vlakke tepels en borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door ymke, 11 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ymke

ymke Lid

25 feb 2010
    58
    0
    0
    Hoi,
    Ik heb mijn zoontje van nu 2 jaar geprobeerd borstvoeding te geven maar dit is helaas toen niet goed gelukt.
    Hij was 3,5 week te vroeg en in het ziekenhuis zijn we naar mijn idee achteraf te snel begonnen met een tepelhoedje, omdat mijn tepels erg vlak bleken.
    Het werken met een tepelhoedje vond ik zelf heel fijn, hij kon hierdoor ook goed aanhappen, maar hij kreeg niet voldoende voeding uit mijn borst gedronken, waardoor ik moest gaan bijvoeden. Hij eenmaal gewend aan een tepelhoedje. Ik kreeg hem niet meer aan de borst.
    Het aanhappen ging erg moeizaam op de borst en vooral het blijven drinken. Hierdoor werd hij ongeduldig en lukte het niet meer
    Ik ben overgestapt na heel wat moeite op volledig kolven.
    Nu ben ik weer zwanger van een tweede en wil weer borstvoeding gaan geven, maar vraag me af hoe dat zit als je vlakke tepels hebt, want dat blijk ik te hebben.
    Zijn er dingen die ik voor de bevalling al kan doen. Zo hoor ik wel eens het woord tepelvormers vallen. Is dat iets?

gr Ymke

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Het kan best zijn dat je volgende baby de borst veel beter kan pakken. Baby's die een paar weken te vroeg geboren worden hebben toch vaak een beetje een achterstand wat betrft zuigtechniek en kracht. ze zijn vaak sneller slaperig en laten de tepel dan uit hun mond glijden. Misschien draag je deze baby wat langer en wordt het een heel ander verhaal.

Tepelvormers raad ik meestal aan aan vrouwen die echt ingetrokken tepels hebben. Je kunt die dan de laatste weken van de zwangerschap 's nachts dragen in een soepele bh.
    Ik vraag me af of dat bij jou nodig is.
    Het is ook niet altijd zo dat het misgaat door een tepelhoedje. Veel vrouwen kunnen hun baby landurig voeden met behulp van een tepelhoedje.
    Een paar tips;
    - probeer je baby binnen een uur na de geboorte aan te leggen
    - als het nog niet zo goed gaat begin dan op tijd met afkolven,
    zodat je een rijke productie op gang brengt
    - kolf je borst voor zodat de tepel wat naar buiten komt vlak voor
    het aanleggen
    - vorm de borst goed voor met je hand zodat er een hapbaar geheel
    ontstaat

veel succes
    Linda

Deel Deze Pagina