Hallo, ben nu bijna 18 weken zwanger en heb al een zoontje van bijna 19 maanden.... (de baby wordt geboren rond/ op de tweede verjaardag) nu wil ik hem graag goed voorbereiden op de komst van zijn broertje of zusje.... Ik probeer hem uit te leggen dat er een baby in mijn buik zit.... en probeer als ik een baby tegenkom, hem even in de kinderwagen te laten kijken..... Heeft iemand nog tips voor me? en zijn er hierover boekjes ofzo voor zijn leeftijd? Ik ben zo bang dat hij zich dalijk verstoten gaat voelen..... ik neem hem altijd mee naar de vk en naar de echo's enzo, maar hij is nog zo klein..... Iemand ervaring en hoe ging het bij jullie? alvast bedankt, xxmona
Laat hem aan je buik voelen (als die begint te groeien) en vertel hem over de baby. Ook als jullie met het kamertje bezig gaan, betrek hem erbij en ga er regelmatig kijken. Ik heb geen boekjes. Maar hier ligt bijvoorbeeld wel het blad van de prenatal.....daar staan heel veel plaatjes van baby's in. En die bekijken we samen. Ook bekijken we samen foto's van toen Lynn net geboren was. En ze gaat mee naar de VK....baby luisteren, zeg ik dan. Lynn wil nu constant in kinderwagens kijken. En iedere ochtend en avond krijgt mijn buik een dikke kus Ook worden er drinkbekers en speentjes tegen mijn buik gedrukt....voor bibi zegt ze dan. Blijven benoemen en het zal toch wel raar zijn als de baby er eenmaal is.
Ze zijn nog te jong om het echt te begrijpen. Denk dat als je een maand voor je uitgerekende datum je kleine voorbereidt, dat al vroeg genoeg is.
Bob begrijpt er ook nog niet veel van. Hij vindt mijn buik nu 'bah' en wil er niet aan zitten, maar dat hoeft ook niet. Hij mag er tenslotte ook niet meer overheen klimmen. Ik lees hem wel af&toe een boekje voor dat heet 'Huppel krijgt een zusje' en dan vertel ik hem tussendoor 'Bob ook'. Maar of ik dat boekje nou voorlees of welk boek dan ook, dat maakt geloof ik nog totaal geen verschil. Ik heb dus ook geen flauw idee. Ik laat het maar een beetje en ik ben wel van plan om in ieder geval een babypop met accessoires ofzo in huis te halen, zodat hij misschien eea kan imiteren als de kleine er is.
Ik vertel Sofie wel dat er een beebje in mijn buik zit maar ik merk dat dit echt nog niet zegt bij haar. Komt vanzelf wel. Bij mij klautert ze lekker over mijn buik (wat ze wel een raar ding vind) en ze aait mijn buik, omdat ik dit heb aangeleerd, wel schatig hihi