Ik ben benieuwd naar ervaringen van mama's met een eigen zaak en een kleine. Mijn vriend en ik hebben een eigen zaak. We wonen boven onze winkel en als de kleine er is komt oma de 2 dagen oppassen en mijn vriend heeft een papamiddag. Verder zal ik bijspringen als dat nodig is. Ik ben alleen benieuwd of het in de praktijk ook zo gaat werken. Heb ik straks wel tijd om af en toe bij te springen of denken we daar te makkelijk over? We hebben een babyfone die via onze Iphone gaat dus we kunnen hem wel steeds in de gaten houden.
Wij wonen ook boven onze eigen winkel. Maar denk dat ik je niet echt een advies kan geven omdat wij een vuurwerk bedrijf hebben. Het is bij ons dus enkel de de laatste twee weken van december druk geweest. Moet zeggen dat ik dat best pittig vond met een dochter van ruim 3,5 jaar en onze kleine meid van 3,5 maand. De tijd die ik in de winkel Kon besteden was nihil. Maar nogmaals, onze situatiekaart ws niet te vergelijken. Succes!
Ik denk dat je er niet op kan rekenen. Wel dat je af en toe bij kan springen, dat zal vast weleens gaan, maar misschien net niet op de momenten dat het echt nodig is. Een baby is onvoorspelbaar, je weet nooit hoe het gaat. Maar ik zou zeker kijken hoe het loopt, misschien gaat het wel hartstikke goed.
Nee daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Maar mn vriend zegt dat er altijd wel een van ons 2 bij de kleine kan zijn. Het zou maar voor een half dagje zijn. Maar het is idd even kijken hoe het loopt.
Ik ben zelfstandige en ik vind het niet samengaan. Ik heb dan nog een zeer gemakkelijk kind, maar wat een voorganger ook zegt. Er is altijd wel wat. Is het geen tandjes, dan wil hij gewoon bij je zijn. Is het niet ziek, dan is het wel dat een dagje dat hij gewoon minder slaapt. Ene keer een on andere keer een off day. Er is geen peil op te trekken. Kleine gaat gelukkig 3 dagen naar kdv en op die dagen krijg ik veel gedaan. De overige 4 dagen, als hij er is, is gewoon ruk. Hij wil natuurlijk ook aandacht en heeft je liever niet uit zicht. Voor een paar minuten kan het wel, maar dan gaat hij naar je op zoek en wil gewoon bij je zijn. En dat is logisch, tot 4 jaar zijn ze gewoon nog erg op je gericht en kunnen ze zich nog niet heel lang zalf vermaken. Natuurlijk zal het 1 en ander ook te maken hebben dat ik nog kolf voor hem, dat werkt absoluut mee in de vermoeidheidsfactor. Ik heb mij maar bij neergelegd, dan maar even niet 100% in mijn werk geven.
Ook wij hebben een eigen bedrijf maar geen 'winkel' en wonen er niet boven maar 5 min er vandaan. Ik werk gewoon 3 dagen waarvoor we opvang hebben, de andere dagen ben ik met de kleine en als er toch iets gedaan moet worden spring ik achter mijn laptop als de kleine slaapt of in de avond. Voor ons is het ideaal, super flexibel juist als hij ziek is oid.
ook ik werk aan huis (zelfstandig) en doe dit in combinatie met m'n dochter tja,makkelijk is het niet, de ene dag makkelijker dan de ander de ene keer is ze rustig (ze mag tv kijken als ik bezig ben) en dan ligt ze lekker tv te kijken in haar luie stoel of ze zit in haar kinderstoel met boterham maar heb ook wel gehad dat ik de klant heb moeten afbellen om de afspraak te verzetten omdat ze in zo een "bui" was dat het totaal niet ging werken.... t'is gewoon niet makkelijk,maar ja soms heb je geen keus
Is het een optie om een draagdoek of ergonomische drager te gebruiken? Vaak zijn baby's dan rustiger omdat ze lekker tegen mama aanhangen en jij hebt je handen vrij. Baby op je rug (in het begin misschien nog niet) en je kunt klanten helpen... Misschien helpt de schattigheidsfactor zelfs nog om je omzet te verhogen...
@ bluesky:dat is zeker een optie! Die hebben we zelfs al klaarliggen. We hebben ook een extra box en wipstoeltje, het is in onze winkel allemaal erg gemoedelijk, dus ik denk dat de klanten er geen moeite mee hebben als de kleine daar ook is. Onze hond loopt er ook wel erns rond. Maar het is vooral afwachten wat de kleine er zelf van vindt.
Waar je voor moet waken is dat je niet te makkelijk wordt. Dus dat je op een gegeven moment kind zich boven laat vermaken en met babyfoon in de gaten houd, om zo "even" in de winkel te helpen. Ik heb dit zelf namelijk mee gemaakt. Mn ouders hadden allebei een winkel. Achter de winkel van mn moeder zat een woongedeelte. Hier zat ik vaak. Of in de gang. Tussen winkel en woongedeelte zat en traphekje. Mn moeder stond 9 van d 10x alleen. (Wol/hobbywinkel dus niet de hele dag door klanten gelukkig). Als ht rustig was dan mocht ik wel in de winkel. Maar, op een gegeven moment wordt je groter en ga je dingen uit de kasten en schappen trekken en werd ik dus achtet gezet. Om te spelen of voor de tv....
Wij hebben ook een eigen bedrijf. Manlief werkt op de weg, ik op kantoor. Ik werk vanuit huis, en doe dit zoveel mogelijk s avonds. Zo heb ik overdag de tijd voor mijn kids, huis en man En 's avonds kan ik rustig werken. Overdag heb ik natuurlijk wel eens een telefoontje of mailtje. Meestal zijn de kids dan erg rustig. Klanten zijn ook erg begripvol hoor. Laatst had dochterlief zich gestoten (ernstig) en begon te huilen. Klant zei, ik mail wel, ga maar naar je kleintje.
Ik had een uitzendbureau annex bouwbedrijf. Heb t verkocht toen ik 4 maanden zwanger was. Moeilijk te combineren met 1 kind en in mijn optiek al helemaal niet met twee. Mijn partner had niets met t bedrijf te maken. Ik deed t samen met mijn personeel. Vanaf t moment dat ik een positieve test in me handen had wist ik dat ik niet meer verder wilde. Ik vind de verkoop t beste besluit ooit en mijn man en oudste dochter ook. Ze stonden letterlijk De lambada te dansen met zijn tweeën. Ben een betere moeder en vrouw. Geen gestres en gehaast meer. Mama is altijd thuis en heeft overal tijd voor. Ik werkte met hart en ziel voor mijn zaak. Ineens was t weg... En voel me beter dan ooit !
Ik heb ook een eigen bedrijf, net zoals mijn man. Hij werkt vrij weinig dus dat scheelt...circa 1/2 dagen in de week...ik werk tot nu toe nog circa 60 uur per week..ben wel aan het afbouwen, maar werk voornamelijk thuis. Ik werk twee dagen op kantoor is circa 1,5 uur rijden hier vandaan...dat blijft ook gewoon zo, daar mijn man dan thuis is en kan hij de verzorging doen. Hij doet dat nu al van onze zoon van 5...elke maandag/woensdag/vrijdag breng en haal ik onze zoon van school...dat zal straks veranderen...mijn man brengt onze zoon naar school elke ochtend, ik haal hem wel op en dan is mijn man bij de baby... we hebben op dit moment nog de luxe en hopelijk zet dit ook zo door om onze kinderen niet naar de opvang te hoeven doen... het combineren is wat dat betreft perfect. maar het is en blijft een feit dat we niet weten hoe het met een baby gaat natuurlijk, maar we denken dat dat wel los loopt..en zo niet, dan passen we het e.e.a gewoon weer aan... wat wel echt gaat veranderen is dat ik NIET meer 60 uur per week ga werken, maar echt de maandag/woensdag/vrijdag tussen 9 uur en 13 te bereiken ben en daarna niet meer... ik kan tussendoor administraties doen etc etc als de kids op bed liggen...dinsdag/donderdag blijft gewoon mijn werkdagen van circa 6.30 uur t/m 14.30 uur...nee ik mag niet klagen
@ droebeltje: op de 2 dagen die ik echt werk komt mijn moeder, maar het gaat me vooral om de dagen dat ik even bij moet springen. Ik ben niet van plan om de kleine dan uren alleen te laten. Maar ik snap wat je bedoeld. Als ie klein is blijft ie nog wel in zn wipstoeltje, maar later natuurlijk niet meer! @ preciouskids: administratie wil ik idd ook zoveel mogelijk in de avond gaan doen. @son: ik ben ook echt niet van plan om 60 uur te blijven werken! Dat is niet vol te houden en wil ik ook niet! Ik wil wel de tijd voor mn kind hebben. @pcomama: tja hier is het ook even afwachten hoe het gaat lopen, maar het komt vast wel goed. Andere opa en oma hebben ook aangegeven om eventueel bij te springen.