Hoi hoi, Ik ga beginnen met kolven en heb nog wat vraagjes. Voor het steriliseren gebruik ik een magnetronsterilisator - Hoe vaak steriliseren jullie de (hand)kolf en flessen? - En als je spullen gesteriliseerd hebt en een tijdje niet gebruikt hebt, moet je ze dan weer opnieuw steriliseren of blijft het dan steriel?
- Hoe vaak steriliseren jullie de (hand)kolf en flessen? Wij sterilisteren de kolf en het flesje elke 24 uur ! - En als je spullen gesteriliseerd hebt en een tijdje niet gebruikt hebt, moet je ze dan weer opnieuw steriliseren of blijft het dan steriel? Meningen verschillen daarover. Maar wij steriliseren dus elke 24 uur en bewaren de spullen in de koelkast. Stel ik besluit vandaag toch niet te kolven en het flesje toch niet gebruiken. Dan koken wij het gewoon opnieuw weer uit, dit is omdat ons uitgelegd is dat het na het steriliseren 24 uur te gebruiken is, en het ook een erg fijn gevoel geeft voor mij. Hoor ook veel hier op het forum dat het helemaal niet meer nodig is of dat het als je het niet gebruikt tot een dag of 3 kan bewaren en gebruiken zonder weer te steriliseren ! Liefs, Hanneke!
Hier ook elke dag steriliseren en na elke keer kolven afwassen in heet sop en daarna afspoelen en afdrogen... Ik bewaar gesteriliseerde flesjes ook maar 24 uur in de koelkast.
Dat over lege gesteriliseerde spullen in de kk bewaren heb ik niet eerder gehoord. Ik bewaar ze onder een schone theedoek. Mijn kraamhulp zei dat het water hier tegenwoordig zo goed van kwaliteit is dat het beleid veranderd is. Ze zei dat je 1 keer per week(!) moet steriliseren. Verder was het genoeg om alles na ieder gebruik af te spoelen, dan met een sopje schoonmaken en dan wee af spoelen!
Na ieder gebruik van het kolfapparaat, de melkcups e.d. gaan deze de magnetronsterilisator in. Wel zo hygenisch en ook super makkelijk; bij 't volgende gebruik pak ik meteen schone spullen
Ik steriliseer ook iedere 24 uur, maar dan vooral omdat de melk soms de vriezer in gaat. Wanneer ik alleen kolf voor "direct gebruik", vind ik iedere dag kolven niet nodig. Tijdens een werkdag spoel ik de kolf na gebruik eerst af met koud water, daarna met een sopje. Door eerst te spoelen met koud water gaat de melk beter weg, dan direct met heet water.
Als je de melk wilt bewaren moet je echt elke 24 uur alles wat met de melk (behalve je borst en je baby) steriliseren hoor! Zo voorkom je infecties, bacterieel en spruw.
Moet?? Hier werd echt gezegd 1 maal per week, omdat tegenwoordig het water in NL van een hele goede kwaliteit is. Dus het was genoeg om het voor gebruik af te spoelen met water, dan met een sopje en dan weer met water.
zo is het mij ook uitgelegd.. gewoon schoonmaken met water/sopje/water..dan goed afdrogen met schone doek.. maar ook ik kook alles elke avond uit.. is meer een gevoel...en ik neem t zo mee.. na de vaat zet ik een pan op en doe alles erin.. na de koffie droog ik alles goed na en zet ik t in de koelkast...
Hmm, dan ga ik het ook maar in de koelkast zetten! Had er echt nooit eerder van gehoord! Ik bewaar het btw ook maar max 24uur in een flesje in de kk en dan gaat het in een ijsblokjeszakje in de vriezer.
Kolf elke dag, want de melk bewaar ik soms max 3 dagen in de koelkast. Fles wordt 2x per week gebruikt en wordt nadat ie is gebruikt gesteriliseerd, daarna niet weer. Op droge en schone spullen groeit niks (is immers geen voedingsbron) dus als je het een dag of wat niet gebruikt vindi k opnieuw steriliseren overbodig.
Ik ben erg spruwgevoelig en pas met ruim 3 maanden is de spruw weggegaan, dus ik steriliseer nog steeds alles na elk gebruik. Heb op mijn werk een magnetronsterilisator aangeschaft (kolf 3 x) en dat is erg handig.
Heeft niets met de kwaliteit van het water te maken hoor! Dat speelt alleen als je kunstvoeding geeft. Water moest vroeger gekookt worden, maar tegenwoordig is zo uit de kraan ok. Eens per week uitkoken is alleen voor mensen die kunstvoeding geven of die kolven en op dezelfde dag geven. Als je je melk langer dan een dag wilt bewaren of als je je melk wilt invriezen dan is het echt zaak om te steriliseren. Vooral ook om spruw te voorkomen, maar ook om bacteriele besmettingen voor te zijn.
Zo heb ik het ook geleerd en altijd begrepen. En zo doen wij het dus ook! Maar lees dus idd steeds meer hier op het forum dat mensen verteld is dat ze dat niet hoeven. Ik zelf moet er niet aan denken, wil er niet eens aan denken namelijk wat er dan allemaal in mijn melk kan groeien die een dag of 4 in de koelkast staat bijv...!
Die enkele keer dat ik kolf, steriliseer ik ook. Dus na gebruik was ik af en dan voor gebruik steriliseer ik, want ik gebruik hem maar zo af en toe. Maar ik bewaar de melk niet (lang), ik kolf alleen igv nood. Bacterieen groeien niet alleen op voedsel, ze zijn overal. Vooral in een beetje vochtig materiaal wil het wel. Ik denk overigens dat als je nooit spruw hebt gehad, je geen spruw kan krijgen door een slecht sterilisatie-beleid. Ik denk wel dat je wat makkelijker kan worden naarmate je baby groter is. Hier een die kruipt en een vloer is ook nooit schoon natuurlijk. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet iedere dag m'n vloer met dettol dweil.