Tussen alle moord en mishandeling ook eindelijk eens goed nieuws! Hoor net op het nieuws dat de twee kinderen die al maanden vastzitten op de Nederlandse ambassade in Syrie voor de kerst mogen terugkeren naar hun moeder in Nederland! 'Nederlandse kinderen in Syrië snel naar huis' Uitgegeven: 12 december 2006 16:21 Laatst gewijzigd: 12 december 2006 17:53 DEN HAAG - De twee Nederlandse kinderen Sara en Ammar die in de Nederlandse ambassade in Damascus verblijven, kunnen mogelijk nog dit jaar terug naar Nederland. Die verwachting sprak minister Bernard Bot van Buitenlandse Zaken dinsdag uit na afloop van zijn gesprekken in Damascus. Dat heeft zijn woordvoerder in Den Haag dinsdag gemeld. De bewindsman voerde in de Syrische hoofdstad diverse gesprekken waarin de kwestie aan de orde kwam, onder anderen met president Bashar al-Assad. Ook de president benadrukte tegenover Bot dat er zo spoedig mogelijk een oplossing moet komen, aldus de woordvoerder van de Nederlandse bewindsman. Syrisch recht Sara en Ammar hebben een Nederlandse moeder, aan wie de kinderen zijn toegewezen, en een Syrische vader. Hij nam hen mee naar zijn vaderland en wil dat zij daar blijven. Het Syrische recht is aan zijn zijde. Zijn dochter en zoon zochten in juni echter hun toevlucht op de Nederlandse ambassade. Daar worden zij verzorgd en krijgen ze onderwijs. Bot sprak verder over de politieke situatie in het Midden-Oosten. Inmiddels is hij op de terugweg naar Nederland. Fantastisch nieuws Janneke Schoonhoven, de moeder van de kinderen reageerde dinsdagmiddag in Oude Pekela verheugd op het nieuws. "Fantastisch nieuws! Maar het is nog te vroeg om een feestje te vieren. Daarvoor wil ik eerst wachten tot m'n kinderen thuis zijn." Ruim een half jaar heeft ze in onzekerheid geleefd. Maar sinds dinsdag lijkt het erop alsof niets de terugkeer van Sara en Ammar naar Nederland nog kan tegenhouden. Termijn "We wisten vanmorgen al dat minister Bot een persconferentie zou houden. Eerlijk gezegd hoopte ik dat hij zou zeggen dat de kinderen meteen terug zouden kunnen naar Nederland. Dat dat niet het geval is, is toch een teleurstelling. Maar nu is er in elk geval een termijn gesteld, en daar kan ik mij aan vastklampen. Dat blijft fantastisch nieuws", aldus Schoonhoven. Ze heeft er alle vertrouwen in dat de kinderen ook werkelijk terug zullen komen in Oude Pekela. "Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat me heeft geïnformeerd, is het ook door de Syrische president beloofd. Dus dan kun je er toch vanuit gaan dat het goed komt." "Dat nu nog niet exact bekend is wanneer ze terugkomen, komt omdat er nog van alles geregeld moet worden. Maar zeker is dat ze nog dit jaar terugkomen. En dan is het tijd voor het feestje." ZIE OOK:
Echt waar? Wat een geweldig nieuws. Wat zullen die kinderen blij zijn zeg. En hun moeder niet minder. Het werd wel tijd hoor.
Ja echt super nieuws voor hun, geweldig, en echt die 2 kleine kindertjes hebben echt mijn respect hoor. Zo klein en dan weten te ontsnappen in zo'n land. Geweldig.
ik ben echt trots op die kids. om zo klein te zijn en in een vreemd land je weg naar de ambassade te vinden. en dan nog je kleine zusje meesjeulen ook! die kinderen moeten bij aankomst in nederland in de watten worden gelegd....en hun mams ook! Aoife