Ik heb echt gerookt als een ketter, meer dan een pakje per dag. Toen wij besloten om voor een kindje te gaan ben ik gestopt. Mij vriend rookte sowieso niet. Tot op heden ben ik nog steeds gestopt, nu 4 jaar later en ondanks dat ik er af en toe nog steeds moeite mee heb vind ik het een rot gezicht om een moeder die samen met haar kind loopt een sigaret in haar handen heeft. Dus ik zou zeggen stop en begin er nooit meer aan, ook niet op feestjes of wat dan ook
Ik rookte voor mijn zwangerschap ook , zelfs toen ik in de mmm zat heel stom ik weet het. Toen raakte ik twee keer zwanger ging mis , ik rookte niet. Elke keer weer begonnen na de miskraam. Derde zwangerschap van mijn zoontje , gestopt met roken op dag van de positieve test. Ging me eigenlijk heel goed af , had er weinig moeite mee. Alleen toen het warmer werd en wij veel op terrasje ed gingen zitten kreeg ik het moeilijker maar toen dacht ik ach ik ben nu al 34 weken gestopt met roken die 6 weken red ik ook nog wel. 2 weken na mijn bevalling weer begonnen met roken , was op de zaterdag en ik hoor mezelf nog zeggen tegen vriend : ik ga geen pakjes kopen en rook alleen afentoe een sigaretje in weekend of feestje van jou. Nou ben gelijk begonnen met roken en rook nu weer als van ouds. Niet binnen , niet bij mijn kind (en Stiefodchter) en al helemaal niet achter de kinderwagen. Toch baal ik er soms van , ik vind het stinken en dat ben ik me gaan beseffen toen ik niet meer rookte en wel mijn vriend en collega's rook. Maar goed toch wil ik roken dus stoppen gaat toch niet. Wel zal ik gelijk weer stoppen bij een volgende zwangerschap.
Ik rookte ook voor mijn zwangerschap en ben de dag na de positieve test gestopt. 3 dagen na de bevalling ben ik weer begonnen. Stom? Misschien. Zonde? Nee, want ik heb er 9 maanden lang ontzettend veel moeite mee gehad. Ik ben tijdens mijn zwangerschap nooit in de verleiding gekomen omdat mijn wil om mijn kind niet op te zadelen met mijn verslaving veel sterker was, maar ik heb wel regelmatig een instortmoment gehad en droomde toch zeker 2 keer per week enorm levendig dat ik toch weer een sigaret opstak. Ik ben puur en alleen gestopt voor mijn zwangerschap en dat kon ik merken ook. Dat mijn kleren weer lekker roken boeide me niet, dat ik geld overhield deed me weinig en ik voelde me er fysiek ook niet beter door. Ook dat ik meer tijd overhield toen ik niet meer rookte kon me absoluut niet raken. Het voelde dus echt niet als een pluspunt en het was puur mijn tijd uitzitten tot na de bevalling. Wel heb ik toen zoonlief er eenmaal was het even aangekeken hoe het was om niet te roken, maar helaas, ik vond het niets. Ik rook niet in huis, niet bij hem in de buurt en al zeker niet achter de kinderwagen. Ik wil absoluut weer gaan stoppen, maar op een moment waarop ik er zelf genoeg van heb, al dan niet omdat ik mijn zoon het goede voorbeeld wil geven, en dus stop uit vrije wil. Dat is in mijn ogen namelijk de enige manier om echt gestopt te blijven!