Hallo iedereen! ik heb echt even hulp nodig. Dacht deze website is er wel goed voor. Ik heb een vast contract bij een callcentre en werk 32 uur per week. Het ging altijd goed ik werk in december daar 4 jaar voor. Nu opeens beginnen hun met dat ik avond diensten moet draaien tot 20:00 en als ik dat niet doe ik niet flexibel genoeg ben en dat ze mij dan kunnen ontslaan. Ik heb vanaf week 10 al last vanbekkeninstabiliteit loop er ook voor bij de fysio en de dokter heeft mij daarvoor toen doorverwezen. Heb dit ook aangegeven op mijn werk om te kijken voor een andere stoel deze heb ik nu maar werkt ook niet alles doet nogsteeds pijn ook al zit ik pas net een kwartiertje dan is opstaan alweer pijnlijk. Wat moet ik nou doen? Ik kan ook in de ziektewet gaan en heb ook het gevoel dat ik geen andere keuze heb nu. Ik heb het geld in ieder geval echt nodig en kan het echt niet hebben dat ik ontslagen word. Avonddienst is voor mij echt te laat en dat gaat mij echt niet lukken dit zou dan beteken dat ik dan pas, als ik geluk heb, om 21:45 thuis ben savonds en dan de dag erna moet ik om 07:00 alweer richting werk dit kan ik echt niet. HELP! Grtjes Desi
Als zwangere hoef je in principe geen onregelmatige diensten te werken. Of die avonddiensten bij jullie daar ook onder vallen weet ik niet. Ik zou het eens proberen bij het ministerie van Sociale Zaken - minszw.nl. Op de site staat meestal goede en duidelijke informatie en als je niet precies het antwoord op jouw vraag kunt vinden, kun je ze ook bellen. Het is altijd goed om te weten wat je rechten (en plichten) zijn, en daarna een gesprek aan te gaan met je werkgever. Je zult er uiteindelijk toch samen uit moeten komen! enig idee waarom hij zo moeilijk doet? was hij eerder al ontevreden en heeft hij nu een stok gevonden om de hond mee te slaan, of heeft hij geen zin in 'gedoe' met een zwangere? dat laatste is meestal heel erg onterecht; veel werkgevers denken dat het veel ingewikkelder en duurder is dan dat het echt is.
ik denk zelf dat het is omdat zij liever geen mensen meer op contract willen hebben maar alleen uitzendkrachten. Bedankt voor de tip! Grtjes Desi
Helaas staat het daar niet duidelijk tussen wel dat ik recht heb op regelmatige werktijden maar mijn teamleider gaf aan dat als ik 1 of 2 avonddiensten doe dat nog steeds regelmatige werktijden zijn. Kan er niet echt veel mee bouw echt haat op nu tegen mijn werk. grtjes desi
Ben je lid van een vakbond? Dan zou ik daar even kijken (misschien staat er ook wel meteen beschikbare info op fnv.nl oid). Ik was van mening dat je helemaal geen avonddiensten hoefde te draaien als je zwanger bent. Je hebt trouwens sowieso recht op extra pauze als je zwanger bent.
ze hebben het alleen over nachtdienst en regelmatige werktijden maar uitgebreider dan dat staat het er helaas niet. wel bedankt voor de tip! Grtjes Desi
Wat gemeen zeg... Misschien is het verstandig een gesprek aan te gaan met je manager waar dit ineens vandaan komt? En dat is echt niet een geldige reden voor eventuele ontslag, dat je niet flexibel genoeg bent (in hun ogen). Denk dat dat meer "bangmakerij" is. Dat je het dan toch gaat doen. Ik zou echt even een gesprekje voeren met je manager, dat je het idee krijgt dat ze je "treiteren" en zo minder plezier krijgt in je werk. (en ondertussen uitzoeken bij Jurofoon oid of dit allemaal kan...kost je wel geld, maar nooit zoveel als bij een jurist, ik heb hier in het verleden veel aan gehad!) www.jurofoon.nl
Ohja super rechtsbijstand daar kan ik natuurlijk ook gebruik van maken voor vragen en dergelijke. Bedankt voor je tip! Grtjes Desi
Is er in je contract opgenomen dat je beschikbaar moet zijn voor avonddiensten? Indien dit het geval is zul je er vrijwel niet onderuit komen tenzij deze diensten niet redelijk en billijk zijn. Wanneer er dus in je contract opgenomen staat dat je je beschikbaar moet stellen voor avonddiensten en jij weigert deze te draaien hebben zij een reden voor ontslag: werkweigering. Indien het niet in je contract is opgenomen dan mag jouw werkgever jouw hiertoe niet dwingen, zeker niet wanneer in je in verwachting bent. Zwangere artsen, verpleegkundigen etc... moeten ook avond en nachtdiensten draaien, zo staat ook in hun contract en CAO. Wel mag je een extra pauze nemen en moet je werkgever een rustplekje voor je inrichting met een bank of bed waar je in de pauze even op kunt rusten. Als jouw werkgever dit geen probleem vindt kun je de avonddiensten draaien. Zo laat de werkgever goed werkgeversschap zien en is er naar de wet geen echte reden om jou die avonddiensten niet te laten draaien. Succes
Vind de term werkweigering wel extreem... Als ze vuil zijn zullen ze het idd zo willen spelen.. Maar dan zullen ze alsnog een zware dobber krijgen als ze ontslag gaan aanvragen bij het CWI. Zo simpel gaat dat niet... en tijdens zwangerschap al helemaal niet!!!
De meeste werkgevers spelen vieze spelletjes als het op ontslag aankomt. Maar het neemt niet weg dat je WEL ontslagen mag worden tijdens je zwangerschap om gegronde redenen en niet om discriminatoire redenen zoals zwangerschap. Zoals ik al zei, wanneer er in het contract is opgenomen om beschikbaar te zijn voor avonddiensten en zij weigert deze is het feitelijk werkweigering. En hebben zij een gegronde reden om te ontslaan. Wel zal de werkgever een ontslagvergoeding moeten betalen aangezien zij daar al 4 jaar werkt en dus een vast contract heeft.
Wat ik er nog aan toevoegen wil is wanneer zij ontslagen wordt omwille van werkweigering zij niet gerechtigd is tot een ww uitkering. Het UWV is daarin heel streng, werkweigering is werkeloos door eigen schuld. Zij zal haar ontslag moeten aanvechten. Echter ligt de bewijslast dan bij haar. Zij moet kunnen aantonen dat het geen werkweigering is. Dan oordeelt de kantonrechter hierover echter in deze langslepende procedure heeft zij geen inkomen en is zij ook niet zeker om deze te krijgen daar dit afhankelijk is van de kantonrechter.
Ik weet niet of je onder een CAO valt, maar daarin moet volgens mij staan hoe dit geregeld is qua werktijden als je zwanger bent. Ik werk in de jeugdhulpverlening (24/7) onder CAO gehandicaptenzorg en daarin staat vermeld dat ik niet meer onregelmatig hoef te werken en geen bereikbaarheidsdiensten hoef te draaien..
In onze CAO staat alleen maar dat je recht hebt op zwangerschapsverlof verder staat er helemaal niks in waar je recht op hebt als je zwanger bent en ziek word of ook maar iets anders dan het verlof. Het is niet fijn als je zo een CAO hebt je hebt daar echt niks aan helaas. Grtjes Desi ps ik zal vanavond even mijn contract nakijken.
meid wat erg om dit te horen. helaas heb ik ook in het zelfde schuitje gezetten. ze kunnen je niet snel ontslaan,want als zwangere sta je sterkt. ga het goed uitzoeken en laat je niet snel bang maken door de ander dames. zoek bij fnv bondgenoten onder zwanger en ander als je lid ben bel ze ff op. helaas zit ik nu zonder baan, want ik kon niet meer terug en de werksituatie was zodanig ontwricht dat de rechter besloot het contract te beeindigen. helaas ben ik ook mijn kindje verloren en ze had een defectje,maar het kwam niet door de stress die het met zich mee bracht. verloskundige zei dat de kleine er niets van merkte. ik weet uit ervaring wat een druk op je ligt en praat er met je verloskundige en dokter er over. neem ook alvast rechtsbijstand in de arm. ik citeer uit een fnv werk en prive uit maand 5 dat je recht hebt op extra pauze of minder werken in ploegendiensten. win snel goede info voor je in zodat je rustiger ervan wordt en luister goed naar je lichaam. niet iedereen werk op hetzelfde tempo door en kan het niet opbrengen om de uren te werken die ze deden. helaas was ik erg eigenwijs en heb niet goed naar mijn lichaam geluisterd. meid veel succes en sterkte, maar geniet lekker des te meer van je kleine wonder. liefs van mij
Laat je niet gek maken hoor! Ze kunnen je echt niet "zomaar" ontslaan. Even goed je contract nakijken, even de arbo bellen en je verder niet te veel zorgen maken. Een zwangere werkneemster met vast contract is niet zomaar te ontslaan hoor. Ik heb ook een "fijne"baas die het niet zo leuk vind dat ik zwanger en ziek ben...maar de arbo en het UWV staan achter mij....