Hay als ik een keer aanleggen(beide borsten) oversla en ga kolven kom ik er achter dat ik best weinig melk af kolf. ben nu zo'n twee weken bezig en als ik me kindje heb gevoed komt hij vrijwel direct of na een uur weer met trek.. als ik dus een keer niet aanleg en ik ga kolven dan kolf ik 60cc ongeveer. dat is dan van beide borsten! dit is toch best weinig?? en nog een vraagje; ons kindje die slaapt vaak tijdens het voeden en drinkt mijn borsten dus niet soepel... dus kolf ik verder ook af om ze soepel (leeg) te krijgen.. Hoe moet dit als je alleen borstvoeding geeft en niet kolft want ik begreep dat je dan maar 1 borst hoeft te geven, wat doe je dan met je andere "volle" borst?
1. Je hoeft niet 1 borst te geven. Dat kan. Zelf gaf ik er eigenlijk altijd twee: eentje aanleggen en tot ze niet meer dronken, dan een boertje en schone luier en als 'toetje' de tweede borst. Voeding erna dan eerst die tweede borst etc.. 2. De hoeveelheid die je kolft hoeft niets te zeggen over wat er in je borsten zit en wat je kindje kan drinken. Maar ze drinkt dus aldoor eigenlijk 1 borst begrijp ik? Omdat ze daarna slaapt en niet wakker wordt? Had je nog de tips uit het andere topic meegenomen en eventueel al een lactatiekundige ingeschakeld? Die kan heel gericht meekijken en je advies op maat geven..
hoop dat ze goed kan helpen. wil het erg graag en zou het erg verdrietig vinden als ik zou moeten stoppen door bijvoorbeeld weinig melk productie of zo iets.. ik ga het afwachten
Zeker kan de lk hier beter advies in geven... De hoeveelheid die je kolft zegt inderdaad niks over wat je baby drinkt aan de borst. Had in je andere topic ook al gereageerd. Hier nooit op die manier gevoed/gekolfd/bijgevoed. Ook periodes gehad van ieder uur/twee uur aanleggen en als je daar in mee gaat past je productie zich juist op je kindje aan en zul je merken dat de tijd er tussen weer langer wordt omdat je meer gaat produceren. Dit soort regendagen komen met regelmaat terug... Hier altijd maar aan toegegeven! Vertrouwen op jezelf en je kindje is belangrijk maar iedereen is wel onzeker mbt genoeg melk of niet. Hoe groeit je kindje en hoe zwaar?
Nee joh....dat komt wel goed hoor! Te weinig productie komt niet vaak voor, het is meestal het gevolg van slecht borstvoedingsbeleid (op schema voeden, te snel bijvoeden, geen hulp inroepen als dat nodig is) of té snel té veel verwachten (soms duurt het meerdere dagen tot 1 week voordat de boel echt op gang komt, bijv na een ks, en als er dan na 2 dagen nog geen goede productie is....dan denkt mama dat er geen melk is) Met borstvoeding is het gewoon fijn als je begrijpt hoe bepaalde dingen werken. Waarom je kindje doet wat ie doet. Wat goed loopt en waar je evt op kan letten. Fijn dat er een lactatiekundige komt meekijken. Zet je vragen desnoods op papier, zodat je zeker weet dat je alles gevraagd hebt. Dankzij de lk heb ik al mijn kids kunnen voeden. Bij nr 1 en 2 was het zonder haar hulp waarschijnlijk snel einde verhaal geweest. Succes!