Hallo, Ik moet aanstaande woensdag weer aan het werk, 3 maanden na de geboorte van mijn zoontje. Ik geef borstvoeding en zal dus straks moeten kolven onder werktijd. Helaas geeft dat problemen. Ik ben al een week of 5 na de geboorte van mijn zoontje begonnen met kolven. Gewoon af en toe om wat te oefenen. Ik merkte al vrij snel dat ik de voeding na het kolven minder melk had. Zoontje bleef dan huilen om meer, maar er leek niks meer uit mijn borst te komen. Op advies van een lactatiekundige heb ik een paar weken geleden een kolf gehuurd bij Icare, een medela symphony. De lactatiekundige adviseerde me ook om in plaats van 3 of 4 uur te wachten met kolven, het om de 2 uur te doen. Werkte super, ik kolfde veel meer melk per voeding en met mijn productie leek niks aan de hand. Ik hield het bij 1 of 2 keer kolven per dag. Uiteindelijk heb ik zelf een medela kolf gekocht. Nu moest ik voor mijn werk een planning gaan maken van mijn dag. Ik moet op bezoek bij clienten (7 stuks), allemaal op minimaal 45 minuten reisafstand. Ik heb kolfmomenten ingepland om de 2 uur. Dat betekent dat ik 3 of 4 keer per dag moet kolven, in de auto op een parkeerplaats. Ik ben gisteren begonnen met het kolven op de tijden waarop ik vanaf woensdag moet kolven, mijn zoontje kreeg dan een fles met afgekolfde melk. Ik merk alleen vandaag al direct dat mijn productie toch weer terugloopt. Vanmorgen om 9 uur kolfde ik 160 ml, om 11 uur kolfde ik 170 ml en om 13:00 maar 110. Om 15:00 wilde zoontje weer drinken en heb ik hem aangelegd. Hij dronk maar kort en begon daarna te huilen. Andere borst aangeboden (hij drinkt altijd beide borsten) en ook die had hij in no time leeg. Ja.. en dan? Nu valt hij moeilijk in slaap, omdat hij nog honger heeft en slaapt hij maar heel kort, omdat hij weer wil drinken. Hij heeft nu om 15:00 gehad, om 16:00 en hij ligt nu alweer wakker in bed. Ik weet nu gewoon echt niet hoe ik het aan moet pakken met werken. Ik heb mijn werkdagen zo geprobeerd in te richten dat ik tussen 15:00 en 15:30 thuis kan zijn om mijn zoontje zelf te voeden (ik gebruik hier de tijd voor die ik voor borstvoeding of kolven van mijn werktijd af mag trekken), maar dat betekent alsnog dat ik 3 keer op een dag moet kolven en dus te weinig bij elkaar kan kolven om mijn zoontje van te voeden. Nu kan ik wel aan het einde van de dag, als zoontje slaapt, voordat ik naar bed ga kolven. Maar soms komt zoontje dan alsnog voor een voeding en kan ik die melk dus niet bewaren voor de volgende dag. Daar komt bij dat ik bang ben dat als ik het op die manier zou doen, mijn productie steeds verder terug zal lopen. Een heel verhaal, maar in het kort zijn mijn vragen: - hoe kan ik zorgen dat mijn productie toch goed blijft, ondanks dat ik veel moet kolven? - Loop ik door op deze manier te kolven risico dat mijn productie steeds verder terugloopt? - Stel dat het op de manier zoals het nu gepland is echt niet werkt, wat zijn dan mijn rechten? Of is het dan jammer en moet ik stoppen met borstvoeding geven? - Ik ga nu 5 dagen (3 volledige dagen en 2 ochtenden) werken in plaats van 4 volle dagen, zodat ik het kolven kan beperken, kan mijn werkgever me verplichten 5 volle dagen te werken (dus mijn uren nog meer verspreiden over de dag) zodat ik tussendoor naar huis moet om mijn zoontje zelf te voeden? Mijn clienten wonen op grote afstand, dus mijn kolfrecht qua uren heb ik er dan zo doorheen.. Alvast bedankt!