Ik heb toch besloten ons verdrietige verhaal met jullie te delen. Misschien is er iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt en een inzicht of tip kan delen wat betreft mijn vragen (zie onder). Dit jaar zijn wij twee perfect gezonde kindjes verloren, in januari een jongetje met 20+2 weken, en twee weken geleden een meisje met 24+2 weken. In beide gevallen zijn mijn vliezen zonder weeën of bloedverlies uit het niets gebroken (pPROM), en was er nog nauwelijks vruchtwater over. Bij de eerste zwangerschap heb ik het 8 dagen volgehouden, toen zette de bevalling in en kwam ons jongetje levenloos ter wereld (een snelle bevalling met niet heel pijnlijke weeën). Bij de tweede zwangerschap had ik een vaginale cerclage (sinds 12 weken) en kreeg ik progesterone injecties. Ons meisje is na pPROM nog 4 weken blijven zitten. Ze is uiteindelijk overleden door een uitgezakte navelstreng, en dus zuurstofgebrek. De bevalling was ook redelijk snel (3 uur) met matige weeën. Beide keren heb ik na pPROM strikte bedrust gehouden (en de tweede zwangerschap überhaupt in zijn geheel erg rustig aan gedaan). Ze hebben geen infectie kunnen vinden, met uitzondering van gardnerella bij de tweede keer - maar er is ons verteld dat deze normale vaginale bacterie normaliter geen pPROM of inertie in de baarmoeder veroorzaakt. Ik heb 3.5 jaar geleden een lisexcisie gehad vanwege een pap3B waarbij behoorlijk wat weefsel is weggehaald (naar schatting 1/3 van baarmoedermond), en er is zit ook zichtbaar littekenweefsel. Het lijkt er dus sterk op dat mijn baarmoederhals daardoor verzwakt is en rond de 20 weken vanwege toenemend gewicht open gaat, de tweede keer was er namelijk bij aankomst in het ziekenhuis iets ontsluiting (twee vingertoppen) zonder cerclage was dat meer geweest. De eerste keer hebben ze dat niet gecontroleerd vanwege infectiegevaar. Waarschijnlijk zakken de vliezen in de opening en/of komen ze contact met het milieu van buiten, waardoor ze breken. Maar het is ook niet uitgesloten dat er nog een andere achterliggende oorzaak is voor pPROM in mijn geval, omdat normaliter bij een cerclage voor een zwakke baarmoedermond er wel funneling kan ontstaan, maar vliezen niet vaak breken. MIJN VRAGEN: Wie heeft ook (een) kindje(s) verloren door pPROM, in het bijzonder met cerclage? Wat was de vermoedelijke oorzaak? Bij wie is de baarmoederhals door ingrepen/operaties verzwakt? Wie heeft ervaring met een buikcerclage, voorkomt dit gebroken vliezen en mogelijk opstijgende bacteriën? Alle adviezen zijn welkom want wij zijn momenteel bijhoorlijk radeloos en intens verdrietig nu we twee keer afscheid hebben moeten nemen van een deel van ons. Onze hoop is een beetje vervlogen, en dat terwijl de wens een voldragen kindje in onze armen te kunnen sluiten alleen maar groter is geworden .
Wat verschrikkelijk dat jullie dit 2x hebben moeten meemaken! Heel veel sterkte en gecondoleerd met het verlies. Gelukkig geen ervaring. Hoop echt dat dit nooit meer gebeurd.
Geen woorden voor wat jullie doormaken.. Wij 1x meegemaakt en vind ik al bijna ondraaglijk.. Laat staan 2x.. Leef echt met jullie mee en wens jullie veel sterkte.. Hopelijk krijgen jullie meer duidelijkheid en komt er nog een kans op een wondertje..
Geen ervaring, maar jeetje...wat vreselijk verdrietig zeg. Papa en mama van een zoon en dochter en allebei moeten missen Heel veel sterkte en hopelijk is er een oplossing zodat je toch een zwangerschap kan uitdragen.
Jeetje wat erg, ben er stil van. Wat een gemis, wat niet uit te leggen is. Helaas hebbe wij onze dochter verloren, met 27,5 wk zwangerschap. We hebbe d'r nog 4dagen mogen mee maken maar helaas afscheid moete nemen. Oorzaak niet bekend, wel zwakke baarmoedermond. Na3maande ware we opnieuw zwanger, blij maar heel veel stress en zorgen. Ook kweek gehakt en ook die bacterie gardnerrella, antibiotica voor gehad, met wk 24was m'n baarmoedermond verkort, schrikken. Vanaf wk 27 volledig ziekte wet en rust, omdat m'n BMM weer verkort was. Uit eindelijk wk 40.1 gehaald en is onze zoon geboren gezond en wel. Moet zegge zwangerschap was zenuwslopend, stress, gewoon niet de roze wolk. Cerlage kreeg ik niet, mijn gyn zei dat dit geen garantie hadt, aleen als echt noodzakelijk zou zijn wou hij dat pas toe passen. Ik kreeg wel om 2weken echo om cervix/BMM te meten, als dit lang bleef Dede ze niks zodra 1teken van verkort ginge ze overleggen. Ook om 3maande deden ze een kweekje om te kijke voor bacteriën. Ik hoop en gun dat jullie gauw gezond kindje in handen hebt. Gemist is zo groot, alles en iedereen om je heen gaat door, Maar jullie wens wordt groter, een kindje. Ik voelde me vaak niet begrepen. Nu nog hoor, ben gelukkig met m'n zoon maar mis m'n meisje nog steeds, en mense om m'n heen denke vaak dat nu goed is, terwijl gemis altijd blijft, mischien iets dragelijker. Xxx
Wat enorm verdrietig! Geen ervaring, maar wil jullie wel heel veel sterkte wensen en jullie kracht en moed toewensen voor nu en de toekomst!
Ik heb geen ervaring met een zwakke baarmoederhals, hier twee kindjes verloren door vroegtijdige weeën. Maar ik heb wel veel soortgelijke verhalen gelezen als die van jou vooral op Amerikaanse fora. Heb je wel eens gehoord van een abdominale cerclage? In het Engels noemen ze het TAC dat schijnt voor sommige vrouwen in tegenstelling tot een gewone cerclage een uitkomst te zijn Heel veel sterkte toegewenst, hopelijk vind je de antwoorden die je zoekt. (Sorry ik had over je vragen naar een buik cerclage heen gelezen. Op babycenter.com heb je groepen waar meerdere vrouwen zitten die kindjes zijn verloren. Ik weet niet of je Engels goed is, maar ik denk dat daar meer mensen je vragen kunnen beantwoorden dan hier.
Wat erg, ik kan me jullie verdriet niet inbeelden. Wens jullie veel sterkte toe. Zelf heb ik ook een ingreep ondergaan om een deel van de baarmoedermond te verwijderen omwille van PAP3. Maar dat was 9 jaar geleden. Ook een heel stuk, ongeveer 1/4 volgens mijn gyn. Maar het heeft geen problemen opgeleverd, alleen had ik meer kans op een vroeggeboorte maar die kans was klein volgens haar en zou niet voor de 34 weken moeten gebeuren. Sterkte.
Dank allemaal voor jullie reacties en medeleven. Khloe: Ik heb ook eerdere posts van jou voorbij zien komen. Nog gefeliciteerd met de geboorte van je zoon. Het is precies zoals je zegt, het gemis van je meisje zal er altijd zijn. Zij hoort er helemaal bij. Issie: Twee kindjes door vroegtijdige weeën verliezen... heel verdrietig ook voor jou/jullie. Is voor jou een cerclage een uitkomt? Ik ben inderdaad ook Amerikaanse fora aan het uitspitten, omdat er veel meer mensen wonen zijn er (helaas) ook veel meer met enigszins vergelijkbare verhalen, en hopelijk antwoorden... Babycenter ken ik idd. Podiki: Wat fijn dat bij jou je zwangerschappen goed zijn gegaan ondanks de ingreep. Artsen zeggen dat het bij mij zeker wel meespeelt, maar in welke mate is nooit te achterhalen. Het ook zijn dat ik misschien sowieso een verzwakte baarmoedermond had/heb, of dat er toch nog iets anders meespeelt. Want 20 weken is inderdaad erg vroeg. Dat van 34 weken heb ik ook gehoord...
Neis, wat ongelofelijk verdrietig dat je dit hebt meegemaakt! Wat oneerlijk...Wat een klap moet dit weer zijn geweest. Als de gyn niet echt een oplossing biedt, kun je eens overwegen naar België te gaan. Zelf ben ik in Gent geweest en ik raad altijd iedereen aan na herhaalde problemen met zwangerschappen daarheen te gaan. Dit doe ik omdat ik vind dat ze in NL heel erg achterlopen (ik ben gek op mijn nederlandse gyn dat wel) maar expertise en uitleg heb ik echt alleen in Gent gekregen. Hier in NL was het altijd 'we kijken het aan' en 'dikke vette pech'. Ik hoop zó dat je hierna gezonde kindjes zult krijgen!! Heel veel sterkte!
Khloe, ik vind het zo mooi hoe je het gemis van je meisje beschrijft ondanks je fantastische zoontje .Dat vind ik heel bijzonder. En ben echt in tranen van je onderschrift van je dochtertje. Knap hoe je ermee omgaat.