Weer een geldtopic.. als je er te weinig van hebt.

Discussie in 'De lounge' gestart door LadyKikker, 10 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feline31

Feline31 Bekend lid

11 feb 2017
    927
    588
    93
    Ik vind dat je te makkelijk over de uitkering denkt. Mijn ziektewet loopt straks over in ww omdat ik geen diagnose heb voor mijn pijnen (alle artsen gezien en therapieën gedaan) en daarom
    Gaat uwv mijn ziektewet stoppen. Ik heb die paar maanden wel gekregen omdat ik zo actief ben geweest in mijn herstel. Dat is de enige reden.
    Mijn man volgt een studie en moet zijn afstuderen uitstellen omdat hij wel wat anders aan zijn hoofd heeft: schoonvader ongeneselijk ziek en ik zwanger. Zijn defensie contract loopt in augustus af en het is einde contract en zelf dus opstappen (dat was het plan omdat hij eerst hoopte dan net afgestudeerd te zijn) of bijtekenen voor 3 jaar! Dat wordt hem dus ook niet. En bij zelf opstappen krijgt hij dus geen uitkering. Dus ja de kans bestaat dat we het straks van mijn tijdelijke ww moeten doen en daar gaat je 20000 spaargeld ...

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.253
    1.011
    113
    Zuid-Holland
    Ik begrijp jou zorgen wel, je houdt je hart vast voor wat komen gaat.
    Maar ik denk wel dat 20.000 voor heel veel mensen enorm veel geld is, voor mij zeer zeker wel!!
    Maar vergeet niet dat er in Nederland zo'n goed vangnet systeem is, volgens velen te goed......dus je zit echt niet zomaar met helemaal niets op straat.... Dus wat er ook komen gaat, wees blij met de behoorlijke buffer die je hebt opgebouwd! En tja soms brengt het leven je veranderingen die financiëel lastig zijn....spreek uit eigen ervaring......
    Nu na m'n scheiding ben ik dolblij er zonder schulden vanaf te zijn gekomen, k begin na tien jaar huwelijk weer helemaal bij nul.....dolblij met een flat in de sociale huursector. Ik kan opnieuw beginnen...maar wel met de blik op een positieve toekomst al is het financieel onzeker.
    Geld is en blijft maar iets relatiefs....je geluk, je liefde is zoveel meer waard!

En tja dan gaat misschien je spaargeld op....dat kan......maar het is niet het einde van de wereld....... Zoveel mensen kunnen alleen maar dromen van zoveel spaargeld.

Lovelive3, luckynumber4, Dufel en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    #203 Novastar, 13 jan 2018
    Laatst bewerkt: 13 jan 2018
    Nou ja, dit dus. Er is best met veel dingen rekening te houden en anders heeft Nederland inderdaad een prima vangnet. Een ww is voor als je plotseling op straat staat zodat je een andere baan kan zoeken. En als er geen ww mogelijk is, is er wel iets anders. En ja, @Feline31, jij hebt nu veel dingen tegelijk maar gelukkig heb je die buffer. Veel mensen hebben dat inderdaad niet. Ik hoop dat je man snel kan afstuderen en een baan vindt want dan is al een groot deel van het probleem opgelost. En ik hoop natuurlijk dat jij je snel beter voelt want als je zo ziek bent sta je gewoon een beetje machteloos. Kun je geen tijdelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering aanvragen? Je hebt toch wel recht op iets als je altijd gewerkt hebt? Dat is meer wat ik bedoel met mijn opmerking over uitkeringen.

lies276 vindt dit leuk.
  4. Lizzie0110

Lizzie0110 Actief lid

21 mei 2013
    121
    2
    18
    NULL
    NULL
    Zoals je aangeeft, spaargeld van 20.000 is fijn, maar helaas ook zo op bij een grote inkomstendaling. Ik begrijp je zorgen dan ook goed. Dit is toch ff wat anders dan als je bijvoorbeeld allebei een vaste baan hebt en zo'n bedrag dan als spaargeld achter de hand hebt. Wat wat ik mij wel afvraag: je geeft aan dat bijtekenen voor 3 jaar voor jullie geen optie is. Is dit vanuit prive reden, of vanuit de werkgever zelf (omdat hij je man dan waarschijnlijk een vast contract moet geven, of werkt dat niet zo bij defensie)? In laatste geval zou je man namelijk wel recht hebben op WW, misschien zelfs op transitievergoeding als hij meer dan 2 jaar bij dezelfde werkgever heeft gewerkt (is ook geen vetpot, maar wel iets om rekening mee te houden). En als het vanuit prive redenen is, dan wellicht toch bijtekenen, hoe zwaar ook, om in ieder geval geen financiele problemen te krijgen (want dan heb je inderdaad nergens recht op)? Misschien dat er ook wat met de werkgever te bespreken valt? En anders als een malle verder soliciteren als het echt niet gaat (of zit hij dan echt 3 jaar vast?) In ieder geval sterkte met deze K* situatie.

5. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik vind het bizar dat mensen 20.000 euro veel geld vinden, met de wetenschap dat er straks geen inkomen is!
    Wij kennen de vaste lasten niet en toch hebben we een mening over dat het erg veel is en een ww dat krijg je ook niet zomaar, ik vind het juist goed dat TS nadenkt over haar situatie en op voorhand nu zoveel spaart omdat ze weet dat er straks misschien geen vangnet is....
    Meer mensen zouden dit moeten doen.

Hier boven staat geschreven dat haar man stopt met volleybal omdat het te duur wordt, als je man 40 uur werkt en zijn enige uitje is en laten we wel wezen als je ong 165 euro per jaar niet kan opbrengen, dat er dan in je financiële huishouding dan iets niet klopt?

Hier hebben we ook een eigen bedrijf maar geen ongeschiktheidsverzekering, waarom? Omdat ze alleen uitkeren bij ongeschiktheid, dus als je niet kan lopen, kan je nog steeds werken, ook als je een hand mist, kan je nog steeds werken. Dus wordt er niet 100% uitbetaald, staat helaas in de kleine lettertjes. Deze verzekering loont het voor ons niet (mijn man heeft ook een zittend beroep, geen zwaar beroep ofzo)

Manque, Syane en tuc vinden dit leuk.
  6. Triangel

Triangel Niet meer actief

Ik denk niet dat ze bang zijn om aan de buffer te komen, ze willen m gewoon alleen aanspreken waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is.

Manque en Blijdorp vinden dit leuk.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

20.000 is een boel geld als je het gewoon lekker op je spaarrekening hebt staan. Als je zoals in die situatie weet dat die 20.000 alles is wat je hebt zonder inkomen, dan is het echt zo op hoor. Zeker als het niet duidelijk is wanneer er weer inkomen is.

Hopsatee, Essie3, pietje1987 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Zag laatst een aflevering van Uitstel van Executie waarbij een zzp-er (stratenmaker) zich ook verzekerd had. Was een keer, 8 jaren geleden, naar de huisarts geweest voor pijn in zijn rug. Bleek niks te zijn. Soort spierpijn of zoiets. De huisarts heeft toen vastgelegd dat dit niks chronisch was. Toen dus 8 jaar geen last gehad. Nu kreeg hij een hernia. En kon hij niet meer werken. Verzekering keert niks uit nav het huisartsbezoek van toen. Zij hadden een groot probleem.

9. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Deze aflevering heb ik gezien maar ik had toch wel een beetje het idee dat er meer aan de hand was. Er was een rechtzaak en alles over geweest en die man was in het ongelijk gesteld. Volgens mij werd niet alles verteld. Ik ken de situatie natuurlijk niet maar die indruk kreeg ik een beetje. Neemt niet weg dat het een rotsituatie is. Sowieso als je op die leeftijd al niet meer het werk kunt doen dat je graag doet. Maar gelukkig ben je dan nog jong genoeg om iets anders te gaan doen. Meestal zetten ze in dat programma dan ook een traject voor je op. Ik weet even niet meer of ze dat voor hem ook hebben gedaan.

10. Dustin

Dustin Actief lid

4 jun 2016
    371
    42
    28
    NULL
    NULL
    wij hebben het niet slecht maar ook zeker niet ruim. mijn man heeft een best redelijk salaris en zelf heb ik wajong. we wonen in een zeer slechte buurt maar verhuizen kunnen we niet omdat kopen geen optie is en we verdienen net te veel voor een huurwoning. daarbij komt ook nog dat als we verhuizen we de aanpassingen in een nieuw huis zelf moeten betalen. we hebben ook elke maand ruim 1000 aan medische kosten die dus meer dan 1/3 van ons budget opslokt en er dus niet erg veel overblijft. 2 weken geleden ging ineens zowel de wasmachine als auto kapot. dat was erg schikken want zonder auto kan ik niet. ik kan namelijk niet lopen of fietsen en openbaar vervoer is voor mij te riskant. dus ons buffertje is nu ook op en kunnen we weer van voor af aan beginnen. ach het is soms erg puzzelen met het budget maar we redden het nog steeds en we hebben een dak boven ons hoofd dus gaan we vrolijk door :D

11. Ballon

Ballon Niet meer actief

Hier ook een eigen bedrijf en ik vind het echt het stomste wat je kunt doen om geen verzekering af te sluiten.

Mijn schoonvader. Hersentumor. Volledig afgekeurd en dus dankbaar dat ze een verzekering af hebben gesloten.

Een kennis, 34 jaar, klein kind, vrouw zwanger. Eigen bedrijf en ook geen verzekering om dezelfde reden als jou. Hersenbloeding. Kan niets meer en heeft zijn bedrijf op moeten geven, zit je dan..

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind je gedachtegang erg kort door de bocht. Je denkt dat je controle hebt, maar dat heb je helemaal niet helaas :(

Wanneer jij genoeg inkomsten hebt om alles te dragen, zou ik er nog in kunnen komen, maar persoonlijk vind ik het echt ontzettend onverstandig.

LisbethSalander en Nellie4 vinden dit leuk.
  12. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.874
    7.938
    113
    Je hebt wel verzekeringen die uitkeren bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid of die uitkeren als je je oorspronkelijke werk niet meer kan doen.

Hopsatee vindt dit leuk.
  13. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Dat is niet waar. Wij hebben een verzekering die na 6 weken uitkeert bij alle mogelijke dingen. Dus ook een been breken of wat ook. De enige uitzondering is mijn man zijn knie omdat hij daar zijn hele leven al last van heeft. Deze is uitgesloten door de verzekering. En ja het kost ruim €250 per maand maar ons hele gezin hangt grotendeels van zijn inkomen af. De problemen zijn niet te overzien als er iers gebeurd.

Nellie4 vindt dit leuk.
  14. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Dat had ik ook bij de eerste aflevering. Hoe kun je al tien jaar gescheiden zijn en dan toch ineens de bank bij je hebben voor de hypotheek op het huis. Bij een scheiding is dat toch ook geregeld. En waarom hoor je nooit dat er afgelost is? Er worden alleen hypotheekbedragen genoemd maar ee is ook 15+ jaar betaald. Waar blijft dat geld dan. Soms rammelt het aan alle kanten.

15. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    552
    274
    63
    Dan heb je je niet goed laten informeren. Er zijn zeker wel verzekeringen dis uitkeren. Het beste is om je te verzekeren tegen beroepsongeschiktheid.

Nellie4 vindt dit leuk.
  16. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Bij ons scheelde het netto meer dan 150 euro, dus je verhaal klopt niet helemaal.

17. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik ben blij dat iedereen het goed na heeft laten kijken (beroepsaansprakelijkheid hebben we wel). Als mijn man overlijdt of niet meer kan werken, werkt bedrijf door (door het aantal mensen dat er werkt), en dat heeft niet iedereen. Daarnaast werk ik ook voor 24 uur in de week en kan ik makkelijk een fulltime baan aangaan mocht dat nodig zijn.
    Wel fijn dat iedereen daar wel over nagedacht heeft!

18. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Je bent niet de enige hoor! Wij hebben ook niet veel geld, we kopen weinig en als we iets kopen is dat bijna altijd tweedehands. Verder eten we veel plantaardig, dat scheelt ook een hoop geld want peulvruchten zijn stukken goedkoper dan vlees of kaas.

Triangel vindt dit leuk.
  19. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    15+jaar geleden werd er heel veel aflossingsvrij afgesloten dus kan dan zomaar dat er nog niet op is afgelost.

20. Triangel

Triangel Niet meer actief

Heb je goeie budget recepten? Ik eet voornamelijk vegetarisch, maar wil meer veganistisch gaan eten.

Blijdorp en Lisanne1811 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina