Ik zou eerst heel goed uitzoeken of een onderwijsopleiding wel betaalbaar is als je al een afgeronde HBO hebt. Omdat ze mensen in de zorg én in het onderwijs willen houden, liggen de regels soms best lastig. Ik was uiteindelijk 7500 per jaar kwijt...
Je mag me een pb'tje doen als je meer over lerares in het basisonderwijs wilt weten. En mijn zusje heeft pedagogiek gestudeerd dus daar weet ik ook wel wat vanaf.
Dit. Als je een opleiding hebt afgerond voor de zorg, moet je instellingsgeld betalen als je een diploma wilt in het onderwijs. Dit varieert tussen de 5 en 10 duizend per jaar. Ik woon in het oosten (twente) en hier zijn de banen in het basisonderwijs echt verschrikkelijk. Alleen maar invalpools. Vanwege deze reden ben ik nu werkzaam in het voortgezet onderwijs en ben ik bezig met mijn tweedegraads bevoegdheid voor wiskunde, naast mijn baan uiteraard. Hiervoor werd gezegd dat lesgeven niet meer om het lesgeven gaat.. Maar hier ben ik het totaal niet mee eens. Het is het mooiste beroep wat er bestaat. Naar mijn idee gaat het juist om het stukje lesgeven, didactisch maar zeker ook pedagogisch. Ik vind de behoeften van de kids en het welzijn veel belangrijk dan dat ze een 10 moeten halen. Maar misschien ben ik de enige die zo denkt. Administratie? Ja. Die is er. Maar ja, dat heb je ook in de zorg en op kantoor. Docent zijn moet wel in je hart liggen. Het is niet zo dat het je leuk moet lijken. Ik vind mijn beroep altijd erg ondergewaardeerd. ''Iedereen kan de boeken open doen en de kinderen wat vertellen''.'' Hoezo moe, je hebt alweer bijna vakantie'' heel irritant. Ik zou de tip om met iemand mee te lopen, desnoods een week, echt wel aanraden!
Met social werk, pedagogiek, mwd is nauwelijks een baan te vinden tegenwoordig. De markt is compleet verzadigd en er wordt ook nog eens giga bezuinigd in dit vakgebied.