Hoe sommigen hier reageren vind ik echt heel vreemd, zelfs schokkend. Het is toch ALTIJD erg als iemand overlijdt (iemand met goede bedoelingen)!? Ondanks geslacht/ afkomst/ beroep of wat dan ook!? Dat je dan keihard kan zeggen, het maakt me niet uit vind ik echt heel erg.... RIP en veel sterkte voor de familie, mensen die misschien een man, zoon of papa moeten missen.
Wat vind jij ervan als er iemand van 'de taliban' zoals er in de media altijd over gesproken word of 'al-qaida' (waar ik nog steeds uberhaupt over twijfel of die groepering uberhaupt bestaat sneuvelt? Treur jij dan ook?
Goeie vraag. En inderdaad kost het mij dan meer moeite. Maar ik weet dat ook dat mensen zijn die liefde voelen en geliefd zijn bij hun familie en vrienden. Zoals ons hier geleerd wordt om hen als 'vijand' te zien, zo wordt hun geleerd om op dezelfde manier naar ons te kijken.Blijkbaar vinden zij hun normen en waarden het waard om voor te vechten en te sterven. Net zoals 'onze kant' onze normen en waarden het waard vind om voor te vechten met het risico te sneuvelen. Ken jij het lied "Mister Blue" van René Klein? Hij zong ooit: "Patriot emotion is the cause of the commotion After all there's really no one here to blame Soldiers taking orders cause they must defend the borders Of our nation and the other side is the same " Overigens is het bij de Nederlandse strijdkrachten altijd het doel om burgerslachtoffers te voorkomen. Het is triest wanneer dit niet lukt. Daarnaast respecteert het Nederlandse leger de (geloofs-)overtuiging van de Afghaanse bevolking, voor zover die niet in strijd is met de mensenrechten. Naast oorlog, brengt ons leger ook gezondheidszorg en onderwijs naar Uruzgan. En al die punten... daar heb ik de Taliban en Al Quada nog nooit op kunnen betrappen!
Dat laatste weten we gewoon niet omdat hier geen berichtgeving over is.. ik heb niks tegen het Nederlandse leger, absoluut niet maar meer over de 'goede' en de 'slechte' kant zoals in de media gesproken word. In mijn ogen zijn de Amerikanen in Afghanistan net zulke terroristen als de Taliban en zal dus niet treuren om een dode aan Amerikaanse zijde, ook al zullen er zat 'goede' tussen zitten.. die zijn er ook aan de kant van 'de Taliban' of iedereen die ze ze denken te mogen neerknallen omdat deze mensen 'de vijand' zijn.. hoe moeilijk ook te geloven met deze westerse media. Daarbij denk ik ook dat heel veel zaken ook gewoon opgezet zijn om bepaalde groeperingen in een kwaad daglicht te zetten en hiermee te rechtvaardigen om mensen te vermoorden of landen binnen te vallen.
Natuurlijk zet iedere partij 'de vijand' zo slecht mogelijk neer. En natuurlijk probeert iedere partij zichzelf zo veel mogelijk te promoten. Maar weet je: Ik WEET dat hier geen mensen worden gemarteld of vermoord vanwege hun geloofsovertuiging, seksuele geaardheid of andere 'afwijkende' keuze. Daar heb ik geen berichtgeving voor nodig. Ik weet ook uit andere bronnen dan alleen maar de media, dat dit bijvoorbeeld in Afghanistan en Irak wel gebeurde (en op sommige plekken nog steeds gebeurt.) Dat weet ik van Afghanen en Irakezen zelf, die ik in o.a. asielzoekerscentra heb gesproken. Dat zijn mensen die ooggetuige zijn geweest, familie hebben verloren. Ik ken militairen die in Afghanistan zijn geweest en toevallig één die in Irak heeft gezeten. (Na de invasie) Zij bevestigen dat ook zij deze verhalen te horen krijgen. Dat heeft niks te maken met propaganda van Amerika of welk ander land dan ook.
Klopt ook, dat is ook niet goed en dat moet veranderen.. maar ik denk alleen niet dat dit bijv de reden was om Irak binnen te vallen en dat dit dan al die duizenden onschuldige doden rechtvaardigd..
Wat een reacties hier zeg. Waarschijnlijk zijn het de mensen die het hardst riepen in het 4 mei topic dat het onrespectvol is om daar niet aan mee te doen, die hier zeggen dat het een militair zn eigen schuld is.
Niet te geloven hoe er hier gereageerd wordt zeg, geen medelijden ... asociaal, sorry, ander woord heb ik er niet voor.
Mijn man is een veteraan.Hij koos er in 1988 voor om bij het Korps te gaan.Toen was er sinds Libanon geen uitzending meer geweest. Die waren er dus amper.Inmiddels is hij 2x Irak,1x Bosnie en 1x Cambodja geweest.De berichtgeving in Nederland van zowel Defensie als het nieuws is erg geselecteerd tot zelfs nihil.Je wilt niet weten wat de jongens daar hebben gezien en meegemaakt.Hoeveel er ook PTSS aan hebben overgehouden en hoeveel van die groep besloten heeft dat men niet verder wilde met hun leven of waarvan hun hele leven nu zo op hun kop is dat men niet weet hoe of wat.Met mijn man gaat het nu goed maar voor iets kiezen of er op dat moment echt staan en alles meemaken en dingen zien waarvoor men je echt niet kan voorbereiden is echt anders.Daar kan je zelfs als militair niet op zijn voorbereid al doet men tegenwoordig dat wel beter dan voorheen. Heel veel sterkte voor de familie van de nabestaanden.
Tja, over de werkelijke reden dat de VS Irak binnenvalt kun je discusseren. Ook ik geloof niet dat alleen maar Saddam Hoessein de reden was, want zo zijn er nog wel een paar. Maar los van de werkelijke redenen en de manier waarop het gegaan is: het is goed dat die dictator daar de macht niet meer heeft. De man voerde godbetert gifgasaanvallen uit op zijn eigen bevolking! (Oh nee, het waren Koerden, die 'telden' in zijn ogen niet.) Je kunt geen berekening maken met mensenlevens. Iedere dode door geweld is er één teveel. Toch vraag ik me af... als hij nog langer de macht had gehad en we hadden het aantal mensen geteld dat onder zijn bewind is vermoord en dat getal vergeleken met de slachtoffers die zijn gevallen tijdens en na de invasie...?? Ik kan alleen maar hopen dat in beide landen (Irak en Afghanistan) op den duur een bewind komt dat goed is voor alle mensen in het land. Het zal wel lang duren voor het zo ver is. Minstens een volledige generatie. En het zal gaan met vallen en opstaan. VErdrietig genoeg zullen er aan alle kanten nog meer onschulidige slachtoffers vallen voor het zover is. Maar ik persoonlijk ben er trots op dat ons land zijn steentje bijdraagt om het leven daar veiliger te maken. En da's mijn laatste bijdrage hierover.