stagiaire bij gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door tuc, 24 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

stagiaire bij gastouder

1. ja, mits/omdat

2. nee, omdat

3. anders

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.
    Hoe denken jullie over een stagiaire bij je gastouder?
    Waarom zou je dat wel of niet willen.

Je mag er vanuit gaan dat de stagiaire natuurlijk netjes komt kennismaken.

2. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Waarom niet, denk ik eigenlijk! Ten eerste krijgt je kind meer aandacht, en die stagiaire moet het tenslotte ook leren.
    Ik vraag me oprecht af waarom iemand het niet zou willen. Niet als aanval hoor, ik ben echt gewoon benieuwd.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik zie ook geen probleem toch? Op het kdv komen ook stagiaires, een go is niet anders.

Ik zou het iig geen probleem mee hebben.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb in mijn omgeving ook navraag gedaan, en daar heb ik een reden gehoord waarom iemand het bij een go niet zou willen...ik noem de reden expres nog even niet, om de poll niet te beinvloeden, maar kom er op terug;)

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Ik zou het juist graag willen, maar dan wel onder voorwaarde dat de stagiaire niet alleen staat.

6. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.442
    372
    83
    in een huis
    Het enige wat ik mij kan voorstellen. Go brengt kindje naar bed en stagiaire is even alleen zonder toezicht. Persoonlijk zie ik het probleem niet zo. Juist veel meer aandacht voor de kindjes!

7. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Geen problemen mee als mijn zoontje bij een go zou zitten met een stagiaire. Maar zelf ben ik een go en zou ik liever geen stagiaire willen.

8. tuc

tuc Niet meer actief

ja daar mag je vanuit gaan, dat mag nl nooit, ook niet op een kdv.

het gebeurt natuurlijk wel dat de go een kindje op bed legt en de stagiaire beneden is met andere kindjes. Alleen is er in dat geval juist meer toezicht omdat als de gastouder alleen was er niemand beneden was.

9. tuc

tuc Niet meer actief

wil jij ook eens aangeven waarom je dat niks vindt?

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Nee, klopt, maar daar spelen mijn slechte ervaringen weer op met gastouders.

11. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Omdat ik bij de mensen thuis werk. 2 dagen verschillende gezinnen.
    Ik heb dus geen zin/tijd om en de kinderen volle aandacht te geven en de stagiare. Ik heb de opleiding gedaan en het je was er als begeleider toch wel lang en vaak mee bezig.

12. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik zou het niet erg vinden. Ik zou alleen niet willen dat ze niet volledig alleen staat. Als de go even een kindje naar bed brengt ofzo is dat niet erg, ik bedoel echt 'weg' weg.

Als ik kijk naar de stagiaire die nu bij mijn dochter op school loopt die is zo leuk bezig met de kindjes. (Duitse Kindergarten, kan als opvang en voorloper op school gezien worden) er is nu gewoon tijd voor extra individuele aandacht en dat vinden de kindjes geweldig.

13. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Ben benieuwd!

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb voor een gastouder gekozen (en niet voor een kdv) omdat ik niet wil dat er verschillende mensen/teveel mensen in aanraking komen met mijn kind. Ik ben erg beschermend en kies een gastouder uit op basis van mijn gevoel, de normen en waarden, gedrag en mijn mensenkennis. Hierbij stel ik best wel een aantal eisen waaraan mensen moeten voldoen. Ik heb dan geen zicht op stagiaires; dus vanuit dat principe heb ik het liever niet.

MAAR... Ik ben erop teruggekomen. Mijn gastouder heeft een stagiaire (en zelfs al eentje gehad) en ik vertrouw erop dat ze haar opleidt naar de normen/waarden die bij haar passen. Bovendien zijn de extra handen en aandacht alleen maar goede hulp voor haar. Ze blijft er te alle tijden bij en kan dankzij de stagiaire nog meer leuke dingen met de kinderen doen. Ze kan het fruit snijden en geven of het verhaaltje voorlezen of zulk soort dingen uitbesteden aan de stagiaire, waardoor ze tijd heeft voor andere dingen. Dus al met al is een stagiaire wel een winst voor de gastouder. Vanuit dat oogpunt vind ik dat je als ouders zijnde stagiaires moet toelaten. Ook omdat ze het zelf moeten leren (al heeft dat voor mij verder geen toegevoegde waarde; maar is dat aspect voor hun waardevol).

Waar ik wel een hekel aan heb is als iets last-minute gebeurt. Zoals op zondag mailen dat er maandag een stagiaire begint. Ik wil liever de gelegenheid hebben om kennis te maken; een praatje maken etc. Ik vind het nog steeds ontzettend belangrijk om te weten wie er met mijn kind omgaat en op wat voor manier en dat soort dingen. Ik snap dat het mijn keuze niet is, maar kennis maken hoort er dan wel bij.

15. misa

misa Niet meer actief

Geen moeite mee! Mits de gastouder een goed gevoel boj de stagiaire heeft.

Ik ben zelf gastouder en heel misschien wil ik wel een stagiaire in de toekomst. Fijn die extra paar handen en extra aandacht in drukke momenten. Maar ergens levert het ook wel weer extra werk op.. :) Dus voorlopig hier niet..!

Ik ben wel benieuwd naar het argument om het niet te doen tuc!

16. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Lijkt mij heel fijn
    Extra aandacht, extra paar handen en ogen.
    Als ik mijn go vertrouw, ga ik er vanuit dat ze goed omgaat met haar stagiaire, haar go normen en waarden bijbrengt indien nodig, en haar op haar manier laat werken.
    Extra aandacht is altijd goed!

17. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Geen probleem. Ik vind dat mensen het moeten leren. En ik ga er vanuit dat de GO een goede selectie maakt en toezicht houdt.

Maar ik hoor vaak dat ik erg makkelijk ben met dat soort dingen. Van mij mogen ook een hele rits artsen in opleiding erbij komen staan ;)

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Geen probleem! Mijn go heeft altijd stagiaires. De stagiaires staan nooit alleen, zijn nooit zonder toezicht met de kinderen (tot het punt waar alleen de go ze naar de wc mag brengen) en de kinderen hebben meer aandacht en speelkameraadjes. Ik juich het alleen maar toe!

Maar de voorwaarde is natuurlijk wel dat ik mijn go 1000% vertrouw en dat ze heel consciëntieus met de regels is.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Het argument om het niet te doen...is ongeveer door joycey benoemd. De twee die ik ken die het dus absoluut niet willen gaven aan dat zij voor een go kiezen ipv een kdv omdat ze de verzorgers van hun kinderen persoonlijk uit willen kiezen. Het ging niet zo zeer om een beperkt aantal..als zij op een kdv zelf de leidsters konden kiezen was dat ook prima geweest. Maar ze hebben bij verschillende go's gesprekken gevoerd en daaruit degene gekozen die hen aan sprak. Met een stagiaire vinden zij dat dat dus niet zo is. Zij kunnen de stagiaire niet kiezen. Net als op een kdv waar je een keuze maakt op basis van pedagogisch beleid, sfeer, indruk e.d. Je kunt dar nooit bewust voor bepaalde leidsters kiezen waar je bv eerst een gesprek mee hebt gehad. (Tenminste ik heb dat nog nooit gehoord)

20. misa

misa Niet meer actief

Ik snap het argument tuc. Al vind ik het zelf misschien ietwat overdreven. De gastouder is de sturende factor, dus zullen dingen op haar manier gaan.
    Zijn het ouders binnen jouw opvang die er zo over denken?
    Je zou je vraagouders eerst kunnen vragen wat ze ervan vinden voor je de keuze voor een stagiaire maakt.

Deel Deze Pagina