Hallo, Ik heb een vraag; ik ben afgelopen maart 2007 bevallen van een prachtige dochter. ik heb haar tot 25 augustus borstvoeding gegeven. Omdat ik meteen naar het buitenland moest omdat mijn vader op sterven lag heb ik haar geen borstvoeding meer gegeven. Ik heb daar mijn borsten gekolft met de hand. (Waarschijnlijk heb ik alleen de druk eraf gehaald). Mijn dochtertje bleef bij haar papa in Nederland en kreeg meteen nadat ik weg was Nutrilon 0 tot 2 maanden. Toen ik terug kwam (5 september) bleek dat ze niet genoeg had aan mijn borstvoeding...later kwam ik erachter dat ik zwanger was ( gepland). Mijn borstvoeding liep terug. Waarschijnlijk omdat ik zwanger ben en omdat er veel stress was rondom mijn vader en ook nog eens niet goed heb kunnen kolven in het buitenland. Ik zou graag weer borstvoeding willen geven. Ik had erg veel melk en vraag mij dan ook af....zou ik mijn meisje weer borstvoeding kunnen geven? Volgens mijn moeder is het niet goed om een kind weer aan de borst te nemen die er al een paar weken van af is. Aangezien mijn moeder 13 kinder op de wereld heeft gezet ( ja je leest het goed..13) geloof ik haar. Mijn collega ( die docent in de zorg is) zegt dat het onzin is? Ik weet nu niet echt waar ik aan toe ben. Als het aan mij ligt leg ik mijn meisje gewoon heel vaak aan de borst en kan ik straks als de andere kleine in april komt ook borstvoeding geven. Kunt u mij alstublieft advies geven? Groetjes Najet p.s. sorry dat het verhaal een beetje lang is. @de tweede komt in april!@
Beste Najet, Jij kunt best proberen om je kind weer aan de borst te krijgen. men noemt dit relactatie. wel zijn er een aantal factoren die meespelen en die je zeker mee moet nemen. wanneer je je borstvoedingproductie weer wilt stimuleren doe je dit door je kind vaak aan te leggen. zeker om de 3 uur. vaker mag. Ook wordt er aangeraden om je kind ook 's nachts aan te leggen. wanneer je kind niet in de buurt is kolf je op het tijdstip dat het anders gedronken zou hebben. sommige kinderen die van de borst af zijn hebben moeite met het weer aan de borst drinken. ze zullen de borst weigeren. probeer een kind iedere keer aan te leggen, dwing het niet. leg het tussendoor zo vaak als kan op je blote huid. dit stimuleerd weer om de borst te gaan zoeken. echter je zwangerschap kan ook nog een probleem vormen. jou lichaam is zich momenteel aan het voorbereiden op de nieuwe baby. vaak zie je wanneer je nog een kind aan de borst hebt wanneer je zwanger wordt de melkproductie verminderd. het kan nu dus ook zijn dat de melkproductie langzamer op gang komt dan bij iemand die niet zwanger zou zijn. ook heeft je melk een andere smaak wanneer je zwanger bent. dit kan ook weer een reden zijn dat je kind de borst weigert. als laatste moet je je goed realiseren dat relactatie heel wat van je vraagt. veel doorzettingsvermogen, vaak voeden.
Dank je wel voor je antwoord ( waar ik veel aan heb!) Doorzettingsvermogen heb ik...dus ik ga ervoor! Nogmaals bedankt! Groetjes Najet @de tweede komt in april@