Dag dames, ik heb even een reality check nodig. Het riskeert een lang verhaal te worden Vandaag hebben we onze 20 weken echo gehad. Daarvoor liepen we samen in de stad en hadden het over spulletjes ed. Zegt vriendlief; "en binnenkort weer een geboortelijst maken.." Hier doen ze aan die registratielijsten in babywinkels, waar je dan alles op kan zetten zodat mensen dat voor je kunnen kopen. Bij onze dochter hebben we dit gedaan maar ik vond het een ramp. Er zit een minimumbedrag aan en wij met 3000 euro werden scheel aangekeken dat het zo weinig was. Bovendien was de service ook niet om over naar huis te schrijven, en de spullen vond ik ook niet ontzettend mooi. Het is nog duurder ook. Ik had dus besloten om voor een tweede kindje niet nog zo'n lijst te maken. Dit zei ik dus tegen vriendlief. Bovendien hebben wij alle spullen nog van onze dochter en die kunnen nog prima mee. Vriendlief was geschokt dit te horen want hij vindt dat we uit principe voor beide kids hetzelfde zouden moeten doen, om de een niet achter te stellen oid. Maar op zo'n lijst zou een kamertje moeten komen, een kinderwagen, maxi cosi ed.. Dat hebben we allemaal nog! Ik had al een wiegje aangeschaft omdat de baby de eerste maanden bij ons op de kamer slaapt, en met 6 maanden naar zn eigen kamertje verhuist met de babymeubels van mijn dochter, en mijn dochter krijgt dan haar peuterkamer (ze is dan 2,5 dus dat kwam mooi uit). Vriendlief valt erover dat de baby dan in die eerste maanden een lege kamer zou hebben en niet zijn 'eigen plekje' heeft, omdat ik de baby de eerste maanden dus op de kamer van mijn dochter of op onze kamer wil verschonen (staat ook een commode). Maar vriendlief zegt dat er dan jaloezie ontstaat tussen de kids en dat we ze gelijk moeten behandelen. Dus omdat we voor onze dochter die lijst hebben gemaakt moet dat voor dit kindje ook. Ik vind dat zonde want de babykamer van dochterlief heeft 2000 euro gekost en gaat nu pas 1,5 jaar mee. Idem voor de kinderwagen, maxicosi etc. Als we die over een jaar doorverkopen krijgen we daar veel minder voor terug, en ondanks dat we het niet zelf betaald hebben vind ik het gewoon zonde van die mooie spullen! Bij de eerste heb ik bewust alles neutraal gekozen zodat het voor een tweede ook nog meekon. En dan zouden we nu dus aan dezelfde mensen (schoonouders/ouders) moeten vragen om weer voor diezelfde waarde een compleet nieuwe kamer aan te schaffen voor kindje nr2.. vind het een beetje krom! Vriendlief zei vervolgens ja de kamer hoeft dan niet, of de kinderwagen of andere grote spullen.. maar aan zo'n lijst zit een minimale waarde verbonden en zonder grote bestellingen kom je daar echt niet aan. En ik ga niet maar een lijst maken en daar van alles opzetten wat ik niet wil hebben om het principe Sowieso snap ik zijn denkwijze niet helemaal.. Dat we spullen hergebruiken heeft toch niks met gelijkheid of jaloezie te maken? Dat is gewoon praktisch. Kan iemand haar licht hierop schijnen?
Inderdaad een beetje gek om spullen opnieuw te moeten kopen en de spullen die je al hebt niet te gebruiken. Je zou als compromis wel een babykamer kunnen inrichten voor de baby. Eventueel dus al een andere kamer voor je eerste kindje zodat die ook een eigen plekje heeft met eigen commode.
sorry, maar ik vind het complete onzin om nu allemaal nieuwe spullen te gaan kopen, terwijl de andere spullen nog goed zijn. ik denk dat je goed moet praten met je vriend over zijn "schuldgevoel" hierover. ik denk dat je het geld dat je hiermee bespaart prima kan besteden aan andere leuke dingen voor de baby, die je misschien voor je eerste kindje niet hebt gekocht, omdat het budget toen op was. op die manier krijgt de tweede baby ook iets "extra's" bovendien kennen kinderen van die leeftijd denk ik echt nog geen jaloezie wegens babyspullen lijkt me
Heeft jouw vriend een geldboom?! Niemand doet dat hoor! En hou kan een baby nou jaloers zijn? Mijn broertjes en zusje hebben mijn spullen ook nog gehad maar geen trauma's ervan (;
je baby gaat echt het verschil niet merken hoor! spullen zijn geen liefde! en als je in liefde net zo veel geeft aan je nieuwe spruit als aan je 1e schatje (waar ik maar even van uit ga) dan zit je helemaal goed hoor! kids van die leeftijd geven echt niet om spullen!
Dus als ik het goed begrijp 3000 is uit gegeven aan nieuwe spullen van spruit 1 en VL wil dit ook bij spruit 2? Anders vragen om dat geld te storten op een rekening zodat als ze ouder is en gloed nieuwe kamer krijgt? En als VL dit niet ziet zitten deze spulletjes te verkopen of weg te geven aan een gezin die het niet makkelijk heeft
nou meis, jaloezie kennen ze zo vroeg nog niet hoor. hier worden ook spullen gewoon hergebruikt hoor, waarom zou je dat weg moeten doen en opnieuw moeten kopen dat is gewoon z onde van je geld..
Fijn dat hier bevestigd wordt wat ik dus ook vind. Zit er toch logica in kennelijk haha. Misschien was het wel een soort paniekaanval voor de echo ofzo.. Hij is er later wel op terug Gekomen en gaf toe dat het inderdaad onnodig is om nieuwe spullen te gaan vragen als we alles al hebben. Ik was sowieso al van plan om de babykamer klaar te maken maar dan zonder het ledikantje/kast/commode erin voorlopig. Evt als compromis heb ik voorgesteld dan een Hemnes commode te halen bij Ikea, die kan altijd blijven staan als extra opbergruimte. En dan heeft de kleine toch al een gevuld kamertje bij wijze van. Dat vond ie wel een goed idee dus ik denk dat we daarvoor gaan
Misschien kun je overleggen met je vriend dat je toch wel de babykamer inricht met een thema? Wij hebben bijv woezel en pip aan de muur. Je kunt het wiegje ook daar zetten, en de eerste nacht in de kinderwagenbak te laten slapen?Dit gaan wij doen..... Onze dochter sliep trouwens met haar 2e jaar in een grote bed(ze is inmiddels 5.) Misschien kun je beslissen om nou al te kijken, of een peuterbed te kopen. Alles nieuw aanschaffen lijkt mij ook niet nodig, wij hadden ook alles nog van mijn dochter. Kleine dingen hadden wij nodig zoals kleding, hydrofiele luiers etc etc..
Ik snap het idee wel van "voor allebei hetzelfde doen" maar vibd het echt onzin om alles weer nieuw te gaan kopen. Zeker omdat jullie kinderen het zelf niet eens beseffen, dus van jaloezie is echt geen sprake. Ik vind het nogal geldverspilling.
Mijn dochter kreeg met 2,5 jaar een grote meiden kamer. Ze is trots dat 'haar' spulletjes gebruikt gaan worden voor de baby. Maar het is niet zo dat zo nog weet dat het haar speelgoed was enzo en dat zal de baby ook niet doorhebben. Maar ik begrijp je vriend wel hoor. Hij vindt dat ze gelijk behandeld moeten worden alleen gaat dat niet over spullen. Het is niet zo dat jullie baby straks niks nieuws krijgt. Gelukkig is het al opgelost.
Op die leeftijd is dat echt absoluut een probleem hoor! Ik merkte het hier pas laatst (Lisa is bijna 3), toen ik voor Eva allemaal dingen bij H&M had besteld en voor Lisa maar 1 ding, want de kleren van Eva schuiven verder allemaal door. Dat was wel een beetje sneu... Gelukkig was Lisa erg blij dat de diademen voor haar waren (tja moest er even iets van maken )
Juist door zelf heel bewust af te meten dat ze allebei wel precies hetzelfde en evenveel krijgen, gaat je vriend jaloezie en rivaliteit tussen de kinderen in de hand werken. Geef je ze wat ze nodig hebben, en alle liefde die je hebt daarbij, dan zullen ze elkaar makkelijker iets gaan gunnen.
Het spul zal bij ons nog een derde ronde meegaan! Het enige wat ik jeb gekocht is een nieuw aankleedkussen omdat die andere helemaal kapot s... Haha
Ik begrijp je volkomen! Maar je kan een gulden middenweg kiezen. Er zijn heus wel winkels die geen limiet hebben, bijvoorbeeld Toys R Us of zo. Je kan ook een online lijst maken. En dan allemaal met kleinere spulletjes, zoals kleertjes en speelgoed of andere dingen waar je aan denkt. Je kan ook online een lijst maken, daar is helemaal geen minimum voor nodig. Bijvoorbeeld: Lijstje.nl - Home. Dat zou ik doen!
hummm onze dochter krijgt ook alles van ons oudste dochter waarom moet ik alles nieuw kopen ... tis al duur zat!
Woon je in België? Er zijn in België een heleboel winkels waar je een geboortelijst kan leggen zonder minimumafname. De meeste (kleinere) winkels kunnen alles bestellen in het merk en de kleur dat je wenst. Alleen ketens zoals Fun, Dreambaby, Premaman, Baby 2000 enz hebben bepaalde merken en lijnen die ze volgen en waarvan ze niet afwijken. Als je toch graag een kleine geboortelijst legt voor de tweede kan je er spulletjes opzetten waarvan het handig is om een extra exemplaar te hebben, of dingetjes die aan vernieuwing toe zijn, of leuke/speciale hebbedingetjes... Maar zomaar dingen dubbel kopen is te gek voor woorden natuurlijk. Meubels, kinderwagens, autostoelen enz zijn meestal nog goed voor een tweede ronde. Ikzelf zou zo'n grote aankopen ook niet dubbel doen hoor!
Gelijke behandeling zit hem niet in een paar babyspullen hoor! Overigens zijn dit soort lijsten meestal voor een zgn. Baby Shower. En ik weet niet hoe het in de rest van de wereld gaat, maar in Canada wordt een babyshower alleen gehouden voor een eerste kindje. Juist omdat je dan alles moet aanschaffen!
Ik woon in Frankrijk. Bij mij in de omgeving zijn maar twee bankzaken en die hebben allebei een min. Maar het is inmiddels al uitgepraat we hebben besloten de peuterkamer van onze dochter wat eerder aan te schaffen zodat de babymeubels door kunnen naar de babykamer. Het ledikantje blijft dan nog even staan omdat ze daar nog in slaapt en de baby een wiegje heeft