Hoi dames Ik werk in een groot warenhuis voor een Engels kledingmerk. Dat kledingmerk is dus mijn werkgever en niet het warenhuis. In januari gaan er een hoop merken weg uit het warenhuis, waaronder dus ook mijn werkgever. Het warenhuis heeft het contract opgezegd. Ik heb een contract wat nog doorloopt tot juni 2018. Ik heb een mail gelezen waarin staat dat ze het personeel nog moeten doorbetalen tot het einde van het contract. Ik heb dus recht op uitbetaling tot juni. Nu zijn ze een beetje lastig aan het doen, ze willen natuurlijk niet die lonen doorbetalen. Maar we worden wel bestookt met emails van een recruiter van hun bedrijf. Allemaal vacatures. Ze willen ons natuurlijk dolgraag weghebben. Nu ben ik absoluut geen type die haar handje ophoudt zonder er iets voor te hoeven doen. Maar ik heb al maanden gigantische stress hierdoor. Ben bezig met cryoterugplaatsing in Spanje. Had in m'n hoofd al alles geregeld: eind november de terugplaatsing en in december weet ik of ik zwanger ben. Dan is alles achter de rug en kan ik gaan solliciteren, zwanger of niet. Maar de poging is dus helemaal spaak gelopen, heb een spontane eisprong gehad. Nu moet ik ongesteld worden en dan nog 1 natuurlijke cyclus krijgen. Als ik dan weer ongesteld word kan ik eindelijk weer beginnen met een poging. Moet eerst aan de pil en vervolgens Progynova etc. Ik verwacht dat het waarschijnlijk februari zal worden, op z'n vroegst.. Ben afgelopen dinsdag 'cold turkey' met de Progynova en Utrogestan gestopt en al een dag of 3 wat oud bloedverlies, maar het zet maar niet door. Gaat nog even duren vrees ik.. Het punt is dat ik de timing om te moeten solliciteren ontzettend ruk vind. De afgelopen poging moest ik in een week tijd 3 keer voor een echo, allemaal letterlijk een dag van te voren ingepland. Plus 2 keer met spoed bloedtest moeten doen. Het zh waar ik heen moet voor de echo's zit dik 50km verderop, zh dichterbij willen niet meewerken omdat het om een behandeling in het buitenland gaat. Dit is niet te doen bij een nieuwe werkgever, ze zien me aankomen. Het gaat om een allerlaatste poging, daarna zijn de cryo's op. Wil gewoon tot eind januari m'n werk kunnen afronden, 31 januari is de laatste dag dat we nog in dat warenhuis zitten. Wil gewoon die poging kunnen doen en daarna pas gericht gaan solliciteren. Het is gewoon kansloos om dat nu te moeten doen. En dan op het gesprek moeten vertellen dat ik bezig ben met een fertiliteitsbehandeling??!! Ik kan het niet verzwijgen, jullie weten ook als geen ander dat er niks te plannen valt, met de echo's. En ik moet naar Spanje, na de terugplaatsing willen ze dat ik minimaal 2 dagen bedrust hou. Ik ben 4 dagen in Spanje. Hoe moet ik dit combineren met een nieuwe baan?? Ik voel de stress gewoon opkomen. En m'n werkgever blijft maar mails sturen en pushen, pushen. Heb ze niks verteld over de behandeling, wellicht moet ik dat gewoon doen? Of schiet ik.er niks mee op? Pff ik weet het niet... Gelukkig heb ik een leuke band met m'n manager en collega. Zij weten natuurlijk wel van m'n behandeling, kan ook niet anders. We staan heel vaak alleen, dus er moet geruild worden van dienst als ik weer een echo moet maken. Pff, sorry voor m'n lange verhaal. Het zit me zo hoog. Ik ben echt geen klaploper, maar solliciteren komt nu echt slecht uit. Iemand misschien tips??
Is het misschien een idee dat je zegt dat je momenteel met ziekenhuis behandelingen bezig bent, en dat je daarom pas na 31 januari gaat solliciteren? Hoef je niet te zeggen wat voor ziekenhuis behandelingen.
Persoonlijk zou ik niet eens reageren op dergelijke mails en gesprekken. Zij bepalen niet voor jou waar je gaat werken. Ik zou zelf dan ook aangeven dat je deze druk als erg onprettig ervaart en graag in je eigen tijd op zoek wilt gaan naar een functie welke bij jou past. Ik zou mij ook niet uitlaten over mn behandeling. Gaat ze helemaal niks aan. Veel sterkte meis!
Aangezien je nog onder contract staan en salaris ontvangt bepalen ze dat helaas wel. Je moet dan solliciteren in wat normaal je werktijd is anders krijg je werk weigering aan je broek. Ik zou ook voor de optie gaan dat je medische behandelingen ondergaat tm maand X en daarna graag gaat solliciteren. Lijkt mij de enige optie.
Ik vind het lastig in hoeverre ik moet aangeven om wat voor behandeling het gaat. Kunnen ze me dwingen tot openheid van zaken? weet niet zo goed wat ik moet zeggen als ze doorvragen, want dat gaan ze ongetwijfeld doen... Ben bang dat ze vervelend gaan doen. Kan nu wel allemaal slechte sollicitatiebrieven de deur uit doen, maar dat voelt ook niet goed. Vind deze situatie echt vervelend.
Dat jij aangeeft nu medische behandelingen te ondergaan is echt voldoende. En een beetje zichzelf respecterende werkgever gaat daar ook niet bot op doorvragen. Ondanks het feit dat het ze geen zak aan gaat, had ik het in jouw geval ook gemeld. Dan is het voor je werkgever duidelijk dat je nu even niet kunt solliciteren en is voor jou de druk van de ketel. Succes meis!
Sterker nog, wettelijk gezien mogen ze niet eens doorvragen om wat voor behandeling het gaat. Ik snap dat je je hier druk om maakt. Zit ook een beetje in hetzelfde schuitje alleen heb ik wel een keus. Het kantoor waar ik werk sluit haar deuren, hierdoor kan ik kiezen voor boventalligheid of meegaan naar de nieuwe vestiging 1,5 uur reizen. Dus dat speelt allemaal toch een beetje mee, en is natuurlijk niet bevorderlijk voor de behandeling.. Maar goed dat terzijde, ik zou idd ook gewoon aangeven dat je bezig bent met een medische behandeling waardoor je pas in x maand kunt beginnen met solliciteren. Mochten ze nu echt heel moeilijk doen, dan zou je altijd nog kracht bij kunnen zetten door het afgeven van een doktersverklaring.