Wanneer mag de nachtvoeding worden weggelaten?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door chocolaatje, 4 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Even een vraagje, mijn zoontje is nu 8 weken en weegt 3300 gram. Erg licht nog ja, maar hij is te vroeg geboren. Het gaat erg goed met hem, maar omdat de meesten allemaal wat anders zeggen wil ik het hier eens vragen.
    Tegen mij zeiden ze in het ziekenhuis en bij het consultatieburo eerst dat wanneer een baby boven de 3 kilo is je de nachtvoedng mag weglaten. Mijn zoontje krijgt nu overdag 6 voedingen en in de nacht eentje.
    Nu zeggen ze opeens dat hij het misschien nog niet aan kan om in de nacht niks meer te drinken. En dat je moet wachten tot hij zijn eigen niet meer meld? Tja, maar hoe lang kan dit nog duren? Begrijp me niet verkeerd, maar het begint me een beetje op te breken met die nachtvoeding, maar doe natuurlijk wat het beste is voor mijn zoontje!
    Maar wie moet je nu geloven? De ene zegt dit en de andere dat..
    Wat is jullie ervaring?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo,

Ik kan me je onzekerheid over alle verschillende verhalen goed voorstellen.
    Er is niet echt een vaste regel waarbij je kan zeggen dat je dan en dan de nachtvoding moet laten vallen.

Zeker bij volledig borstvoeding geven kindjes zelf aan wat hun behoefte is.

Ik zou zeker nog geen nachtvoeding overslaan. Als hij wakker wordt heeft hij het nodig. Zeker omdat hij vroeg is geboren heft hij juist alle energie nodig om lekker bij te trekken. Als je dan bedenkt dat er tijdens de nachtvoeding in verhouding meer per voeding wordt gedronken dan overdag is het zeker zinvol.

Normaal houden we aan dat kindjes tot een maand of 3 rond de 7 voedingen per 24 uur nemen. Dat ze 1 keer maximaal 6 uur slapen.

Afhankelijk van de groei van een kindje zal er een ritme ontstaan van minder voedingen en mogelijk met nachten waarin wordt doorgeslapen.

Dit is overigens ook erg kind afhankelijk. Het ene kind slaapt met 6 voedingen de nacht door, de andere wordt altijd om 3 uur wakker.

Uiteindelijk gaan alle kindjes doorslapen....wanneer.....tja als we dat wisten.....

Probeer zelf zoveel mogelijk slaap te pakken. Rust overdag lekker mee met je mannetje en duik er eens vroeg in. Of kolf een voeding af en laat iemand anders een keer de nachtvoeding doen terwijl; jij 1 nacht lekker kan bijtanken. Dat doet soms al zoveel wonderen.

Ik verbaas me overigens wel over de regel dat je na 3 kilo geen nachtvoeding meer hoeft te geven. Als je bedenkt dat een normaal op tijd geboren kindje tussen de 3 en 4 kilo is. Dan zou je volgens die regel al direct geen nachtvoeding hoeven geven...........dan gaan er echt dingen mis.

Dus probeer rust te pakken en ga lekker door met voeden. Ook in de nacht.

Succes meid!

Ilse

3. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Bedankt voor je reactie. Maar toch is het echt zo, mijn moeder bijvoorbeeld vertelde dat ze bij ons van begin af aan geen nachtvoeding hoefde te geven.
    Maar wij waren dan ook allemaal meer dan 3 kilo bij de geboorte.
    En ik geef flesvoeding, geen borstvoeding. (ik kan wegens omstandigheden geen borstvoeding geven helaas)
    Maar mij lijkt dat ze er toch een keer aan moeten wennen zonder nachtvoeding toch? Als je het blijft geven wennen ze er nooit aan lijkt mij.
    En ik probeer ook te slapen overdag maar het lukt niet zo.
    Ons zoontje is nu 8 weken oud, en al 6 weken thuis. De eerste 5 weken gingen prima, sliep goed enz.. Maar nu heeft ie ineens veel krampjes en huilt best veel dus slapen kan ik niet echt. Andere voeding geprobeerd en vanaf gisteren is er toch wel verbetering gelukkig, want het is echt zielig om te zien als mijn mannetje zo'n krampjes heeft.
    Maar ik vind het inderdaad vervelend dat er iedere keer wat anders gezegd word.. Ook werd er gezegd dat als ze ruim boven de 4 kilo zijn ze naar 5 voedingen overdag kunnen..
    Mijn zoontje krijgt nu overdag 6 voedingen en snachts 1. Om 6/10/13/16/19/22/ en 02.00.
    Maar straks moet ik naar het CB en dan overleggen we het weer.

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik dacht dat je vraag over BV ging omdat dit stukje van het forum alleen over borstvoeding gaat.

Voor vragen over FV kan je het best naar het CB gaan of naar de apotheker.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina