Onbedoeld afvallen en borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Trees, 5 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

Trees Niet meer actief

Bij mijn dochter ben ik als gevolg van een ontstoken schildklier (thyreoïditis) in korte tijd extreem veel afgevallen. 35 kilo in 3 maanden tijd. Doordat ik tijdens de zwangerschap juist een zeer trage schildklier had, had ik genoeg vet op de botten om wat te missen.

Ook tijdens deze zwangerschap werkt mijn schildklier nauwelijks. Hier word ik wel voor behandeld, maar tot nu toe met weinig effect. De internist heeft aangegeven dat ik er ernstig rekening mee moet houden dat ik weer een schildklierontsteking ga ontwikkelen en dus weer extreem afvallen.

Bij mijn dochter ben ik blijven voeden. Ik heb er toen bewust voor gekozen om geen betablockers te gebruiken tegen de symptomen van de ontstoken schildklier. Erg prettig was dat niet en daarnaast maak ik me toch wel zorgen over de afvalstoffen die in de moedermelk terecht komen door het afvallen. Hoe schadelijk is dit?

Ik vind borstvoeding zeer belangrijk, maar het moet niet zo zijn dat mijn kind er schade van ondervindt. Welke mogelijkheden heb ik? Kan ik gewoon blijven voeden als ik veel afval en geen schadelijke medicatie gebruik? Zijn er nog andere opties?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi.

Als je afvalt gaat je lichaam ketonen uitscheiden (afvalstof) en dit kan schadelijk zijn voor je kindje in hoge concentraties.

Ik weet niet hoe dit zit bij een schildklierontsteking.

Wat betreft medicijngebruik, zou ik eerst moeten weten welke medicijnen je gebruikt/gaat gebruiken. Veel medicijnen kan je veilig gebruiken bij bortsvoeding.

Het evt. schadelijke effect van een schildklierontsteking op de borstvoeding en je kindje zou je met je gynecoloog kunnen overleggen.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina