat bloed met zich mee, dat was afzien na een klein decennium zonder menstruatiebloed!

Ik ben na een fikse weeënstorm van 4 uur en flinke ontsluiting, met een ks bevallen wegens dubbele stuitligging.
    7 weken na de ks heb ik de Mirena weer laten plaatsen, weer bij de gyn.. Wat een niemandalletje na de andere plaatsingen :). Heb er eigenlijk niks van gevoeld die 4e keer na de ks (en ontsluiting) :D.

13. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Oh, ik merk trouwens echt dat er veel minder (een vijftigste tot een honderdste van de hoeveelheid van de pil) hormonen in je systeem komen. Van de pil werd ik ook naar, en merkte pas toen ik stopte hoe naar wel niet.
    Niet/minder ongesteld zijn spreekt voor zich.

Deel Deze Pagina