Hoi, ben benieuwd naar jullie mening / ervaring. Op 16 oktober had ik een hele duidelijk positieve test. Dus dan zou ik minstens 4 weken zwanger moeten zijn. Op 28 oktober ging ik er van uit dat ik 5 a 6 weken zwanger zou moeten zijn. Op de echo zagen ze alleen een vruchtzak. Vandaag had ik een echo (7 a 8 weken zwanger) en zagen ze wel iets meer, een vruchtzak en een zwangerschapsring. Dit zou passen bij een zwangerschap van 4 a 5 weken. Op de echo staat ook iets van 6.5 cm. De verloskundige was niet heel positief uiteraard maar wilde het nog wel even aanzien omdat er nu toch meer te zien was dan de vorige keer... Ik had drie keuzes: -aankijken -pillen -curretage Hebben jullie advies voor mij?
Absoluut aankijken. Het is nog gegroeid toch? Nog een weekje aankijken om zeker te zijn dat je de goede keuze maakt lijkt me de enige logische keuze. Waarom haast hebben? Ik zie dat je al heel lang bezig bent, hier heb je nog een kans! Ik snap dat het er niet hoopvol uit ziet maar er zijn gekkere verhalen waar het nog goed gekomen is. Ik hoop voor je op een klein wondertje. Ik heb trouwens ook al ruim voor de 4 weken een heel duidelijke test gehad.
Aankijken! Ik testte op vakantie positief. Na anderhalf week toen we thuis waren had ik een echo gepland voor de week erna en zou rond de 7 weken zijn. Toen ik in het zh was was er niks te zien! Ze ging er vanuit dat ik net 5 weken geweest was en dat de meeste dames er nu pas achter zouden komen dat ze zwanger zijn... Nu ben ik bijna 20 weken zwanger! Dus het kan zeker dat je minder ver bent meid.... Ik dacht ook dat t bij mij opnieuw mis was gegaan (had hiervoor een mk gehad) omdat de termijn gewoon niet kon kloppen maar schijnbaar toch een sterke hcg waarde waardoor ik zo vroeg positief getest heb..
Maar dan zou ik positief getest hebben op een moment dat ik nog niet zwanger kon zijn. Als ik drie weken terugreken kom ik op 20 oktober. (je krijgt namelijk twee weken cadeau) dan kan ik toch geen positieve test hebben op 16 oktober.
4 á 5 weken ipv de verwachte 8 weken.. Ik weet niet of je een regelmatige cyclus hebt? Je zou het natuurlijk even kunnen aankijken, misschien is de innestelling later geweest, maar ik zou (na mijn eigen ervaring van de week, ook groeiachterstand) er ok rekening mee houden dat het een groeiachterstand zou kunnen zijn wat zou kunnen resulteren in een miskraam. Ik denk dat ik nog wel even zou willen aankijken, er kan veel veranderen in een week denk ik. Wanneer heb je de volgende echo?
Ja ik heb een regelmatige cyclus van 35 dagen. Eind september heb ik mijn eisprong gehad. (eipijn en vruchtbaar slijm en verhoogde temperatuur) Dat klopt ook met een positieve test 2 en halve week erna.
Het kan soms zo zijn dat een echo niet klopt met je testen. Soms groeit het vruchtje even niet goed en later wel of wat er ook precies gebeurd, maar je hoort het echt wel vaker. Ook dat het vruchtje dan later wel ineens volgens termijn groeit. Maar hoe dan ook als er maar enige twijfel is, waarom zou je dan al overwegen om het weg (te laten) halen? Wat is de gedachte daar achter? Ik heb vorige maand een curettage gehad, maar echt niet voor we heel zeker wisten dat het niet goed zat.
Zal wel iets psychisch zijn... na alle IUI, IVF behandelingen ... altijd het wachten. De afgelopen twee weken waren moeilijk. En ik heb gewoon het gevoel dat het niet goed zit, kan zitten. Weer twee weken onzekerheid ... weer hoop krijgen en dan verwacht ik gewoon weer een teleurstelling.
De kans is heel erg groot dat het niet goed zit, maar dat besef je zelf ook... Ik snap alleen niet waarom ze je zo lang laten wachten.. Twee of drie keer hCG prikken en je hebt ook antwoord. Sterkte!
Wat Hillie zegt. En ik snap je helemaal Katja dat je niet langer wilt wachten. Toch zou ik het denk ik wel doen, al is het alleen voor de verwerking. Ik heb makkelijk praten,heb na mijn MA meteen cytotec gepakt maar toch 😪
Ik zou ook nog even wachten. Zeker als het niet 100% duidelijk is. Ik heb een MA gehad 2 maanden geleden en had een echo met 9 weken en dat vruchtje was nog maar 6+0. Dat was gewoon sowieso foute boel en dit is ook bevestigd de dag erna in het ziekenhuis. Ben toen binnen 3 dagen gecurreteerd. Maar door die 'wonder' verhalen die ik hier lees denk ik soms nog wel eens: goh zou het echt wel fout zijn geweest...? Maar goed omdat het bij mij gewoon duidelijk was kan ik dat snel laten gaan. Kan me voorstellen dat als het een twijfelgeval is je daar later nog 'last' van gaat krijgen. Sterkte!!! Vind het heel rot voor je dit
Hier is even snel de echo ingescand. Wat ook een negatief puntje was, is dat de vruchtzak niet ovaal was... veel deuken:
Met de echo kan ik je niet helpen, heb alleen ervaring met slechte echo's en die heb ik ook niet mee gekregen (niet gevraagd ook). Hoop dat iemand anders je kan helpen..
Ja dat is ook heel moeilijk dat snap ik. Zorg alleen dat je voor jezelf echt zeker bent dat het niet goed zit. Je wil die twijfel later niet. Waarom zou je twee weken moeten wachten? Waarom zit daar zo lang tussen?
Beste TS, wat een onzekerheid. Ik zou allereerst 100% laten bevestigen dat het mis is, al denk ik dat wel op basis van je echo en hetgeen je verteld. Maar ik ben geen deskundige en kan dit niet 100% voor je bevestigen. Als het mis is dan zou mijn advies zijn te kiezen voor medicatie, zo kun je de MK opwekken in je eigen omgeving. Curettage had niet mijn voorkeur omdat het een medische ingreep is en ik niet onder narcose of verdoving wilde. Maar zo heeft iedereen daar in zijn eigen keuze. Veel sterkte!
Niet alle ziekenhuizen laten dat doe, hier moet je met Cytotec ook opgenomen worden. Daarom heb ik toen gekozen voor afwachten. Maar dat is heel persoonlijk. Ik zou terugbellen en aangeven dat je graag HCG wil laten prikken 2x of volgende week alweer een echo omdat je dit psychisch gewoon niet trekt. Iemand met jouw historie moeten ze gewoon iets extra voor doen vind ik.
Dat hoeft niet zo te zijn, zolang de vruchtzak ontwikkeld kan het hcg tot torenhoge doorstijgen. Daar weet ik alles van. Maar waarom niet over 1 week nog een echo? Dan is het toch ook wel duidelijk. De kans dat het nog goed gaat is erg klein als ik het zo lees en zie, maar dit wil je gewoon zeker weten.. Heel veel sterkte meid, heb je zolang moeten wachten en dan dit, echt waardeloos..
Katja: wat een vreselijk nieuws: eerst zo onverwachts een positieve test terwijl je de hoop al min of meer opgegeven had, en dan ineens heel veel onzekerheid en dan nogmaals een bevestiging dat het waarschijnlijk niet goed zit... Meid, ik had het je zo anders gegund! Maar toch, zou je niet nog 1 weekje kunnen wachten, al was het alleen maar om er later volledig zeker van te kunnen zijn? Ik zou ook geen hoop meer hebben als ik jou was. Maar voor die ene 1% kans zou ik nog heel eventjes wachten. In 1 week verandert er zoveel als het wel goed zit, dat zou je dan echt moeten kunnen zien volgende week. Ze hoeven je echt niet 2 weken te laten wachten om zekerheid te geven. Bovendien: mocht het idd echt mis zijn, is er altijd kans dat het alsnog vanzelf los komt (en dat is volgens mij beter dan middels cyotec o.i.d.). Maar ik kan me voorstellen dat je dat liever niet afwacht (heb zelf vorig jaar ook ma gehad, wat uiteindelijk vlak voor curettage nog een mk werd. ik vreesde erg voor de mk en wilde daarom curettage, maar uiteindelijk is mij de mk qua pijn wel erg meegevallen...). Hoe dan ook heel veel sterkte meid, heb erg met je te doen! Dikke knuffel!!