Weer borstvoeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by emmen88, Mar 17, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emmen88

emmen88 Actief lid

Sep 1, 2014
    364
    469
    63
    Hoi, ik heb een beetje een aparte vraag misschien. Onze 4 kids hebben allevier tussen de 15 en 22 maanden borstvoeding gehad en waren echt grootverbruikers. Kwamen laat in een ritme, kwamen lang de nachten nog, vielen veel in slaap aan de borst en slecht zelfstandig.
    Ik vond het prachtig en heb het met liefde gedaan. Maar nu ben ik onverwachts zwanger geraakt van een 5e en we gaan ervoor hoor maar moet echt enorm aan het idee wennen. Ik krijg gewoon een beetje paniek als ik denk aan het hiervoor genoemde rijtje en overweeg om bij de 5e voor kunstvoeding te gaan. Ik hoor om me heen dat deze kinderen sneller doorslapen, je makkelijker zelf een avond weg kan en eerder in een ritme zitten. Mag ik wat ervaringen van beide kanten? Ik reageer nu vanuit paniek dus misschien zie ik het ook te rooskleurig hoor, vandaar mijn behoefte aan wat meningen van buitenstaanders:)

2. Shalom

Shalom Niet meer actief

Allereerst gefeliciteerd, ook al is het onverwacht het blijft een wonder!

Hier beide ervaringen. Kunstvoeding omdat borstvoeding niet ging en (ruim) anderhalf jaar borstvoeding. Hier was er geen verschil in wel/niet sneller doorslapen wat voeding betreft. De eerste weken vond ik kunstvoeding makkelijker omdat ik kon zien wat de kleine dronk (hoeveelheid) en het was makkelijker uit te besteden (ook al vond ik dat geen voordeel, ik wilde het zelf doen:oops:). Na de eerste weken vond ik juist de borstvoeding makkelijker toen ik en de kleine goed afgestemd waren. Altijd bij je en beschikbaar ipv zeulen met poeder en flesjes en warm water zoeken.

3. Lara123

Lara123 Actief lid

Oct 27, 2013
    161
    43
    28
    Noord-Holland
    De oudste kreeg bv, vanaf 7 maanden kv erbij. Ze is nu bijna 10 en slaapt nog steeds voor geen meter. De 2e heeft bijna 2 jaar bv gehad, goede slaper. De 3e 14 maanden bv gehad. Sliep vanaf een maand of 9 echt prima en dat is nu met kv niet anders. Ik denk dat ze met kv zeker sneller in een ritme komen, meer voeding in 1x, geen clusteravonden etc. Maar of het ook daadwerkelijk helpt bij doorslapen weet ik niet. Mijn omgeving geeft allemaal kv en daar wisselt het ook heel erg, ene kind slaapt goed, andere kind niet. Je kunt ervoor kiezen om gewoon te starten met de bv en als je er klaar mee bent over te stappen op kv.nu zwanger van de vierde en ga zeker weer starten met bv, maar merk ik dat het me uitput stap ik over, al is het maar om het niet allemaal zelf te hoeven doen. Ik weet niet hoe je productie normaal gesproken is, maar je zou evt. Ook vanaf een paar weken 's nachts gekolfde melk kunnen laten geven door je partner. Mijn productie is eigenlijk altijd prima dus ik zou die voeding dan ook echt kunnen skippen en doorslapen. Gefeliciteerd en succes!

4. Shalom

Shalom Niet meer actief

Die ervaring heb ik niet. Ook met kv clustermomenten gehad. En een keer met bv juist veel minder clustermomenten. De bv kindjes sliepen met 2,3 maanden door behalve de jongste, maar dat was met kv waarschijnlijk niet anders geweest. Lag aan wat anders. Ritme is de eerste weken toch ver te zoeken over het algemeen ongeacht de voeding.
    Borstvoeding vond ik wel fijner in de krampjesperiode, makkelijker verteerbaar en fijn als ze elk uur gevoed wilden worden. Lekker liggend voeden met de baby.

5. Lousanne

Lousanne Niet meer actief

Deze afweging herken ik heel erg van toen ik zelf ongepland zwanger was van de 4e. Ik heb zelf borstvoeding gegeven en ook het 'gedoe' gehad wat jij beschrijft. Vriendinnen van me die kunstvoeding gaven zaten inderdaad veel sneller in een ritme en sliepen ook echt sneller door. Dus wat dat betreft klopt mijn ervaring met wat je zegt.
    Is het een idee om eventjes borstvoeding te geven? Paar weken of maanden, zodat je ze in de allerbelangrijkste periode net na de geboorte toch de goede antistoffen meegeeft, anders voel je je daar misschien schuldig over? En dan overgaat naar kunstvoeding. Dat was mijn plan initieel ook, maar door die ellendige hormonen lukte het toch niet om te stoppen en zit ik nu alsnog met een kind van bijna een jaar die niet doorslaapt haha

Share This Page